- Detta ämne har 44 svar, 4,194 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2008 kl. 21:00 #50032rickeyDeltagare
Väcker en insomnad tråd till liv igen…
Man kan ju plocka bort snorkeln, då får man lite goare insugsljud.
Man kan ersätta luftfiltert med ett öppet luftfilter så man får lite högre insugsljus och dump-pys…
Hur blir ljudet om man gör båda delar?
Brutalt ljud?
Större risker förutom riskerna för diverse fel?
EDIT: Vänta nu… snorkeln sitter innan luftfiltret? Sätter man på öppet luftfilter så behöver man inte snorkla av?
17 juni, 2008 kl. 22:10 #50034LirkusDeltagareVäcker en insomnad tråd till liv igen…Man kan ju plocka bort snorkeln, då får man lite goare insugsljud.Man kan ersätta luftfiltert med ett öppet luftfilter så man får lite högre insugsljus och dump-pys…Hur blir ljudet om man gör båda delar?Brutalt ljud?Större risker förutom riskerna för diverse fel?EDIT: Vänta nu… snorkeln sitter innan luftfiltret? Sätter man på öppet luftfilter så behöver man inte snorkla av?
Exactly 🙂 Snorkeln e bara dövikt om man ska köra me öppet, men kan vara bra att ta bort om man vill suga luft från skärmen.
Rätta mig om jag har fel 🙂18 juni, 2008 kl. 07:56 #50033NickeHDeltagareLuftmassemätarn tycker inte om öppna luftfilter men vill man ha häftigare ljud får man väl stå ut med att LMM kan gå sönder.
Finns ju alltid nya och ekonomin mår ju bra av att vi spenderar pengar./N – lite lätt sarkastisk
9 maj, 2009 kl. 13:16 #50041SteeweDeltagareSorry jag öppnar en sjukt gammal tråd, men har funderingar på att snorkla av. Hur är det när den är ecutekad? Måste det mappas om? Får fuel-cuts på femmans växel på låga varv redan idag, så kanske blir värre om jag snorklar av?! Räcker det med att nollställa, eller varför nollställer man?
14 maj, 2009 kl. 19:22 #50042SteeweDeltagareJag ger mig inte i första taget, så gör ett nytt försök! Väljer att formulera mig på detta sätt;
Mappad + sedan ta bort snorkeln = Större risk för “fuel cuts”?
Lösning = Dawes? (trots mappat???)
11 augusti, 2009 kl. 22:51 #50043edbeDeltagarelägger till ännu en fråga:
Tänkte montera dawes imorgon…hittade sen infon om att man kan ta bort snorkeln och blir sugen på mer ljud och effekt(?). Antar att jag avsnorklar, SEN justerar laddtrycket med dawsen?…eller kommer dawsens inställning gälla även om mods görs i efterhand?
E- ny inom impreza- och bilmekträsket 🙂
12 augusti, 2009 kl. 07:50 #50039CrippeDeltagarevad jag har hört så ska apexi cold air intake, funka bra med våra lmm,
sticker in en lite fråga och, kan man få ladd peaks fast man har en dawes? min dawes hade förra ägaren skruvat på på fel ställe. alltså där locktight massan låg.
/crippe
12 augusti, 2009 kl. 10:29 #50031.zipDeltagareeller kommer dawsens inställning gälla även om mods görs i efterhand?
Yes… Det är DD som “bestämmer” laddtrycket fast vid större mods kan laddtrycker skena iväg lite. Men just avsnorkling gör inte så stor skillnad. Lite snabbare spolning.
vad jag har hört så ska apexi cold air intake, funka bra med våra lmm,
sticker in en lite fråga och, kan man få ladd peaks fast man har en dawes? min dawes hade förra ägaren skruvat på på fel ställe. alltså där locktight massan låg.
Jag säger som alla andra. Att köra med ett öppet filter är bara onödigt om man inte väljer att köra med FMIC. Jag vet fortfarande inte vem det va, men någon här i klubben hade testat bänka sin bil först med org. panelfiltret och sedan med ett öppet filter. Resultatet blev att org. panelfiltret gav mer hk 🙂
Om DD är rätt inställd så ska du inte kunna få peaks. Förra ägaren har kanske bytt fjäder? Därav att han har skruvat ner den så långt?//.zip
14 augusti, 2009 kl. 09:38 #50040CrippeDeltagareokej! kanske ska byta laddtrycks mätare iställety och se vad jag har för ladd.
hälsningar från turkiet 😀
16 augusti, 2009 kl. 22:30 #50044edbeDeltagareNu äe snorkeln borta! #### va stor plastbit man kan ha sittande innaför skärmen :S…
Blev i alla fall STOR ljud skillnad…känns lite överdrivet att köpa ny dumpventil för 2-3 papp när man kan skruva sig till liknande ljud på en timme 🙂
hoppas nu att det inte har några biverkningar 😀
17 augusti, 2009 kl. 18:44 #50036johan_gtDeltagareNu äe snorkeln borta! #### va stor plastbit man kan ha sittande innaför skärmen :S…Blev i alla fall STOR ljud skillnad…känns lite överdrivet att köpa ny dumpventil för 2-3 papp när man kan skruva sig till liknande ljud på en timme :)hoppas nu att det inte har några biverkningar 😀
Den enda nackdelen jag har märkt är att luftfiltret blir rätt skitigt då den drar in luft ifrån hjulhuset. Så jag sågade av den stora plast burken, och har nu bara insugs röret kvar. Visst det låter inte riktigt lika mycket som utan men den tar luften på samma ställe som original nu. Här är en bild på hur själva burken ser ut när man kapar av insugs röret.
3 december, 2012 kl. 20:54 #50035Jonas.LDeltagareLyfter den här tråden ännu en gång.
Ska montera tillbaka orginal luftburk (har öppet på nu) men ska inte sätta dit snorkeln, Låter man bara det överblivna hålet från snorkeln som går in i luftbuken va ?
Mvh
4 december, 2012 kl. 10:21 #50037Fricke.wDeltagareJag har en så kalad snorkel, med bäver pung delet på :D, eller så gör du en sån själv av den gammla 🙂
4 december, 2012 kl. 11:09 #50055pettsunDeltagarejag gjorde som mannen ovan, kapade just ovan för själva pungen och behöll överdelen.
Märkte ingen skillnad på ljudet eller effekten(förväntade mig inte de heller).
Antar att du får mer ljud om du fimpar hela skitet.4 december, 2012 kl. 15:52 #50038Fricke.wDeltagarejag gjorde som mannen ovan, kapade just ovan för själva pungen och behöll överdelen.
Märkte ingen skillnad på ljudet eller effekten(förväntade mig inte de heller).
Antar att du får mer ljud om du fimpar hela skitet.Limmade på en botten på min,som jag tog av botten på pungen, går att se på bilden, de svarta är limma och tätta som botten sitter med 🙂
Prövade den dock alldrig, då jag rev ur motorn i samma veva, och byggde smid botten, sen vart de ju fmic, så då åkte den alldrig på. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.