Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22488
    NickeH
    Deltagare

      Subaru Impreza GT -00

      Tänkte skapa ett lite projekt för dom som är intresserade av att kärringtrimma imprezan lite. Ska lägga upp så mycket bilder som möjligt så ni som funderar på köpa impreza eller just köpt kan se var man börjar om/när man vill börja trimma.

      Jag kommer inte byta turbo utan nöja mig med orginal. Orkar inte börja bry mig om kopplingar och lådras.

      I första hand blir det höja laddtrycket så man hamnar runt ca 240-250 hk. Kör kanske ner till JRM(80 mil enkel väg :-() och ser om de kan få ut 260-270hk med ECUTEK till sommarn.

      Kommer byta ut följande:
      ett nytt avgassystem 3″ invidia med cat + greddy SP
      laddtrycksstyrning typ dawes device
      Mittkonsol med turbotryck(DEFI) och ev. knocklink

      Funderar på att göra en 10.000 mila service(kamrem och diverse oljebyten m.m.) när nu bilen ändå står på pallbocker.

      Bilder kommer ska bara överföra från mobilen.

      #194717
      NickeH
      Deltagare

        På två timmar plockade jag ned allt och provmonterade nya systemet, gick bättre än vöntat. Nu ska lambda-fläns svetsas och en av upphängningen till slutburken modifieras.

        Började med att palla upp bilen, prova inte utan en riktigt bra domkraft t.ex en s.k. racing variant.
        http://www.hallsten.nu/subaru/pallbockar.JPG

        Tog bort värmeskölden
        http://www.hallsten.nu/subaru/utan-v%C3%A4rmsk%C3%B6ld.JPG

        Tog loss org. downpipen
        http://www.hallsten.nu/subaru/utan_dp.JPG

        Org dp ser ut så här
        http://www.hallsten.nu/subaru/org_dp.jpg

        Plockade ned resten av org. systemet och jämförde med det nya.
        http://www.hallsten.nu/subaru/old-new.JPG

        Så har snygg är nya slutburken
        http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk2.JPG

        Provmonterade nya dp, ska märka ut var lamdan ska sitta.
        http://www.hallsten.nu/subaru/nya-dp.JPG

        Monterade systems för att se hur det skulle passa, är ju trots allt ett new age system. Bara ett fäste som inte passade bak på slutburken men det går att fixa relativt enkelt.
        http://www.hallsten.nu/subaru/slutburk_monterad.JPG
        http://www.hallsten.nu/subaru/bak-under.JPG
        http://www.hallsten.nu/subaru/bak_under2.JPG
        http://www.hallsten.nu/subaru/under1.JPG
        http://www.hallsten.nu/subaru/under_fram.JPG

        #194712
        LegacyLarsa
        Keymaster

          Kärringstrim vet jag väl inte, det är mer som inkörsporten till trimträsket, det blir som Alfons Åberg av det hela sen, jag ska bara..

          😉

          Lycka till!

          /Larsa

          #194718
          NickeH
          Deltagare

            Alltid är det nåt..

            Tänkte provköra bilen och upptäcke när jag skulle dra ihop avgassystemet ordentligt med packningar att det inte alls blev tätt.

            Drar man ihop dp med mellanrör först så passar det inte mot slutburken, fattas en 5 cm och det känns helt fel att med våld sätta hop det. Funderar på svetsa på ett flexrör typ sånt här:

            http://www.hallsten.nu/subaru/flex.jpg

            om det är nån som har bra eller dåliga erfarenheter av flexrör så får ni gärna dela med er här.

            I övrigt är det ett mycket fint system med bra finish.

            ska gå ut och lägga mig under bilen och fundera på livet en stund nu.

            #194719
            NickeH
            Deltagare

              Äntligen !!

              Avgassystemet svetsat och monterat. Blev skitbra, lagomt ljud inget man störs sig på vid lugn körning och skönt morrande när man drar på. Ska fota hur det ser ut på bilen vid tillfälle.

              Kändes lite jobbigt att sätta kapen i en ny dp men det blev mycket bra med flexröret.

              http://www.hallsten.nu/subaru/kapad_dp.jpg

              #194720
              NickeH
              Deltagare

                Har funderat en del på laddtrycksstyrning, lutar åt en Greddy Profec B istället för dawes device.
                Känns smidigt då den även visar turbo-tryck, då slipper man köpa mittkonsol och mätare iaf tillsvidare.

                Sen är frågan om man ska köra Ecutek(är ju 80 mil enkel väg till JRM) eller köpa t.ex. Greddy E-manage Ultimate för mappningen.

                Det är inte förbjudet att skriva nåt i tråden .. -:)

                Ser ut så här med downpipen monterad på bilen.
                http://www.hallsten.nu/subaru/dp_med_flex.JPG

                #194714
                Fransson
                Deltagare

                  Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?

                  /Nicke

                  #194727
                  David_87
                  Deltagare

                    Ser fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.

                    #194721
                    NickeH
                    Deltagare

                      Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke

                      Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet.
                      tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2
                      Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.
                      Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.

                      #194722
                      NickeH
                      Deltagare

                        Ser fint ut. Inga problem vid fartguppen? Har egenbyggt 3 tums och den tenderar att ta i vid vissa fartgupp med last i baksätet.

                        Imga problem hittils men visst är markfrigången sämre än med orginal. Jag brukar ta det lugnt vid farthinder.

                        #194715
                        Fransson
                        Deltagare

                          Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke

                          Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.

                          OKej, Tack för de 🙂
                          Vart sätter man bredbandslamda muttern?

                          /Nicke

                          #194723
                          NickeH
                          Deltagare

                            Har lite frågor då jag ska försöka sätta ihop ett eget avgas i framtiden, hur löste du det med lamdasonden? bara en gängad mutter påsvetsad eller?/Nicke

                            Jag fick en lamda mutter av en kompis, finns speciella att köpa sök lite på nätet. tex http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16149&cat=250&page=2Se till att den är rostfri om avgassystemet är det.Sätt dit två om du ska mappa bilen, dvs en för bredbands lambdan.

                            OKej, Tack för de :)Vart sätter man bredbandslamda muttern?/Nicke

                            Sätt bredbandslamda muttern på downpipen typ där jag satt min (se bilder) t.ex på andra sidan.

                            #194724
                            NickeH
                            Deltagare

                              Va och besiktade bilen igår den gick genom med beröm.
                              Jag var lite orolig för racecaten men den verkade fungera perfekt. CO värdena var 0, lambda 1 och HC 28.

                              #194725
                              NickeH
                              Deltagare

                                Så då har äntligen en turbotryck-mätare blivit installerad, tog bara några månader att motivera sig.

                                Nu ska man bara fundera ut vilka två andra mätare man ska köpa.
                                http://www.hallsten.nu/subaru/defi.JPG

                                Blev riktigt bra med kontroll-enheten i handskfacket, syns inte förrän man öppnar den. Behövde inte såga sönder nånting i inredningen.
                                http://www.hallsten.nu/subaru/defi_control.JPG

                                Sitter som fabriksmonterad till vänster
                                http://www.hallsten.nu/subaru/laddtryck_under_huven.JPG

                                #194713
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Du, det där med att sätta ett flexrör i downpipe – Där gjorde du en bra grej.

                                  Utan flexröret blir det ju onödiga påfrestningar på turbo och grenrör.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.