Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2182
    Niklas
    Deltagare

      Vad ger det att ta av luftsnorkeln? Får man någon effektskillnad eller är det endast insugsljudet som blir tydligare?

      Hur enkelt är det att ta av den? Vad jag förstått är det följande steg som gäller:
      1) Av med höger framhjul
      2) Lossa innerskärmen
      3) Skruva bort två skruvar som håller snorkeln
      4) Ta av snorkeln
      5) Sätt fast innerskärmen
      6) Skruva fast framhjulet

      Svar på frågorna, egna idéer, ups and downs, … tack 🙂

      #50012
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Du riskerar att förvärra “laddtryckspeaken” (för att fastställa ännu ett svengelskt ord), genom att ändra förutsättningarna. 😉

        Men grejen är att motorn slipper dra luften genom en astmatisk burk, och svarar bättre – nackdelen är som sagt risken att man träffar på laddtrycksspärren lite oftare. 🙂 Och att man får tömma luftburken på skräp ibland.

        Annars ser ditt förfarande rätt ut – det sitter ett stag ivägen för luftburken, det måste bort (en bult) annars får du inte ut burken.

        🙂

        /J

        Banträffsansvarig SSI
        Stolt ägare till Silverpilen

        #50045
        Niklas
        Deltagare

          Eventuella laddtryckspeaks blir man av med genom att mappa om?

          En bra skyddsåtgärd är att installera en laddtrycksmätare (beställd, och skickas idag)?

          #50013
          SecretAgentMan
          Deltagare

            …eller en dawes.

            🙂

            Men mätare är inte fel.

            /j

            Banträffsansvarig SSI
            Stolt ägare till Silverpilen

            #50046
            Niklas
            Deltagare

              Ah, glömde herr Dawes. Självklart så skall man ha en sån med. Kanske skall vänta med att ta bort luftburken tills jag köper downpipe och dawes. Onödigt att riskera några peaks…

              #50027
              vibbe555
              Deltagare

                >Ah, glömde herr Dawes. Självklart så skall man ha en sån med. Kanske
                >skall vänta med att ta bort luftburken tills jag köper downpipe och
                >dawes. Onödigt att riskera några peaks…

                Vad kostar en Dawes? och kan du ta hem en sådan? och ev hjälpa till att montera SAM?
                /Martin

                #50047
                Niklas
                Deltagare

                  Kan man montera en turbotryckmätare kan man montera en dawes, typ.

                  Dawes kan man köpa från JWRacing: http://www.performanceexhausts.net/

                  #50019
                  skytiskapilen
                  Deltagare

                    Dawes, dawes, dawes! Best spent 1000 SEK ever…:)

                    /Andreas
                    http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                    – Original Gangster –

                    #50028
                    frippe
                    Deltagare

                      LAST EDITED ON Jun-13-03 AT 03:47PM (GMT)
                      kostar dom tusen spänn?

                      tar man bort nått och monterar dawesen då eller?

                      man kanske får med en bra beskrivning?!

                      #50048
                      Niklas
                      Deltagare

                        LAST EDITED ON Jun-13-03 AT 04:42PM (GMT)
                        Den sitter väl som en katalysator på avgasröret (om man säger så):

                        Utan dawes:
                        A>—————

                        #50026
                        Mange
                        Deltagare
                          #50016
                          hogmark
                          Deltagare

                            Äljen… om jag känner dig rätt är du ute efter ljudet ?!
                            Köp ÖPPET filter istället !!!

                            När jag böt till öppet + atmosdump. Så gick det i brallan nästan jämt 🙂 🙂 🙂

                            Tänk även på att dumpen hörs MYCKET högre *dräggel*

                            Jag hade iof problem med laddtrycket efter det, så en dawes kanske sitter på sin plats. Å om LMM går sönder… så är det värt 2000kr för alla de orgasmer du fått.

                            /Durty Hog

                            #50014
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Visst, öppet filter ger mer ljud, men man riskerar LMM:en…som är en YTTERST kritisk komponent, och den har en elak förmåga att gå “lite” sönder, utan att tända “Check Engine”.

                              Klart obehaglig liten rackare.

                              Men är man villig att ta den risken, kan man säga att K&N-ägare verkar ha minst problem, det är filtret jag skulle sikta på i så fall.

                              Men avsnorklad luftbox ger samma ljud egentligen, kanske inte lika högt…

                              /J

                              Banträffsansvarig SSI
                              Stolt ägare till Silverpilen

                              #50049
                              Niklas
                              Deltagare

                                LAST EDITED ON Jun-18-03 AT 12:45PM (GMT)
                                Jag kommer köra på avsnorkling och min återcirkulerande Forge. Har inte råd med rasade LMMer. Avsnorkling kommer ske då jag monterar downpipe och dawes. Detta för att jag kommer köpa dem samtidigt och vill inte göra två beställningar från England.

                                En annan grej man kan göra är att ta bort gummipluggen där man drar kablar fram till motorn. Då hörde man insugsljudet väldigt tydligt! Fast det blir nog lite varmt och mycket konstiga dofter inne i kupén.

                                Regionsansvarig Göteborg

                                #50020
                                skytiskapilen
                                Deltagare

                                  >LAST EDITED ON Jun-18-03 AT
                                  >12:45 PM (GMT)

                                  >
                                  >Jag kommer köra på avsnorkling och min återcirkulerande Forge. Har
                                  >inte råd med rasade LMMer. Avsnorkling kommer ske då jag monterar
                                  >downpipe och dawes.

                                  Äntligen lite vettiga moddar Älgen, kul! Efter detta kommer du med all sannolikhet undra varför du lagt så mycket tid och pengar på plast och klistermärken istället för hårda prylar;);) Way to go!

                                  /Andreas
                                  http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                                  – Original Gangster –

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.