Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1853
    Aquila
    Deltagare

      Tjena

      Har några frågor om LMMen:
      1. Styr den varvräknaren, eller får räknaren sina impulser nån annanstans ifrån?
      2.Om det strular med varvräknaren, den dör när man kommer över 3500 varv och vaknar sen igen när man kommer under 3500 varv, beror det på LMMen?
      Följdfråga till 2an: Ska man byta LMMen då, eller räcker det att titta på kontakterna från LMMen?

      Den skarpsynte vet att det handlar om en annan bil än Imprezan, men jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig ändå! Det är en turbofyra iaf…:-)

      Aquila Without Wheels

      #47288
      Evildead
      Deltagare

        1. Nej (tror jag), borde va en givare någonstans vid lådan kopplad till datorn.
        Har för mig den får impulserna från ECU:N… men tex Motec har en liten bug
        som beter sig som din verkar göra, vet inte om det är en motec box vi pratar om här? ..

        2. Nej, beror inte på den, behöver inte byta den

        Följdfråga: Nej

        Hr du möjlighet att få ut felkoder på något sätt

        #47290
        Aquila
        Deltagare

          Tack för svar, chrille.
          Vad menar du med “lådan”? Den måste väl få impulserna från nånstans i själva motorn?
          Jag tror inte jag kan få ut felkoder, jag kan höra med mecken dock.

          Jag vet inte om det kan vara relevant, men vi har bytt tändspolen till bilen. Innan ströp nämligen tändspolen motorn ibland, men väntade man lite gick den igång igen. Efter bytet började varvräknaren jävlas.

          Har läst på zatzys forum att det är tändspolen som styr varvräknaren. Vad ska man då göra åt saken?? Byta igen eller kolla kontaktblecken?

          Aquila Without Wheels

          #47289
          Evildead
          Deltagare

            Givetvis är det så,

            Jag läste dina frågor lite för fort igår 🙂
            Borde sitta en liten givare i närheten?

            -Chrille

            #47293
            Bad_Mujo
            Deltagare

              På imprezan så tas varvtalet från en sensor på kam eller vevaxeln (har jag för mig). Detta beror på att imprezan har direkt tändning. En bil med tändspole tar varvtalet från tändspolen.
              LMM har inget med varvtal att göra.

              #47291
              Aquila
              Deltagare

                Ok, tack så mycket, Bad Mujo, a.k.a. Kalle
                Det var vad jag misstänkte efter ha läst lite på zatzys forum oxå. Då är det bara att pilla lite där med kontaktblecken… 🙂
                Farsan sa igår “Men det spelar ju ingen roll att det inte funkar….” Jag kunde inte riktigt säga att man vill ju veta hur långt det är kvar till varvstoppen.x(
                Det kan ju vart en fälla för att han ville veta hur jag kör när han inte är med.http://www.stopstart.fsnet.co.uk/Gif/WBRoadRun.gif
                Aquila Without Wheels

                #47294
                Bad_Mujo
                Deltagare

                  Går bilen bra i övrigt? Men testa att göra rent kontakterna med en trasa och 5-56.

                  #47292
                  Aquila
                  Deltagare

                    Jo då den går bra, plockade en Jagga utanför Nacka forum på värmdöleden i söndags:D(och JA, hon visste om att jag raceade henne! Hon var uppe i 150 kanske men jag var snäppet värre, 180(det är mycket för mig)). Den spikar lite under acc dock, men det är förmodligen att tändstiften är för mjuka. Som jag sa innan så dog motorn ibland, men det är åtgärdat nu, via bytet av tändspolen. Nu återstår bara besiktningen… http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/ugh.gif

                    Aquila Without Wheels Of My Own

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.