› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Lite bilder och vad som händer med bilen :-)
- Detta ämne har 36 svar, 3,084 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2005 kl. 16:03 #97300
Janne248
Deltagare>De erfarenheter jag har hittills är att bytet av slutburken är
>som dag och natt jämte original. Dels får man lite mer
>laddtryck och dels känns den bra mycket piggare nu. Likaså
>efter filtret.Hur är det med farliga laddtryckstoppar? Eller är det ”säkert” att köra med bara slutburk?
/Janne – som vill ha ett glänsande rör där bak och vill få bort symaskinsljudet….
30 april, 2005 kl. 23:40 #97311pannan
Deltagare>Hur är det med farliga laddtryckstoppar? Eller är det ”säkert”
>att köra med bara slutburk?
>
>/Janne – som vill ha ett glänsande rör där bak och vill få
>bort symaskinsljudet….Det är ingen fara alls. Det är när man byter downpipe som man kan börja få de ökända problemen. Löses genom att t ex porta den interna wastegaten vid en ev. om mappning.
//J
1 maj, 2005 kl. 11:57 #97301Janne248
Deltagare>Det är ingen fara alls. Det är när man byter downpipe som man
>kan börja få de ökända problemen. Löses genom att t ex porta
>den interna wastegaten vid en ev. om mappning.låter fint det…kanske man skall slå till på samma system då…eller slutburk och centersektion iaf.
Men centersektion vad är det eg. för Afterburner?
Det ser ju ut så här:
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/new_age_impreza_exhaust_system.jpgÄr det vad dom kallar centersektion på bilden med? Afterburner downpipe är det downpipe+cat pipe på bilden?
EDIT: Hmm, efter att läst på lite hos http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_53&products_id=179 ser jag vad som är vad, men då måste du Pannan glömt de-cat pipe i den lista, för du skal väl inte ha den kvar?
Blev sugen på Afterburner Performance Pack £499.99 inc UK VAT. Törs man köra det utan ommappning utan (större) risk för laddtryckstoppar låter det ju toppen. (Laddtrycksmätare har jag)
Detta ingår:
1)Afterburner Vortex Ultra-High Performance Rear Silencer (angled exit).
2) Afterburner Centre section
3) Afterburner decat ’Cat’ pipe
4) JR Performance Panel filterDå har man ju orginal DP kvar med kat, men en kat i ”cat-pipe” försvinner.
Pannan, var frakten dyr?
1 maj, 2005 kl. 12:19 #97312pannan
DeltagareSom sagt blir en katalysatorlös Downpipe dvs De-cat Downpipe. Sedan kör jag på en centersektion med katalysator plus den slutboxen som jag har monterad på bilen nu. PÅ detta vis blir det ett komplett Turbo cat back system.
Om du gillar lite högre ljud är Afterburner Vortex att föredra. Ninjan låter lite mindre men när man läst på Scoobynet är alla ägare till detta system mycket nöjda de med. Allt är en smaksak vad man gillar själv.
Mvh
J2 maj, 2005 kl. 19:28 #97313pannan
DeltagareIdag fick man sig en liten åktur med Manuel i hans röda Tek3:ade STI. Nu blir det att boka EcuTek väldigt snart känns det som. Var som dag och natt jämte min bil. Min bil går inte dåligt på något vis, men att det kunde vara så stor skillnad på en liten ommappning kunde jag inte ana.
//J
12 maj, 2005 kl. 19:58 #97314pannan
DeltagareIdag började processen med Subaru för att få bilen omlackerad. Har aldrig varit med om en bil med sämre lack än denna. Så ni som suktar efter en ny svart Impreza, kolla upp vad som gäller angående lacken. Ev kommer jag inte få någon ersättning och både front och huv behöver en omlackering omgående då det formligen vimlar av lack som lossnat ;(
12 maj, 2005 kl. 20:48 #97303dlehtihet
DeltagarePannan,
Har du några bilder att visa på hur din lack ser ut (tänker på lacksläpp, etc)? Håller med om att lacken kunde vara bättre på många sätt och vis. Skaffade ganska omgående ett lackstift för att hålla efter minimärken som uppstätt efter sandstänk, etc men det blir nog en omlack av huv och lite annat vad det lider.
M v h
Danne
12 maj, 2005 kl. 20:58 #97315pannan
DeltagarePannan,Har du några bilder att visa på hur din lack ser ut (tänker på lacksläpp, etc)? Håller med om att lacken kunde vara bättre på många sätt och vis. Skaffade ganska omgående ett lackstift för att hålla efter minimärken som uppstätt efter sandstänk, etc men det blir nog en omlack av huv och lite annat vad det lider.M v h Danne
Skall ta några kort på den och lägga upp. Grejen är den att man inte blir så nöjd då bilen bara rullat ca 1400 mil och ser ut som den rullat ett par tusen i fronten ;( Vindrutan sprack t ex efter en vecka efter ett stenskott. Fick till svar att Subaru har haft problem med vindrutorna och att man inte kan göra något åt det. Om de inte godkänner detta blir det att skriva ett långt mail till IM. När jag rekondade bilen och lade ett lackskydd på den för några veckor sedan så påpekade t ex de som gjorde skyddet att det var bland den värsta lack de jobbat med. Gick knappt att få bra. Så fort de bara nuddade lacken vart det en massa repor och solrepor i lacken gick inte att få bort. Har haft en svart honda får många år sedan och den lacken var 100 ggr bättre än denna.
Hoppas som sagt på att man får igenom detta.
