› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lite funderingar kring vevhus vent?
- Detta ämne har 32 svar, 3,513 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2011 kl. 12:51 #216261
Kvarnis
Deltagare18 januari, 2011 kl. 15:21 #216287TomK
DeltagareGrupp köpet är tyvärr avslutat.
18 januari, 2011 kl. 15:27 #216278Fricke.w
DeltagareTurbovin jag förstår att 2 av slangarna på din burk är från ventil kåporna och en måste vell vara från blocket under insug, men hur har du löst pcv ventilen, för den kan vell inte vara inkoplad om du ventilerar autmosfäriskt? blir ju ett väldans knas då om insug kan ta luft från burken? du har vell plugat pcv antar?
Spånade i genom dom engelska trådarna och där fick man ju inte heller svar på de?
MVH
Fredrik18 januari, 2011 kl. 15:29 #216279Fricke.w
DeltagareInga problem Tomk jag gör egna, med en speciel design för att spara på plats bristen, postar en bild på den när den är färdig 😀
18 januari, 2011 kl. 17:00 #216285Torgan
DeltagareVet ju inte om det är rätt som jag har gjort men gjorde iaf som så på min att jag drog ihop slangarna från blocket till den från topparna sen in i tanken för att sedan tillbaxs i insugsslangen. Och då jag drog ihop dessa fick jag ett uttag över där block och pvc ventilen satt och satte då bara pvc ventilen där!
ungefär så http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Torgan&cat=92798&image=1042987
18 januari, 2011 kl. 17:47 #216280Fricke.w
DeltagareVarför drog du pcv till insug på turbo sug sidan? då kan du lika gärna pluga den för de fyller ingen funktion alls nu? bara ett förslag.
MVH
Fredrik18 januari, 2011 kl. 18:20 #216286Torgan
Deltagarede kändes bara rätt för tillfället;) fick ju igen 2 hål på det sättet!
Men är det dumt å inte plugga den? som sagt jag vet inte om det är rätt eller fel så tar gärna lite tipps och råd av dom som kan!18 januari, 2011 kl. 19:26 #216267MaXiZZ
Deltagareom du har gjort så som du ritat där kan du lika gärna plugga den ja. 🙂
jag kommer hur som att köra med 2 tankar.. för det är ju så det är från fabrik.. man tycker att det borde finnas en anledning till varför 🙂18 januari, 2011 kl. 19:26 #216262Turbovin
DeltagareTurbovin jag förstår att 2 av slangarna på din burk är från ventil kåporna och en måste vell vara från blocket under insug, men hur har du löst pcv ventilen, för den kan vell inte vara inkoplad om du ventilerar autmosfäriskt? blir ju ett väldans knas då om insug kan ta luft från burken? du har vell plugat pcv antar?
Spånade i genom dom engelska trådarna och där fick man ju inte heller svar på de?
MVH
FredrikNej en slang går direkt till PCV-ventilen, 1 går till båda ventilkåporna med hjälp av ett T-kors och den tredje kommer från blocket. Jag har inget problem med att den suger in vevhusgaser i insuget vid undertryck vilket den gör då PCV-ventilen är kopplad till tanken. Suger ju även in lite frisk luft via filtret men spelar ingen roll då jag inte har LMM längre. Sen vid laddtryck stängs PCV:n och ångorna ventileras ut genom filtret. Huvudsaken är ju att man slipper ha vevhusventilationen inkopplad till turbons inloppsrör för när man har max laddtryck blir det rätt rejält med kladd i tryckrör och intercooler.
18 januari, 2011 kl. 19:38 #216266MaXiZZ
DeltagareNej en slang går direkt till PCV-ventilen, 1 går till båda ventilkåporna med hjälp av ett T-kors och den tredje kommer från blocket. Jag har inget problem med att den suger in vevhusgaser i insuget vid undertryck vilket den gör då PCV-ventilen är kopplad till tanken. Suger ju även in lite frisk luft via filtret men spelar ingen roll då jag inte har LMM längre. Sen vid laddtryck stängs PCV:n och ångorna ventileras ut genom filtret. Huvudsaken är ju att man slipper ha vevhusventilationen inkopplad till turbons inloppsrör för när man har max laddtryck blir det rätt rejält med kladd i tryckrör och intercooler.
Är det inte därför man har tanken imellan för att det ska hamna där och inte direkt till inloppet? då får man ju inte det problemet.. för mig har det alltid lagt sig i tanken och inte vidare.. jag har ju inte heller lmm kvar..
18 januari, 2011 kl. 20:52 #216265Turbovin
DeltagareFormulerade mig illa, menade att det inte stör mig att den drar in vevhusgaser vid undertryck
vilket motorn förstås gör om man har pcvn kopplad till tanken. Det mesta kommer ju dock vid laddtryck och jag får en jäkla massa olja i min tank.18 januari, 2011 kl. 21:00 #216271MaXiZZ
DeltagareOkej. Ja det är väll förstås från bil till bil.. jag får knappt någon olja i min tank.. aldrig fått nå kladd där det inte ska vara nå kladd.. 🙂
19 januari, 2011 kl. 00:52 #216281Fricke.w
DeltagareSå här håller jag på att bygger denna gång i alla fall 🙂
för vilken tur i ordningen jag bygger låter jag vara o sagt, men låt oss säga som så att snart kan jag nog öppna ett museum med mina catch cans 😀Men så här är de tänkt nu och på börjat.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Fricke&cat=70910&image=1043282
Ni får gå in på bilden här i stället och förstora, för texten vart så jäkulst liten annars.
19 januari, 2011 kl. 09:56 #216272MaXiZZ
Deltagaredetdär blir nog jättebra 🙂 kör på det så kan du ju berätta hur det fungerar? 🙂
19 januari, 2011 kl. 12:44 #216282Fricke.w
DeltagareJa det går ju att pröva i alla fall, men skulle gärna se att kvarnis tar sig en titt och gör sin bedömning om de funkar praktiskt, eller om man måste ha en anslutning från sug sidan också för att dra ur ångorna, men min spontana reaktion på att om man kör öppet i toppen på en burk för ventilation, då kommer de inte att spela så stor roll om man kopplar in en slang från sug sidan, då de inte får så stor funktion, då luften gärna vill ta den lättaste vägen, och på så sätt är jag räd för att den slangen från sug sidan bara kommer vilja dra i sig mest luft direkt från vevhus filtret på toppen av burken,i stället för från ventil kåpor och vevhus?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.