SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Många frågor och funderingar och problem kring GT MY00

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    whitestripe
    Deltagare

Jag är inte alls hemma på subarumotorer men nu har jag haft min GT my00:a sedan mars och nu kommer funderingarna.

Jag litar inte till 100% på min laddtrycksmätare men på ettans växel så har jag 0.9 tvåan och trean peakar den på 1,3 och ligger på mellan 1 och 1,2 konstant. Original är väl 1 om jag inte fattat fel…

Den ska vara original sa föregående ägare förutom att han eller nån annan mixtrat med nåt pystrim (det sitter en slangstump i motorutrymmet)

Ett annat bekymmer som jag har är när jag stämplar fullt och/eller växlar ner och ger full gas. Där dör bilen för ett ögonblick och ibland så rycker den som fan precis som om den inte får soppa eller nåt. Svårt att förklara, antar att det måste upplevas….

Ingen som bor i närheten av katrineholm som kan en del om EJ20 som kanske har lust att kolla över min motor och se vad som gjorts (slangstumpen, etc.)

Jag kan bjuda på en pizza eller nåt som tack för besväret.

MariaimprezaGT
      Deltagare

låter som om de kan vara ett superchip i den? kolla under mattan på passagerarsidan.. rota fram ECU å kolla om de sitter en dosa tillkopplat! om de gör de så ta bort den!

laddtrycksstoppet ska gå in vid 1,15 på orginal ECU, så troligtvis har du en fuling till box som tar bort spärren.. Inte hälsosamt för bilen då den i stort sett bara styr laddtrycket..

Maria

Audi is teh ####!!

Adam K
        Deltagare

Pystrim, no good.

Original ska den ladda 0,9, på 5an, lite lägre på lägre växlar.
          laddtrycksspärren går in på 1,2 om den inte är mixtrad med.

1, bort med chippet om det sitter ett sånt (och använd forumets search om chip för litteratur).
          2, ta bort pystrimmet och återställ original laddstyrning, vet inte hur pyset sitter.
          3, kolla hur laddtrycken går, troligen är det inget fel på din laddtrycksmätare.

Edit: var lite otydlig märker jag, ECUn är programmerad för att ligga ’rätt’ på 5an som har mest avgaser och laddtryckt blir lägre på lägre växlar för att det inte är avgaser nog att ge 0,9 på dem.
          Med bytt aga kan det dock rusa iväg på alla växlar….

Palm
          Deltagare

Låter ju som att de är chip/mappad om den laddar 1,2 ca och lägre på ettan, det är ju lite som orginal för att skydda drivlinan MEN! Kolla först innan du rycker bort någon box vad det är för något. Kan vara superchip men även mera ”godkända” trim tex Unichip ligger i en box separat och är inlödd i kabelstammarna så gör inget förhastat bara. Den skulle ju även kunna ha Ecutek mjukvara i orginalbox eller att innehållet är utbytt till ett Possum link system…….

whitestripe
            Deltagare

tackar så jättemycket för svaren men som ni kanske ser när ni läser svaren så är är det mycket om och men och kolla det och det.

ska luska lite själv men vore ju så mycket lättare om man hade hjälp:-(

Och jag vet att bara pystrim är dåligt därför jag vill ha bort det men vet inte hur jag tar bort det….

Jag ska mappa bilen och trimma den så det vore ju bra om den var original först. 🙂

specialized
              Deltagare

Låter ju som att de är chip/mappad om den laddar 1,2 ca och lägre på ettan, det är ju lite som orginal för att skydda drivlinan MEN!

Halvt OT :

Långt ifrån alla sprut som har möjlighet att mappa med olika laddtryck beroende på växel och Org-Ecu har det definitivt inte.

Detta beror helt på fysiska förutsättningar, såsom att motorn producerar mer avgaser/går med högre last, på högre växlar 🙂

Ontopic:
                ———
                Låter som du har ett vanligt kasst pystrim och går på laddtrycksspärren som ligger på ca 1,2 bar.

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                ———————————-
                SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Palm
                Deltagare

Jag tänkte nog fortfarande i saab banor hehe, dom har lägre ladd på 1 & 2 via orginal motorstyrning

specialized
                  Deltagare

Fint väder idag ju 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                    ———————————-
                    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Palm
                    Deltagare

Ändrat

larsallan
                      Deltagare

tackar så jättemycket för svaren men som ni kanske ser när ni läser svaren så är är det mycket om och men och kolla det och det. ska luska lite själv men vore ju så mycket lättare om man hade hjälp:-( Och jag vet att bara pystrim är dåligt därför jag vill ha bort det men vet inte hur jag tar bort det….Jag ska mappa bilen och trimma den så det vore ju bra om den var original först. 🙂

ECU:n hittar du under passagerarens fötter. Vik undan golvmattan och ta bort plåten som finns där under. Under den plåten har du ECU:n.

Orginal laddtrycksstyrning ska vara kopplad som följer. Framför högra fjäderbenstornet sitter det en solenoid. Från den ska det gå en slang till luftfiltrets ljuddämpare och en slang till ett t-kors. Från t-korset ska det gå en slang till wastegaten och en till nippeln på turbons utlopp. (Wastegaten är en svart rund liten sak vid turbon.)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.