› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lösningar med catchtank
- Detta ämne har 33 svar, 5,364 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2009 kl. 15:05 #64893
Adam K
DeltagareSå sålänge man har ’nerförsbacke’ (helst brant) från catchtanken till vevhusventen så rinner den kondenserade vätskan tillbaks dit och vidare till oljetråget? Eller hur får man annars tillbaks geggan till tråget?
Jag vill gärna blockera allt jag kan fårn insuget, hittade 3-4läckor i icn i veckan men undrar om det inte finns minst en till, och undrar om det är nåt konstigt nån annanstans också, har svårt att få till laddtrycket. 😛
27 mars, 2009 kl. 15:19 #64886b20mannen
DeltagareSå sålänge man har ’nerförsbacke’ (helst brant) från catchtanken till vevhusventen så rinner den kondenserade vätskan tillbaks dit och vidare till oljetråget? Eller hur får man annars tillbaks geggan till tråget?
Exzactemente! :+
27 mars, 2009 kl. 15:22 #64889GT99
DeltagareDå kommer ingen oljedimma alls in i insuget när man kör på laddtryck. Samtidigt så gör pcv-ventilen sitt jobb när man kör på vaccum. Ventilationen till catch-tanken sker ju genom luftpulsationerna i vevhuset på grund av kolvarna, och pcv-ventilen drar in friskluft genom filtret in i catchtanken, och olja kondenseras av i tanken och rinner tillbaks ner i oljetråget. Pcv-ventilen tar hand om resterande vevhusgaser, och miljönisse blir så underbart glad. :)Tar man sen bort pcv-ventilen så får man ju negativ vevhusventilation, och man är genast att betrakta som en miljöbov. :)Men det systemet, enligt bild 2 men utan pcv-ventilen, fungerar. Nackdelen med negativ vevhusventilation är att HC-värdena i ett avgasprov går upp, och att oljan kanske bör bytas lite oftare, då den tar upp mer föroreningar från förbränningsgaser som letar sig förbi kolvringarna.
Kör själv enligt miljöbov systemet och HC värdet har gått upp lite på senaste beiktningen men är fortfarande långt under det godkända.
27 mars, 2009 kl. 19:39 #64897.zip
DeltagareJag har lite problem att förstå mig på ”luftens” riktning under belastning och vacuum.
Genom vilken slang ska den kondenserade oljan rinna tillbaka genom?
Nu har man olyckligvis redan köpt en catch tank med enbart två anslutningar, men det är bara att borra och sätta fast en till nippel.
Men då måste väl den sitta i botten av tanken för att oljan ska kunna rinna tillbaka?//.zip
28 mars, 2009 kl. 07:22 #64887b20mannen
DeltagareJag har lite problem att förstå mig på ”luftens” riktning under belastning och vacuum.
Grundläggande är att PCV-ventilen inte släpper ut nån luft från insuget när man kör på laddtryck, men att den drar in luft från vevhusventilationen och in i insuget med ett begränsat flöde när man kör på vaccum. Friskluft strömmar då in från före turbon enligt bild 1, eller från catchtankens filter enligt bild 2.
Sen så går det förbi lite förbränningsgaser från förbränningsrummen och ner i vevhuset. Mest på laddtryck då.
Med mycket vaccum så går det däremot mest åt andra hållet – Från vevhuset och upp förbi kolvringarna till förbränningsrummen.Sen så pulserar luften fram och tillbaka i vevhusventilationens slangar beroende på kolvarnas rörelser.
Genom vilken slang ska den kondenserade oljan rinna tillbaka genom?
Nu har man olyckligvis redan köpt en catch tank med enbart två anslutningar, men det är bara att borra och sätta fast en till nippel.
Men då måste väl den sitta i botten av tanken för att oljan ska kunna rinna tillbaka?
//.zipExzactemente! 😛
21 juli, 2010 kl. 15:25 #64898Turbovin
DeltagareLyfter lite då jag håller på med detta nu. Jag har en catchtank med tre 12 mm anslutningar och en 25 mm. Har jag tolkat det rätt om en slang ska gå från t-korset efter pcvn(nippeln som går till inloppsrörets anslutning närmast turbon) till tanken samt två egna sen från ventilkåporna till tanken. Sedan ett vevhusfilter ovanpå. Kommer det då suga in vevhusgaser som vanligt vid undertryck men sen vid övertryck trycka ut dem i catchtanken?
Eller är bättre att hoppa över pcv:ns funktion helt om man sätter miljöaspekten åt sidan?
21 juli, 2010 kl. 16:41 #64899Turbovin
DeltagareHade nog missuppfattat bilden. 2 till 1 från ventilkåporna in till tanken, 1 från vevhuset in till catchtanken. Den tredje anslutningen från catchtanken går direkt till pcv:n som då gör att frisk luft (genom filtret) samt vevhusgaser kan sugas in vid vakum, pcv:n sluter dock så fort det blir övertryck och vevhusgaserna går ut genom filtret?
5 november, 2010 kl. 16:01 #64900Turbovin
DeltagareUpptäckte att jag hade fått rejält med majonäs (olja blandad med fukt brukar det väl va) i min catchtank. Inget på oljestickan eller så dock. Nåt att oroa sig över så länge det bara är i catchtanken?
5 november, 2010 kl. 23:25 #64903Fricke.w
DeltagareJag är också intreserad av en ritning på hur ni löst problemet, eller bilder för den delen, för som jag förberet nu, så har jag helt misat slangen som går in direkt i insuget vi ventilen, så blir ju ganska lön löst att bara filtrera bort ventileringen genom topparna, då de verkar komit mest olja genom den så kalade ventilen på insugett 🙁
6 november, 2010 kl. 09:27 #64879Kvarnis
DeltagareNix högt ladd trycket ut en massa oljedimma,det är därför en catchtank är viktig.
Vid ögade g krafter åker det dock ut me än bara oljedimma, så vid hårdae bankörning bör man återleda oljan till mototn16 november, 2010 kl. 18:41 #64902MaXiZZ
Deltagarehär är en bra bild på en bra lösning 🙂
5 december, 2011 kl. 21:31 #649055 december, 2011 kl. 21:43 #64901Turbovin
DeltagareMed den lösningen kommer väl vevhusgaserna sugas in igen i motorn även vid laddtryck?
6 december, 2011 kl. 16:04 #64906Hjelm
DeltagareMed den lösningen kommer väl vevhusgaserna sugas in igen i motorn även vid laddtryck?
Jag får ingen rätsida på detta dilemma, alla säger olika,
18 januari, 2013 kl. 00:24 #64907Sjögren Racing
DeltagareLyfter denna tråden.
Söker efter en lösning för racebil.
EJ 207Vill inte suga in oljedimma eller vevhusgaser i insuget.
Bilen ska inte besiktigas heller 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.