• Detta ämne har 30 svar, 8,067 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Gyver.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30964
    Gyver
    Deltagare

      Hej! 🙂

      Tänkte att det kunde vara dags att starta en projekttråd om min bil.

      Jag heter David, bor i Stockholm och har ägt en coolgrey my99 STI sedan 2011. Jag importerade bilen själv från England, körde med den på tillfällig registrering i 2 månader i väntan på regbesiktning tills den tyvärr skar i motorn plötsligt. Jag hade köpt en välservad och omhändertagen bil men det hade visat sig att en stålkula i veven som hjälper till att reglera oljeflödet till lagren hade hoppat ut. Något som inte borde kunna ske…

      Jag valde att renovera motorn och passa på att uppgradera den i samma veva. Allting var original på bilen vid det läget förutom avgassystemet, bensinpumpen, luftfiltret och en ecutekmappning.

      Nu går bilen äntligen som den ska och den här projekttråden ämnar att följa utvecklingen vidare. Inför nästa år så satsar jag på att kunna köra mycket bana, men den skall även brukas i vinter också.

      Info om bilen:

      Motor:
      *Ver.8 Spec-C shortblock.
      *ARP 11mm topplocksbultar.
      *Cosworth Stopper topplockspackningar.
      *Original Ver.5 STI toppar, helrenoverade av Ultra Motors. Tillsnyggade avgaskanaler.
      *Cosworth kamremsföljare.
      *Gates Powergrip kamrem med nya löphjul och spännare.
      *Cosworth 11mm blueprintad högtrycksoljepump.
      *Killer B Motorsport oljetråg i aluminium, 30 % mer volym och vertikala skvalpplåtar + deras oljepickuprör och horisontella skvalpplåt under vevaxeln.
      *Cosworth värmeisolerande insugsdistanser.
      *Carl Davey värmeisolerande expansionstank-distanser.
      *Original STI Ver.5 intercooler med återcirkulerande dumpventil.
      *SamcoSport intercoolerslangar.
      *Carl Davey intercooler tilt kit.
      *Zerosports intercooler undertray.
      *Intercooler vattenspraysystem från Type-R.
      *Paralellmatade spridarbryggor med stålomspunna teflonslangar och an-kopplingar.
      *Original 440cc spridare.
      *Fuelab 3-port mini btr, höjt grundtryck till 3,4 bar för att maxxa spridarna.
      *Fuelab bränslefilter.
      *Walbro 255lph bränslepump.
      *NGK PFR7B tändstift.
      *Portat grenrör enligt Harvey Smith spec, inlindat i DEI-värmebandage.
      *Harvey Smith uppipe, inlindad DEI-värmebandage.
      *TSL-motorsport Thundercat 3″ downpipe med 100cells racekatalysator, värmeisolerande strumpa runt katten och DEI-värmebandage runt resten av röret.
      *TSL-motorsport decat 2,5″ mellanrör.
      *TSL-motorsport Group.N 2,5″ slutdämpare.
      *Original Ver.5 STI VF28 turbo, portat avgashus samt wastegate för att undvika boostcreep. Laddar 1,45bar.
      *Prodrive 3-port laddtryckssolenoid.
      *SamcoSport 76mm insugsslang, förstärkt med slangklämmor för att inte suga ihop sig själv.
      *RCM K&N konfilter och adapter för lmm-röret.
      *Rostfri värmeskyddsplåt i dubbla lager med isoleringsmaterial emellan samt luftspalt för bästa effekt.
      *Kalluftsintag via ena dimljuskåpan.
      *CDF-Racing lättviktsremhjul i aluminium.
      *Gates Micro VF-X generator/AC-remmar.
      *Styrservooljebehållare samt adapter från Ver.7 STI.
      *Exedy pinkbox koppling samt nytt original urtrampningslager.
      *Prodrive rostfri högflödesplåt för kylaren.
      *APR remkåpa i kolfiber.

      Växellåda:

      *Original 5-växlad STI-låda med 4.44 lamelldiff bak.
      *Redline Lightweight shockproof olja i låda och diff.

      Bromsar:

      *Original i bra skick, duger i vinter men skall uppgraderas inför bankörning nästa år.

      Väghållning:

      *D2 Track racing coilovers med 12kg fjädrar fram och 10kg fjädrar bak.
      *Whiteline Roll centre & bumpsteer correction kit.
      *Whiteline 24mm justerbar krängningshämmare bak.
      *Whiteline heavy duty krängningshämmarfästen bak.
      *Whiteline C-formade solida droplinks bak.
      *Whiteline 22mm justerbar krängningshämmare fram.

      Interiör:

      *Prosport Stepper 52mm mätare på instrumentbrädan. Laddtryck, oljetryck och oljetemperatur.
      *AEM bredbandslambdamätare.
      *Phormula KS-3 knacksensor med dubbla sensorer monterade på shortblocket.
      *Blitz dual turbotimer.
      *CDF-Racing quickshiftspak och Tegiwa spakförlängare.
      *Nardi Deepcorn 350mm sportratt med lädergrepp.
      *Nardi växelspaksknopp i läder.
      *Scoobyworld customtillverkade mattor.
      *Harnessbar. (omonterad för tillfället)

      Exteriör:

      *P1-läpp.
      *Mörka klarglaslyktor.
      *Klasglarblinker fram.
      *Vita sidoblinkersglas.
      *Race Equip stänklappar.
      *Tonade rutor.
      *Inovit/Asuka racing 17×8″ fälgar.
      *Muteki SR48 Rosa hjulmuttrar.
      *RCM WRC kolfiberbackspeglar.
      *Egentillverkad gummiläpp fram.

