Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #902
    JontaK
    Deltagare

      Jag går i funderingar på en Impreza.
      Har siktat in mig på en tidig Sti.
      Har några frågor hoppas det finns bra svar!

      1. Finns det någon Version II eller III Sti inreggad i Sverige?

      2. Hur är kraften från motorn fördelad mellan främre/bakre hjulpar på dessa bilar?

      3. Finns det möjlighet att konvertera en Sti till RA spec vad gäller mittdiffen med DCCD systemet, är det värt det, för krångligt?

      4. Är det bäst att satsa på en bil innan -96 som har “closed deck” blocket? Mitt mål är BPU+, gillar inte att prata effekt men säg runt 320-330 hk kanske, kör man lika säkert med denna trimgrad med open deck?

      Hoppas nån kan svara på frågor från en som är gammal inom området japanska bilar men helt ny för Imprezan…

      Mvh John

      #41173
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Jag går i funderingar på en Impreza.Har siktat in mig på en tidig Sti.Har några frågor hoppas det finns bra svar!
        1. Finns det någon Version II eller III Sti inreggad i Sverige?
        2. Hur är kraften från motorn fördelad mellan främre/bakre hjulpar på dessa bilar?
        3. Finns det möjlighet att konvertera en Sti till RA spec vad gäller mittdiffen med DCCD systemet, är det värt det, för krångligt?
        4. Är det bäst att satsa på en bil innan -96 som har “closed deck” blocket? Mitt mål är BPU+, gillar inte att prata effekt men säg runt 320-330 hk kanske, kör man lika säkert med denna trimgrad med open deck?Hoppas nån kan svara på frågor från en som är gammal inom området japanska bilar men helt ny för Imprezan…Mvh John

        1. Inte den blekaste.

        2. Det beror på om det är en bil som har DCCD, har den inte det är det 50/50, som vanligt.

        3. Japp, japp och nej.

        4. Det är inte säkert att det är ett slutet block, det är en djungel av specifikationer och utrustningsnivåer…och nej, 350 pållar är vardagsmat på det vanliga öppna blocket…det handlar mer om laddtryck och vrid, men lådan är ett problem långt innan block, stakar, vev och kolvar är det (förutsatt att det är rätt mappat).

        /J

        #41175
        JontaK
        Deltagare

          Jag läste att Sti:n, klassiska karossen har 38/62 tror jag det var i torque split. Men det e 50/50 alltså?

          Jo men alla STi bilar som byggdes -95 ska väl ha det slutna blocket, men det finns säkert undantag.
          Hursomhelst, är STi lådan också kass alltså? Va man har sett så ska den ju va bra mycket tåligare än vanliga WRX lådan på 94-96:orna.

          Otroligt tacksam för svaren o mer svar då det känns skönt att ha så mycket kött på benen som möjligt innan importen.

          #41174
          SecretAgentMan
          Deltagare

            En sak är säker med Imprezorna – man vet aldrig exakt vad man får, det är en djungel, kolla upp exakt vad det är du köper innan.. 😀

            DCCD är just en ställbar mittdiff som ger möjlighet till 2/3 av vridet bakåt med diffen i öppet läge, är det inte utrustat med DCCD är det standard 50/50.

            Lådan är inte kraftigare, men annan utväxling på kuggarna verkar hjälpa, det är inte lika vanligt med ras (2:an går på sti-lådorna istället när det blir bra med vrid).

            /J

            P.S. En WRX STi RA version II vet jag ju faktiskt om – Kvarnis projektbil! 🙂

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.