Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #974
    Adam K
    Deltagare

    Vad kostar en lsd fram, är modenadiffen bäst eller billigast eller varför har de jag hört om den?
    finns det nåt billigare sätt än 6petare att få limited slip i centerdiffen?
    hur stor skillnad gör en lammell eller annan lsd diff bak mot den ‘mesiga’ viskosdiffen min gt har?

    #41592
    Mats
    Deltagare

    Jag kan bara uttala mig om diffen bak. Jag har en R180 diff och den är helt underbar att köra med. Tillsammans med en DCCD så kan du glömma allt vad understryning heter. Gasa och du åker med handtaget före…:D

    DCCD och LS diff is the way to go. Om du frågar mig alltså. Sen att du har möjligheten att ställa om DCCD gör ju inte saken sämre. Vad dessa skulle kosta till en GT har jag inte blekast aning om.

    Mats GBG
    Regionsansvarig Göteborg

    #41583
    SecretAgentMan
    Deltagare

    1. Det sitter redan en “lsd” i mittdiffen, av viskotyp, 50/50-fördelning, funkar fint. 🙂

    2. Lamelldiff bak gör underverk, men är inte överdrivet simpelt att lösa…jag har provat det en gång. 😉 Jobb – relativt sansad kostnad.

    3. Framdiffen gör underverk den med, men helst efter att bakdiffen bytts ut, standard viskodiff är lite för långsam för att hänga med en rapp torsendiff fram (a’la Modena/Quaife). Jobb – lådan skall ned och isär helt, dyrt…

    Men, bak och fram, sedan kanske mitten, men det är stora pengar det är frågan om (beggad dccd med en Neetronicskontroller landar utan problem på 10+ – om man kan hitta en, sedan skall det monteras…).

    /J

    #41593
    Adam K
    Deltagare

    Tack för svaren,
    Meeen fram är det ju ingen ‘ls’ alls, det är alltså mer värt att förbättra bakdiffbromsen än den fram, om man bara skulle ta en. Eller är det en ‘value for money’ fråga?
    Har STi-lådorna med DCCD nån ‘ls’ fram? Att de har lamelldiff bak har jag läst mig till.

    Edit: rensat lite OT i inlägget.

    #41584
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Tack för svaren,meen fram är det ju ingen ‘ls’ alls, det är alltså mer värt att förbättra bakdiffbromsen än den fram, om man bara skulle ta en. Eller är det en ‘value for money’ fråga?Har STi-lådorna med DCCD nån ‘ls’ fram? Att de har lamelldiff bak har jag läst mig till.(lär låta pengarna gå in i soppakontot ‘ett tag’ innan jag gör nåt av de här funderingarna, men har inte hittat nån tråd som benar i detta så det kan väl vara värt att ha ‘på papper’)

    Problemet ligger i att framdiffen hjälper till, men bakdiffen ger mer för slantarna, och framdiffen kan bli väl aggressiv jämfört med en standard gt-bakdiff (kan förvärra understyrning om man fegar ;)).

    STi plockar alltid det de har på hyllorna för tillfället mer eller mindre… 😀 Det är ett sammelsurium av varianter därute, största skillnaden ligger i bakdiffens karaktär helt klart.

    /J

    #41585
    SecretAgentMan
    Deltagare

    …och det finns massor med fallgropar om man söker sig in på 6-petare med DCCD, kolla slutväxeln och vad den har för drevning i fördelningen *innan* ni slår till…

    3,9:1 skall det vara fram, och 1,1:1 i fördelningen, för att det skall passa våra 3,545:1 som vi har bak.

    Alternativt gör man allt på en gång, och byter drevning på bakdiffen, eller rent av monterar en större R180-diff…men det drar med sig mer skit…

    /J

    #41590
    Grusdraparn
    Deltagare

    Du har som jag ser det två alternativ: Antingen flyttar du fram stolen, eller så skrotar du bilen. 😀

    Byt bil, du vet att du vill ha en STi 🙂

    /K – skrotar du bilen så tjänar du femhundra spänn…

    #41586
    SecretAgentMan
    Deltagare

    *asg*

    …eller så ställer du din svarte kokare i mitt garage kvällen mellan 25/26, jag slår på värmen så den får tina av riktigt! 😀

    /J

    #41591
    Grusdraparn
    Deltagare

    *asg*…eller så ställer du din svarte kokare i mitt garage kvällen mellan 25/26, jag slår på värmen så den får tina av riktigt! :D/J

    Hehe 😀 DVD…

    /K – Det Vet Du

    #41588
    Miki
    Deltagare

    3,9:1 skall det vara fram, och 1,1:1 i fördelningen, för att det skall passa våra 3,545:1 som vi har bak.

    Något som jag har missat nu…. jag har 1,1:1 i fördelningen (dvs inte 1:1 som det är i Europa versionerna), måste byta till 3,9:1 bak för att det skall gå ihop!? 1,1 x 3.545 = 3,9
    Ööh.. helt tydligt nåt jag inte fattar nu, hur jäävlar räknar man detta?

    #41587
    Strat
    Deltagare

    Europaversionerna har 1,1 i fördelningen, och 3,545 bak, vilket blir 3,9 både fram och bak.

    Dvs, framåt har du 3,9:1 direkt över diffen. Bakåt är det först 1,1:1 i mitten, och sen 3,545 över diffen, vilket blir 3,9:1 totalt. 🙂

    #41589
    Miki
    Deltagare

    Europaversionerna har 1,1 i fördelningen, och 3,545 bak, vilket blir 3,9 både fram och bak.Dvs, framåt har du 3,9:1 direkt över diffen. Bakåt är det först 1,1:1 i mitten, och sen 3,545 över diffen, vilket blir 3,9:1 totalt. 🙂

    Alltså….. då måste jag ha kommit ihåg tvärtom, dvs jag har 1:1 i fördelningen (JDM spec), vilket måste resultera i 3,9:1 bak… en sådan bakdiff la vi nämligen dit.
    Virrigt….

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.