      Och såhär ser bilen ut för tillfället:

      #260199
      narto
      Deltagare

        Behövs då inte göra nått utvändigt åt den där skönheten iaf!! Fin som f*n!

        #260181
        Tobben
        Deltagare

          Skitsnygg och rå samtidigt!! 🙂

          #260204
          markan
          Deltagare

            Skitfin. Verkar va rediga grejjer det där 🙂

            #260200
            Tyrfing
            Deltagare

              Riktigt fin, hade du tänkt lacka dimsljusskydden? Det ända som stör mig :P.
              Men men din bil ditt val. 🙂

              #260182
              Gyver
              Deltagare

                felpost

                #260183
                Gyver
                Deltagare

                  Tack ni andra också, dimljuskåporna har jag klurat en del på samt testat att photoshoppa lite. Kom fram till att det skulle se konstigt ut med grå lack över nätet så det ser bäst ut som det är tycker jag 🙂

                  #260202
                  GDB2003
                  Deltagare

                    Riktigt fin bil.

                    #260194
                    Igge
                    Deltagare

                      Jävligt schysst bil! d—0.o—b

                      #260201
                      Tyrfing
                      Deltagare

                        Tack ni andra också, dimljuskåporna har jag klurat en del på samt testat att photoshoppa lite. Kom fram till att det skulle se konstigt ut med grå lack över nätet så det ser bäst ut som det är tycker jag 🙂

                        Ahh, noterade aldrig att det var nät. förklarar att de är kvar svarta 🙂

                        #260198
                        BjorneJ

                          Grymt snygg ser riktigt tuff ut men samtidigt clean.

                          #260184
                          Gyver
                          Deltagare

                            Tack för kommentarerna 🙂

                            Igår tog jag bort gummiläppen i fronten då ett väggupp hade ryck tag i den lite så den hängde. Hade ändå tänkt ta bort den till vintern men en mer stabil montering lär det nog bli nästa år. (Johan du har pm;))

                            Sen monterade jag extralysen som jag hade köpt av Igge här på forumet. Har inte hunnit dragit elen än men jag blev riktigt nöjd själv över hur dem sitter.

                            #260178
                            Adam K
                            Deltagare

                              Riktigt fin. Och framförallt riktigt riktigt fin spec med betoning på tillförlitlighet och funktion, inte galna siffror.

                              Gummiläppen; vek den sig inte inåt i hög fart?
                              Extraljusen; eftersom de sitter löst, inte i en kåpa, så stör de ju inte luftflödet till ICn lika mycket, men de lär ändå göra det, så jag skulle rekommendera att bara montera dem Oktober-April ungefär, och ta bort dem på iskörningsträffarna 🙂
                              Fälgarna och däcken; vad har du för offset och (hur breda) däck?

                              #260195
                              Igge
                              Deltagare

                                Pressade du in din originalgrill eller modifierade du extraljusfästet? 🙂
                                Nästan synd att ha mina gamla lysen på en så fin bil 😛

                                Hoppas det går bra med elkopplandet och att du blir nöjd med dom 🙂

                                #260185
                                Gyver
                                Deltagare

                                  Riktigt fin. Och framförallt riktigt riktigt fin spec med betoning på tillförlitlighet och funktion, inte galna siffror.

                                  Gummiläppen; vek den sig inte inåt i hög fart?
                                  Extraljusen; eftersom de sitter löst, inte i en kåpa, så stör de ju inte luftflödet till ICn lika mycket, men de lär ändå göra det, så jag skulle rekommendera att bara montera dem Oktober-April ungefär, och ta bort dem på iskörningsträffarna 🙂
                                  Fälgarna och däcken; vad har du för offset och (hur breda) däck?

                                  Kul och se att du tycker så, det är lite av min mening med bilen. Försöka bygga på ett smart sätt där funktion och tillförlitlighet går före andra kanske mer flashiga alternativ. Alla inköp och modifieringar jag gör lägger jag ner mycket tid på i förväg för att undersöka vad som har funkat för andra och är vad som man egentligen kommer att ha nytta av. Målet är ju i slutändan att utveckla det till någon form av gatreggad banbil som jag kan utvecklas tillsammans med. Där ifall jag skjuter en stake genom blocket eller rensar kuggarna i lådan snabbt har den ekonomiska möjligheten att fortsätta säsongen 2 veckor senare med en startklar bil igen. Ett link g4 och en extra etanolmapp för skojs skull skulle dock göra mig mindre orolig för den där jäkla luftmassemätaren 😛 Känns som att man stirrar sig blind ibland på knacksensordisplayen och bredbandslambdan.

                                  Vet inte om läppen vek sig innåt, skulle inte tro så mycket dock. Den var ca 5mm tjock och gick ju böjd längsmed fronten samt att en plastlist (L-profil) stödde den 20mm ner från överkanten.

                                  Kände faktiskt av lite lätt av vad jag endast kunde tolka som heatsoak av intercoolern i helgen efter att jag monterat dem. Kan leva med det dock då jag inte stressar bilen så mycket nu fram tills kylan kommer på riktigt 🙂 Har en Ver8 sti tmic samt spec-c undertray som skall på inför våren. Så ett större ver.7 sti liknande scoop kommer att hitta dit också vilket borde fånga in lite mer luft. Vad är fördelen under iskörning med att montera bort extralysena? 🙂

                                  Et 42 på fälgarna och 215/40 på däcken. Finns en del extra utrymme för bredare däck, iallafall med den cambern jag har i nuläget.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.