SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ljud från transmissionen vid provkörning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    pante_ante
    Deltagare

Turbon kanske!

griml0ck
      Deltagare

normalt är det inte om det kommer från drivlanan. Enda vinande ljudet jag kan tänka mig är väl insugsljudet då turbon laddar. Kan ju vara du är ovan vid turboljud och hans bil hade öppetluftfilter? brukar låta en hel del då. Svårt o säga om man inte provkört bilen tror jag nog. Ta med dig nån som kan impreza o testa den igen om du är osäker. Skulle inte handla den om det lät så där och man inte vet vad det är.

Practos
        Deltagare

våra bilar låter mer från drivningen än svenssonbilar dock, hörs tydligt när någon ringer när de är ute och kör, själv har man väl vant sig…

fl
          Deltagare

Rätt säker på att det inte är turbon, det hörs även på låga varv och med mycket lätt gas. Ska försöka få nån erfaren att köra den eller hitta nån annan bil att provköra själv och jämföra.

syke
            Blockerad

Jag har nått konstigt ljud när jag kör på 3an och gasar lite lätt, inte för att det hjälper dig, eftersom jag inte har nån aning om vad det kan vara, men jag ska ta upp det med Fürstenhoff när det är dags för 5000-mila.

Manor
              Deltagare

Hej !

Jag hade ett vinande ljud som lät väldigt mycket redan från första dagen (sprillans bil). Det lät mest på 5:an och vid ganska prick 90 km/h. Jag tog upp det med verkstaden några gånger, för att slutligen få till en provkörning av IM. Det visade sig vara ett missljud från pijong- (vete f-n hur det stavas…måste vara något kinesiskt ;)) och krondrevet. Ingen fara för hålbarheten, men ett klart skönhetsfel. Verkstaden var inte så sugna på att shimsa upp detta, så det bidde en utbyteslåda. Denna lät betydligt mindre, men jag kan fortfarande höra ett visst vinande vid 90-100 km/h även på denna låda.

Som sagts tidigare, Imprezan är väl inte den tystaste bilen…ens från drivlinan…men inte bör det låta så mycket så att du reagerar på det sättet du gör. Mitt tips är att provköra någon mer…alternativt åka med i någon annan Impreza. Då har du åtminstone en ytterligare referenspunkt.

Hoppas att du hittar din pärla. Du lär inte behöva bli besviken :).

mvh Mats N

Manor
                Deltagare

Nej, jag har inte hört talas om detta. Dr.Jerry (SecretAgentMan) är forumets växellådsexpert, han kanske känner till detta.

mvh Mats N

griml0ck
                  Deltagare

Tycker inte min drivlina låter nått, fast jag hör ju mest avgasljud iofs 😉 Beror väl på hur mycket som pillats på bilen. Original tyckte jag bara man hörde insugsljudet när turbon laddade, och vägbrus.

fl
                    Deltagare

Jag var och provkörde en GT -00 idag och blev så klart väldigt köpsugen. Jag blev dock lite fundersam på ett tydligt oljud från drivlinan. Vet inte om det kom från lådan eller från ngn diff eller ngt annat. Ska försöka beskriva det:

-Tydligt vinanande ljud (bra beskrivning va?)
                      -Uppstår på alla växlar men är tydligast på 4an.
                      -Uppstår bara vid lätt gas, tystar om man släpper gasen.
                      -Allra tydligast hördes det om man accelerade i mormorstempo och som sagt på fyran i första hand.

Frågan är självklar: Är det helt normalt eller något att oroa sig för?

Försäljaren hävdar så klart att det är helt normalt och jag vill gärna tro honom men lite nervös blir man ju. Är det ngn som har nåt tips på hur jag ska göra för att ta reda på om det ljudet är normalt eller inte?

fl
                      Deltagare

Tackar för hjälpen.
                        Det visade sig vara ett stödlager i växellådan! Naturligtvis fixar handlaren det innan det blir tal om nåt köp men man blir ju lite nervös. Vad är det för handlare som inte har gått igenom bilen ordentligt innan dom tog in den? Är det någon som har varit med om det här felet? Ska tydligen inte vara helt ovanligt (enl. försäljaren), bilen har gått ca 7000mil.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.