Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1074
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

      Tjenare

      Jag har ett riktigt grisigt helvete just nu & jag undrar om det
      är någon som kan hjälpa mig?

      Det är så att slangen mellan turbon & massmätaren har gått sönder
      jag fick bort den gammla med stor möda & slit.
      Och under tiden jag stog & slet i den slog det mig att det måste vara värre att få dit den nya utan att ha av alla slanganslutningar på den.

      Är det nån här inne som har bytt den någon gång?
      Måste jag lyfta på hela insuget & skruva loss bränslerören till spridarna och montera dit det nya insugsröret & skruva dit alltihopa igen i omvänd ordn:-( ;(

      Om det finns beskrivning (bilder)på det hela tackar jag ödmjukt

      #42268
      Manor
      Deltagare

        De som meckar mest här på forumet är just nu i England, så du får nog vänta lite på ett svar från dem.

        Jag tror att det ska gå att få dit det nya röret utan att lyfta bort insuget…det kanske underlättar om du lossar lite på insuget dock.

        Ett tips är att ringa Fürstenhoffs Motor (Huddinge), då jag vet att de har bytt detta rör åtminstone en gång :-).

        Lycka till.

        #42269
        IMPREZA FOREVER
        Deltagare

          TAckar så mycket för hjälpen, och jag har bestämt mig för att
          gå hela vägen ta bort hela skiten och reconda spisen (mycket erg på den och skit. Det verkar ändå vara den jobbigaste men det “bästa”, jag kommer att vara glad den dag grejjorna sitter på plats igen och då vet jag att allt är rent & snyggt och jag vet dessutom att alla slangar och
          elkontakter & kablar är intakta & fina.

          Mvh// silver spjutet.

          #42266
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Original slang går inte att få under insuget – du åker på att lossa det, men det är inte så eländigt som det ser ut.

            El har du 3 kontakter, 2 stora vid batteriet, en liten i krokarna runt höger fjäderbenstorn (hänger löst kablage där, går till skrotet som sitter bultat på tornet).
            Soppa, matning, retur och avluftning har du 3 pipor på “batterisidan” – dessa kan vara lite jävliga, beväpna dig med en smal mejsel och lite smörjolja (slangarna torkar och nyper fast ordentligt).

            Sedan är det 4 bult på vardera sidan av insuget i stort (säkert något mer jag glömt, men det ger sig självt) – se till att göra RENT innan och INTE ha lösa saker i närheten av motorn när du lyfter insuget, du öppnar upp rätt ned i topparna, du vill INTE få ned skräp där

            Nya insugspackningar rekommenderas starkt (och momentdragning av insuget när det skall tillbaka).

            /J

            #42267
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Jag har precis pillat med just det här röret, och det finns inte en sportmössa att byta utan att ta loss insuget på en GT-motor (kan hända att det är mer utrymme på senare sti och wrx).

              Bränsleledningarna sitter bultade under insuget, och måste lossas för att man skall få ut plaströret utan att skada det.

              /J

              #42270
              IMPREZA FOREVER
              Deltagare

                Tjenare Alla MY-00 ägare som har trasigt insugs rör

                Jag förstod det redan då jag stog och slet jävul med det gammla 🙂

                Röret som togs bort är av blandning mellan plast och gummi.
                Gummi anslutning mot turbon och plast i den andra.

                Kolla era rör så dom inte är trasiga!! Värmen från turbon gör att gummit blir alldles sladdrigt. Det märks nästan inte på gången att det är hål ut i motor rummet, och där ni skall titta är vid turbon

                Orginal röret kostar ca 1700kr
                Samco sport silicone kostar 5200kr

                Insuget måste bort
                Men jag säger bara en sak “TVÄTTA ALLT” runt omkring!

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.