Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33417
    Fredsson
    Deltagare

      TJo. Jag har monterat in olje tryck/temo o ladd i bilen. ladd funkar utmärkt. Men olje temp o tryck vill inte fungera. Har kollat så mätarna får signal, dom har jord. Temp givaren funkar dock har jag inte provat med en annan tryck givare. Har dragit en stålspunnen gummislang får motorn ( från oljegivarens ord pos vänster om generator om man står framför motorn ) till en adapter som har tryck /temp samt gammla olje givare monterad. Slangen är 50 cm lång. Kan det vara så att slangen är för lång för att det ska byggas upp temp? Tips ider motages gärna! 😀

      // Fredsson

      #275137
      Igge
      Deltagare

        Du får nog inte samma flöde i den så jag skulle tippa på att tempen blir fel

        #275128
        TomK
        Deltagare

          Oljetryck har man på den främre och oljetemp på den bakre.

          http://www.scoobyparts.com/oil-pressure-oil-temp-gauge-fitting-kit-pink

          #275140
          Fredsson
          Deltagare

            Vart bak hittar jag det på min 2,5l ? Hitta ingen när jag letade. Så drog slang från främmre till en adapter som har både tryck o temp, borde ju i teorin funka eller?

            http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=1021_2894&products_id=8245&osCsid=7de317ljd2v5vne2btl32akk10

            #275129
            TomK
            Deltagare

              Vart bak hittar jag det på min 2,5l ? Hitta ingen när jag letade. Så drog slang från främmre till en adapter som har både tryck o temp, borde ju i teorin funka eller?

              http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=1021_2894&products_id=8245&osCsid=7de317ljd2v5vne2btl32akk10

              Det sitter en stor insex i blocket som man skruvar bort så kan man sätta oljetempen där.
              Då hamnar den vid cyl 3 som brukar bli varmast.

              #275141
              Fredsson
              Deltagare

                Hmm får gräva mer då. Borde väl vara typ under turbon?

                #275138
                Igge
                Deltagare

                  Lite längre mot mitten, men nära turbon

                  #275142
                  Fredsson
                  Deltagare

                    Okok. Tack hjälpen 🙂 ska väl få det o lira tillslut 🙂

                    #275132
                    Fladric
                    Deltagare

                      Nu när vi ändå diskuterar placering av oljetempgivare så har jag en tanke! 🙂

                      Visst är det intressant att veta oljetempen vid cylinder 3 då den, som sagt, riskerar att gå varmast. Men det intressanta rent oljemässigt är väl ändå att veta vad bulktemperaturen är? Det är ju den temperaturen oljan håller när den pumpas in i motorn!

                      Gör mitt examensarbete på ett motorlaboratorie och praxis är att mäta i oljetråget för att få veta vad bulktemperaturen på oljan är! 🙂

                      Endel eftermarknadstråg (som t.ex. Killer B:s) har en extra oljeplugg, just för att kunna montera oljetempgivare!

                      Tycker det är tänkvärt iaf, finns en anledning till att ett ackrediterat motorlaboratorie mäter där 🙂 Men det beror ju på vad man är ute efter när man mäter oljetempen, är man intresserad av högsta temperaturen så kan hålet vid cylinder 3 vara ett ställe.
                      Dock hör ju temperaturerna ihop, håller man nere bulktemperaturen kommer ju oljetemperaturen i resten av motorn hållas nere 🙂

                      #275139
                      Igge
                      Deltagare

                        Visst är det så, men är inte peaken intressant om man vet att olja bryts ner vid en viss temp?
                        Jag forskar inte inom området men har hört att oljor som går för varmt bryts ned, kanske är en internetmyt?

                        #275133
                        Fladric
                        Deltagare

                          Som sagt är högsta oljetemperaturen också intressant, men jag skulle föredra att veta bulktemperaturen! 🙂

                          Som du säger så bryts oljan ner och börja koksa vid högre temperaturer, men jag tänker mig att det sällan är överdrivet höga temperaturer under någon längre stund i en hyfsat välkonstruerad motor. Håller man då koll på bulktemperaturen och håller ner den (med t.ex. oljekyl) så klarar man sig bra! Och täta oljebyten på det så hinner inte motorn ta skada av den koks som fälts ut 🙂
                          Men det är bara en teori jag har!

                          #275130
                          TomK
                          Deltagare

                            Men är det inte intressantare att veta “arbetstempraturen” på oljan i motorn och inte nere i tråget?

                            #275134
                            Fladric
                            Deltagare

                              Oljan som hamnar i tråget är ju den absolut varmaste oljan från motorn, den har ju passerat genom allt och hamnar tillslut i tråget. Så om något går fel (typ lagerras på G och oljetemperaturen börjar öka) så kommer märkas i tråget också 🙂 oljeflödet är högt så det blandas bra. Visst, tråget kyls lite av fartvinden men gör nog inte överdrivet mycket skillnad i sammanhanget 🙂

                              Läs denna tråd, speciellt den sista posten (dock är hela tråden intressant och läsvärd i ämnet tycker jag och de kommer fram till ganska samma som jag tänker mig) som är från Killer B 🙂

                              http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2002861&page=2

                              Som sagt, det här är bara vad jag tycker och tänker utifrån vad jag upplevt 🙂 men tycker att det borde finnas en anledning till varför t.ex. Subarus originaltempgivare (på modeller som har det) sitter i oljepluggen 🙂

                              #275131
                              TomK
                              Deltagare

                                Oljan som hamnar i tråget är ju den absolut varmaste oljan från motorn, den har ju passerat genom allt och hamnar tillslut i tråget. Så om något går fel (typ lagerras på G och oljetemperaturen börjar öka) så kommer märkas i tråget också 🙂 oljeflödet är högt så det blandas bra. Visst, tråget kyls lite av fartvinden men gör nog inte överdrivet mycket skillnad i sammanhanget 🙂

                                Läs denna tråd, speciellt den sista posten (dock är hela tråden intressant och läsvärd i ämnet tycker jag och de kommer fram till ganska samma som jag tänker mig) som är från Killer B 🙂

                                http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2002861&page=2

                                Som sagt, det här är bara vad jag tycker och tänker utifrån vad jag upplevt 🙂 men tycker att det borde finnas en anledning till varför t.ex. Subarus originaltempgivare (på modeller som har det) sitter i oljepluggen 🙂

                                Ok då är jag med.
                                Dom har helt rätt med att flödet är så högt så det spelar egentligen ingen roll vart man mäter.

                                #275135
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Precis, tänker lite så jag med 🙂 och det är snyggare och mer jämförbart tycker jag att mäta i tråget om man loggar temperatur då det blir nära medeltemperaturen hos oljan 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.