Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1176
    .zip
    Deltagare

      Jag tror inte detta är någon allvarligt men av ren nyfikenhet så fårgar jag ändå.

      Efter att jag ha parkerat efter en långkörning så kommer det en gummi bränd lukt från fläkten.
      Det första som slog mig var att det är gumi upphängningen till avgassystemet.
      Någon annan som har liknande problem?

      //.zip

      #43095
      Nyman
      Deltagare

        rent spontant så har jag svårt å tänka mig gummi upphängningen.. skulle de bli så pass varmt i den skulle du ganska snabbt smälta dig igenom den upphägningen…

        Tror snarare på att lamellerna luktar lite efter långkörning.. men jag vet inte.. har känt den doften jag med, tror alla fall de är fullt normalt..

        -= enough is enough =-

        #43091
        Manor
        Deltagare

          Det är inte en bränd oljelukt då? Det är ganska vanligt att det kan droppa lite olja från en otät ventilkåpspackning ner på varma delar på turbosidan. Jag har bytt mina packningar på bägge sidorna, ingen större kostnad ens på autoriserad verkstad.

          #43093
          .zip
          Deltagare

            Nja det kan inte vara det heller. Jag har sökt efter oljelekage men det ser väldigt tort ut. I sånna fall är det på något ställe man inte ser.
            Men det luktar mer åt gummi hållet.
            Jag får ta en total översyn när jag gör en underreds behandling

            //.zip

            #43094
            .zip
            Deltagare

              Jag hade hängt på en del utav orginal avgassystemet inför besikningen. Igår hängde jag tillbaka mitt katlösa system och nu verkar det som om lukten har försvunnit.

              För övrigt fick jag ett blankt papper på besiktningen, och besiktningsgubben som va 55-60 år drog på smilbanden när han fick provköra bilen 🙂

              //.zip

              #43096
              nukem
              Deltagare

                Jag råkade göra ett riktigt misstag med en kompis för några dagar sen… ritkigt brant backe. (I snöstormen, bor i skåne)

                Hade stereon på o vi bara satt o log för de va så jävla kul o köra när de va så fint väder.

                Växlar ner osså kör jag upp osså märker jag hur den inte riktigt orkar, så tänkte ja de va för det var så mycke snö på vägen så jag kopplar lite halvt o gasar mer för att ta mig upp för backen. Väl uppe inser jag att jag har legat och slirat på kopplingen i Treans växel hela vägen upp hehe, inte kosntigt den inte orka, trodde det var ettan. Hörde inget fel heller tack vare musiken. Och då kom den lukten, som jag tror är den du menar.

                Jag har känt denna lukten innan, vid torrt väglag, vid hård körning eller vid hård och lång körning. Först trodde ja de va däcken men däcken kan väll inte bli så varma när det är snö och is ute ?

                Och då med det misstaget jag gjorde i backen tror jag att det är något med koppling elelr växellåda. Lammeller eller vad det heter ?

                #43092
                Pasi_k
                Deltagare

                  Jag råkade göra ett riktigt misstag med en kompis för några dagar sen… ritkigt brant backe. (I snöstormen, bor i skåne)Hade stereon på o vi bara satt o log för de va så jävla kul o köra när de va så fint väder. Växlar ner osså kör jag upp osså märker jag hur den inte riktigt orkar, så tänkte ja de va för det var så mycke snö på vägen så jag kopplar lite halvt o gasar mer för att ta mig upp för backen. Väl uppe inser jag att jag har legat och slirat på kopplingen i Treans växel hela vägen upp hehe, inte kosntigt den inte orka, trodde det var ettan. Hörde inget fel heller tack vare musiken. Och då kom den lukten, som jag tror är den du menar.Jag har känt denna lukten innan, vid torrt väglag, vid hård körning eller vid hård och lång körning. Först trodde ja de va däcken men däcken kan väll inte bli så varma när det är snö och is ute ?Och då med det misstaget jag gjorde i backen tror jag att det är något med koppling elelr växellåda. Lammeller eller vad det heter ?

                  Det var Lamellen som luktade då jaa..
                  Bränd lamell luktar… RÖV.. 😛

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.