Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35643
    legacy2.5
    Deltagare

      Nämner nu direkt att detta är min första bil så kommer en del självklara frågor för er vetandes 🙂

      Bilen har gått snart 19000 mil, det är en automat (med tillval f1 växelspak) och senaste servicen var vid 10000 mil (kamrem, oljebyte, tändstift, mm). Check engine lampan lyser och cruise blinkade efter den kommit upp i hastighet varav jag lämnar in till subaru verkstad, varpå jag får denna diagnos:
      https://ibb.co/m9mvNw

      Nu lyser CEL och cruise såfort motorn slår igång.

      Så jag behöver då täppa till detta läckage.
      Utöver det känner jag att alla oljor behöver bytas, både pga. miltalen och mil sedan service. Jag kollade växellådsoljan, den var ljusbrun efter åktur, osäker vilken nivå på stickan. Boken rekommenderar även att jag kollar denna nivå varje månad, gör ni det?

      Växellådsolja, vilket bör vara runt 4 liter, vilken ska jag välja? https://www.bildelaronline24.se/startol/5008108 Denna?

      Boken rekomenderar:
      subaru genuine automatic transmission fluid
      MIDLAND ATF JAPOMAT
      Castrol Transmax J

      Vartpå ingen finns på denna site. Visst finns det finare castrol oljor på 200/l men 4×200 är 800kr, vilket jag hoppas kunna kapa ner några hundringar.

      Motorolja siktar jag på denna: https://www.bildelaronline24.se/castrol/9002434 då den uppfyller ACEA A3 och API SL boken säger rekommenderas, även bra pris och 4 liter vilket är vad bilen behöver. 10×40 läste jag skulle vara bra för kallare klimat, samma olja finns som 5×40 om det skulle vara lämpligare.

      Främre/bakre differentialolja? Vilken som helst av klass API GL-5? Samma som växellådan?

      Anledning att jag vill göra detta själv är att jag vill lära mig, spara pengar och jag litar inte på verkstäderna fyller rätt nu när min garanti självklart har gått ut.

      Jag är inte säker om jag har 4/5 växlade lådan, postar bilder på vad ni känner är nödvändigt. Förövrigt startar den direkt men låter mer skramligt än brummigt.

      Det enda jag kollat är att generatorn fungerar som den ska.

      Jag gillar bildelar24, men har ni en mer lämplig sida får ni gärna dela den.

      Här är alla serviceprotokoll:
      https://ibb.co/eYfKXw 19894km
      https://ibb.co/bZfa5G 30767km
      https://ibb.co/fqQ8QG 44042km
      https://ibb.co/fmszXw 81037km
      https://ibb.co/ci0mCw 103265km

      #287426
      Manor
      Deltagare

        Kan det inte vara smart att lämna in den för en “stor”service på en verkstad som du litar på. Jag får känslan att du inte har “örnkoll” på läget, och att då mickla med oljebyte i automatlådan är väl inte det första man sätter tänderna i…?

        Förhoppningsvis så har den tidigare ägaren bytt olja och filter med jämna mellanrum. I annat fall känns det som en smärre katastrof om det inte skulle vara bytt på 9000 mil :(.

        #287427
        zanoii
        Deltagare

          Hej,

          En 2.5i från 2005 har den fyrstegade lådan.
          Boken för mina Outbacks (2006+2007) rekommenderar 5w30 och Subaru rekommenderar 5w40: http://www.subaru.se/ovriga-tillbehor/oljor/

          #287425
          LegacyLarsa
          Keymaster

            Du åker nog på ett kamremsbyte vid 20, eventuellt tidigare beroende vilket år de gjorde 10000 mila servicen.. 5 år eller 10.000 mil är det som gäller vid kamremsbyte.

            /Larsa

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.