Mvh
J25 maj, 2005 kl. 07:45 #97316pannan
DeltagareLite uppdateringar
Imorgon Torsdag skall bilen in på fjädringsbyte dvs Tein skall monteras. Likaså kommer de göra en 4-hjulsinställning samtidigt.
Beställde även idag centersektionen till min slutburk och lite annat smått och gott ;-).
En fråga angåede borttagning utav kattar. Vad jag har förstått så kommer en av kattarna förvinna nu då jag sätter dit den nya centersektionen. Måste jag skaffa en s.k cell fix för detta eller det kanske inte sitter någon på centersektionen utan på dp:n? SAM borde veta detta 🙂
Tänkte beställa DP när det är aktuellt med EcuTeken. Då blir det en katlös DP som skall ersätta den som sitter original nu. Sedan tänkte jag köpa en lös racekat och svetsa dit på centersektionen då jag inte vet hur kvalitén är på den man kan få direkt ifrån Scoobyworld. Likaså vågar jag inte montera DP:n nu utan EcuTek då jag inte vet om man får de där laddtrycksspikningarna. Verkar vara lite ifrån bil till bil.
Mvh
J25 maj, 2005 kl. 08:15 #97326STIred
DeltagareLite uppdateringarImorgon Torsdag skall bilen in på fjädringsbyte dvs Tein skall monteras. Likaså kommer de göra en 4-hjulsinställning samtidigt.Beställde även idag centersektionen till min slutburk och lite annat smått och gott ;-).En fråga angåede borttagning utav kattar. Vad jag har förstått så kommer en av kattarna förvinna nu då jag sätter dit den nya centersektionen. Måste jag skaffa en s.k cell fix för detta eller det kanske inte sitter någon på centersektionen utan på dp:n? SAM borde veta detta :-)Tänkte beställa DP när det är aktuellt med EcuTeken. Då blir det en katlös DP som skall ersätta den som sitter original nu. Sedan tänkte jag köpa en lös racekat och svetsa dit på centersektionen då jag inte vet hur kvalitén är på den man kan få direkt ifrån Scoobyworld. Likaså vågar jag inte montera DP:n nu utan EcuTek då jag inte vet om man får de där laddtrycksspikningarna. Verkar vara lite ifrån bil till bil.MvhJ
Inte helt hundra, men tror att du måste ha cell fix om du tar bort katten i centersektionen…
När det gäller hjulinställningen, ett tips är att ändra cambervinkeln på framhjulen nån grad eller två. Det gör grym skillnad när man drar på i kurvorna. Blir aningen spårigare framåt men det är det värt…
Sjysst bil, blir nog grym när den är klar 🙂
25 maj, 2005 kl. 10:19 #97302Janne248
DeltagareVad jag har förstått så kommer en av kattarna förvinna nu då jag sätter dit den nya centersektionen. Måste jag skaffa en s.k cell fix för detta eller det kanske inte sitter någon på centersektionen utan på dp:n? SAM borde veta detta 🙂
Avgasystemet ser ju ut som på bilden nedan:
http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/new_age_impreza_exhaust_system.jpgDvs om du bara beställt center sektion så försvinner INGEN kat.
EDIT: Dvs det sitter kat i DP och Cat-pipe, det finns INGEN kat i centersection eller slutburk.
Trådkapning on.
Vad är cell-fix???
Trådkapning off.//Janne
25 maj, 2005 kl. 10:53 #97317pannan
Deltagarediv]Avgasystemet ser ju ut som på bilden nedan:http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/new_age_impreza_exhaust_system.jpgDvs om du bara beställt center sektion så försvinner INGEN kat.EDIT: Dvs det sitter kat i DP och Cat-pipe, det finns INGEN kat i centersection eller slutburk.Trådkapning on.Vad är cell-fix???Trådkapning off.//Janne
Jag menade förstås fram tills downpipen så klart 😉
Cell fix är en liten anordning som gör att check engine lampan slocknar iom att ECU:n börjar att undra vart kattarna har tagit vägen om man tar bort dem.
Kan säga att min bil spårar redan nu rätt friskt, men jag kan be dem kolla även de vinklarna.
Mvh
J25 maj, 2005 kl. 10:55 #97327STIred
DeltagareVad jag har förstått så kommer en av kattarna förvinna nu då jag sätter dit den nya centersektionen. Måste jag skaffa en s.k cell fix för detta eller det kanske inte sitter någon på centersektionen utan på dp:n? SAM borde veta detta 🙂
Avgasystemet ser ju ut som på bilden nedan:http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/images/new_age_impreza_exhaust_system.jpgDvs om du bara beställt center sektion så försvinner INGEN kat.EDIT: Dvs det sitter kat i DP och Cat-pipe, det finns INGEN kat i centersection eller slutburk.Trådkapning on.Vad är cell-fix???Trådkapning off.//Janne
Sitter en O2 sensor vid nån av cattarna. Om den känner av fel blandning så larmar den och ckeck engine lampan börjar lysa. Byter man avgassystem behöver man därför en sk. cell fix för att slippa problemet.
Edit: jag var några sekunder sen där 🙂
Edit: trodde du menade catten i cat-pipen :*25 maj, 2005 kl. 11:02 #97330Pedersen
DeltagareNotera att det tydligen inte är samma cel-fix för 05orna som för 04 och tidigare (om jag nu inte fått helt galen info).
25 maj, 2005 kl. 11:09 #97298Strat
DeltagareCEL = Check Engine Light, inte cell 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.