- Detta ämne har 16 svar, 3,698 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av Fredsson.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2015 kl. 18:15 #33417FredssonDeltagare
TJo. Jag har monterat in olje tryck/temo o ladd i bilen. ladd funkar utmärkt. Men olje temp o tryck vill inte fungera. Har kollat så mätarna får signal, dom har jord. Temp givaren funkar dock har jag inte provat med en annan tryck givare. Har dragit en stålspunnen gummislang får motorn ( från oljegivarens ord pos vänster om generator om man står framför motorn ) till en adapter som har tryck /temp samt gammla olje givare monterad. Slangen är 50 cm lång. Kan det vara så att slangen är för lång för att det ska byggas upp temp? Tips ider motages gärna! 😀
// Fredsson
18 februari, 2015 kl. 18:39 #275137IggeDeltagareDu får nog inte samma flöde i den så jag skulle tippa på att tempen blir fel
19 februari, 2015 kl. 11:44 #275128TomKDeltagareOljetryck har man på den främre och oljetemp på den bakre.
http://www.scoobyparts.com/oil-pressure-oil-temp-gauge-fitting-kit-pink
19 februari, 2015 kl. 13:53 #275140FredssonDeltagareVart bak hittar jag det på min 2,5l ? Hitta ingen när jag letade. Så drog slang från främmre till en adapter som har både tryck o temp, borde ju i teorin funka eller?
19 februari, 2015 kl. 14:29 #275129TomKDeltagareVart bak hittar jag det på min 2,5l ? Hitta ingen när jag letade. Så drog slang från främmre till en adapter som har både tryck o temp, borde ju i teorin funka eller?
Det sitter en stor insex i blocket som man skruvar bort så kan man sätta oljetempen där.
Då hamnar den vid cyl 3 som brukar bli varmast.19 februari, 2015 kl. 14:30 #275141FredssonDeltagareHmm får gräva mer då. Borde väl vara typ under turbon?
19 februari, 2015 kl. 14:35 #275138IggeDeltagareLite längre mot mitten, men nära turbon
19 februari, 2015 kl. 14:48 #275142FredssonDeltagareOkok. Tack hjälpen 🙂 ska väl få det o lira tillslut 🙂
19 februari, 2015 kl. 15:29 #275132FladricDeltagareNu när vi ändå diskuterar placering av oljetempgivare så har jag en tanke! 🙂
Visst är det intressant att veta oljetempen vid cylinder 3 då den, som sagt, riskerar att gå varmast. Men det intressanta rent oljemässigt är väl ändå att veta vad bulktemperaturen är? Det är ju den temperaturen oljan håller när den pumpas in i motorn!
Gör mitt examensarbete på ett motorlaboratorie och praxis är att mäta i oljetråget för att få veta vad bulktemperaturen på oljan är! 🙂
Endel eftermarknadstråg (som t.ex. Killer B:s) har en extra oljeplugg, just för att kunna montera oljetempgivare!
Tycker det är tänkvärt iaf, finns en anledning till att ett ackrediterat motorlaboratorie mäter där 🙂 Men det beror ju på vad man är ute efter när man mäter oljetempen, är man intresserad av högsta temperaturen så kan hålet vid cylinder 3 vara ett ställe.
Dock hör ju temperaturerna ihop, håller man nere bulktemperaturen kommer ju oljetemperaturen i resten av motorn hållas nere 🙂19 februari, 2015 kl. 16:23 #275139IggeDeltagareVisst är det så, men är inte peaken intressant om man vet att olja bryts ner vid en viss temp?
Jag forskar inte inom området men har hört att oljor som går för varmt bryts ned, kanske är en internetmyt?19 februari, 2015 kl. 16:49 #275133FladricDeltagareSom sagt är högsta oljetemperaturen också intressant, men jag skulle föredra att veta bulktemperaturen! 🙂
Som du säger så bryts oljan ner och börja koksa vid högre temperaturer, men jag tänker mig att det sällan är överdrivet höga temperaturer under någon längre stund i en hyfsat välkonstruerad motor. Håller man då koll på bulktemperaturen och håller ner den (med t.ex. oljekyl) så klarar man sig bra! Och täta oljebyten på det så hinner inte motorn ta skada av den koks som fälts ut 🙂
Men det är bara en teori jag har!19 februari, 2015 kl. 18:16 #275130TomKDeltagareMen är det inte intressantare att veta “arbetstempraturen” på oljan i motorn och inte nere i tråget?
19 februari, 2015 kl. 19:45 #275134FladricDeltagareOljan som hamnar i tråget är ju den absolut varmaste oljan från motorn, den har ju passerat genom allt och hamnar tillslut i tråget. Så om något går fel (typ lagerras på G och oljetemperaturen börjar öka) så kommer märkas i tråget också 🙂 oljeflödet är högt så det blandas bra. Visst, tråget kyls lite av fartvinden men gör nog inte överdrivet mycket skillnad i sammanhanget 🙂
Läs denna tråd, speciellt den sista posten (dock är hela tråden intressant och läsvärd i ämnet tycker jag och de kommer fram till ganska samma som jag tänker mig) som är från Killer B 🙂
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2002861&page=2
Som sagt, det här är bara vad jag tycker och tänker utifrån vad jag upplevt 🙂 men tycker att det borde finnas en anledning till varför t.ex. Subarus originaltempgivare (på modeller som har det) sitter i oljepluggen 🙂
19 februari, 2015 kl. 20:53 #275131TomKDeltagareOljan som hamnar i tråget är ju den absolut varmaste oljan från motorn, den har ju passerat genom allt och hamnar tillslut i tråget. Så om något går fel (typ lagerras på G och oljetemperaturen börjar öka) så kommer märkas i tråget också 🙂 oljeflödet är högt så det blandas bra. Visst, tråget kyls lite av fartvinden men gör nog inte överdrivet mycket skillnad i sammanhanget 🙂
Läs denna tråd, speciellt den sista posten (dock är hela tråden intressant och läsvärd i ämnet tycker jag och de kommer fram till ganska samma som jag tänker mig) som är från Killer B 🙂
http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2002861&page=2
Som sagt, det här är bara vad jag tycker och tänker utifrån vad jag upplevt 🙂 men tycker att det borde finnas en anledning till varför t.ex. Subarus originaltempgivare (på modeller som har det) sitter i oljepluggen 🙂
Ok då är jag med.
Dom har helt rätt med att flödet är så högt så det spelar egentligen ingen roll vart man mäter.19 februari, 2015 kl. 21:17 #275135FladricDeltagarePrecis, tänker lite så jag med 🙂 och det är snyggare och mer jämförbart tycker jag att mäta i tråget om man loggar temperatur då det blir nära medeltemperaturen hos oljan 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.