› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Missljud!!?
- Detta ämne har 8 svar, 1,367 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2006 kl. 17:51 #962
Manor
DeltagareHej !
Vid något/några tillfällen har jag hört ett svagt ”sjungande” ljud som uppkommit vid körning i motorvägsfart…och sen även låter ett tag vid lägre hastighet. Jag hade funderingar på om det kunde vara friktionsdäcken som fick ett annat ljud vid en viss temperatur, beläggning eller vid ett visst före, men det känns tveksamt. Jag har också funderat på om det kunde vara lite luft i ett av däcken som gav detta lite ”sjungande” resonansljud, men det var bara några hekto lågt (men fortfarande över 2 kilo)…så det borde inte märkas. Lite så låter ljudet som om en iskoka fastnat och att det nuddar däcket…men så är inte fallet.
När jag åkte iväg och kollade på en ny TV idag så lät det ingenting den första milen, därefter dök det svaga ljudet upp, och höll i sig tills jag saktat farten. På hemvägen hörde jag det bara litegrann svagt vid något tillfälle.
Ljudet låter även om jag lägger i friläget och frikopplar och ändrar karraktär med hastigheten. Jag uppfattar det som om ljudet kommer framifrån (till vänster), men det kan vara helt fel.
Är det någon som har något tips vad det skulle kunna vara? Kan det vara ett hjullager (även om det borde låta annorlunda och även då man kör sakta!!?)?
mvh Mats N
28 januari, 2006 kl. 17:51 #41527Manor
DeltagareHej !
Vid något/några tillfällen har jag hört ett svagt ”sjungande” ljud som uppkommit vid körning i motorvägsfart…och sen även låter ett tag vid lägre hastighet. Jag hade funderingar på om det kunde vara friktionsdäcken som fick ett annat ljud vid en viss temperatur, beläggning eller vid ett visst före, men det känns tveksamt. Jag har också funderat på om det kunde vara lite luft i ett av däcken som gav detta lite ”sjungande” resonansljud, men det var bara några hekto lågt (men fortfarande över 2 kilo)…så det borde inte märkas. Lite så låter ljudet som om en iskoka fastnat och att det nuddar däcket…men så är inte fallet.
När jag åkte iväg och kollade på en ny TV idag så lät det ingenting den första milen, därefter dök det svaga ljudet upp, och höll i sig tills jag saktat farten. På hemvägen hörde jag det bara litegrann svagt vid något tillfälle.
Ljudet låter även om jag lägger i friläget och frikopplar och ändrar karraktär med hastigheten. Jag uppfattar det som om ljudet kommer framifrån (till vänster), men det kan vara helt fel.
Är det någon som har något tips vad det skulle kunna vara? Kan det vara ett hjullager (även om det borde låta annorlunda och även då man kör sakta!!?)?
mvh Mats N
31 januari, 2006 kl. 18:47 #41528Manor
Deltagare…hmm, det lät nästan inget igår…men idag så ”sjöng” det igen.
Finns det ingen distansmeck som kan komma med lite uppslag ;).
Det låter både om en växel är i eller om det är friläge (eller om man frikopplar). Ljudet ändrar sig inte med motorvarvet. Ljudet ändrar sig dock med hastigheten, så känslan är väl att det kanske är ett hjullager!!? Finns det något annat som kan låta…en drivknut, växellåda. Ljudet hörs bara vid en hastighet högre än 70-80 km/h och drunknar väl i annat ljud om man kör snabbare än 120 km/h (eller sätter på bilstereon :P).Bajs vad jag ogillar missljud…svåra att förklara…svåra att återskapa när man åker till verkstaden. Bara man vet att det inte är något dyrt som växellådan (för lite olja?), men jag antar att det borde låta mer och vid alla hastigheter då!!? Annars får man väl köra på och så om det ger med sig eller blir värre…
mvh Mats N
31 januari, 2006 kl. 22:41 #41532jraberg
Deltagaremeck? nä, men det låter som hjullager. låter det mer/mindre om du svänger i hastigheten där det hörs? Gör det inte det så är det nog inte hjullager. :-/
konstigt dock att det kommer när du kört ett tag..
Lycka till med missljudsjakten 🙂
-JR1 februari, 2006 kl. 10:10 #41529Manor
DeltagareJag hör inget i lägre hastigheter. Ljudet dyker inte upp direkt, utan efter ett litet tag…men det känns som om det börjar dyka upp tidigare och tidigare så snart kanske det låter jämt :-(. Jag har också hört att det ska låta annorlunda när man svänger om det är ett hjullagerproblem…men det tycker jag inte att det gör.
Finns det fler uppslag?
mvh Mats N
1 februari, 2006 kl. 11:57 #41533Mats
DeltagarePrecis som du beskriver det betedde sig min också. Men efter en tid så lät den konstigt också när man svängde. Jag trodde det var allt från lådan till DCCD:n och diffarna. Men det visade sig att det var ett lager i drivaxeln som hade gått hem… Bara o byta.
Så mitt tips är att kolla hjullager/drivaxel.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg1 februari, 2006 kl. 12:56 #41530Manor
DeltagarePrecis som du beskriver det betedde sig min också. Men efter en tid så lät den konstigt också när man svängde. Jag trodde det var allt från lådan till DCCD:n och diffarna. Men det visade sig att det var ett lager i drivaxeln som hade gått hem… Bara o byta.Så mitt tips är att kolla hjullager/drivaxel.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Lager i drivaxeln…bra eller anus…är det dyra grejer att fixa? Jag antar att ett hjullager inte är samma sak!!?
Kan man kolla detta själv…äsch who am I kidding…det får bli Fürstenhoffs.
Är det någon fara att åka vidare med detta några hundra mil tills nästa service?
mvh Mats N
1 februari, 2006 kl. 12:58 #41526SecretAgentMan
DeltagareÅk på ba’ – förvärras ljudet blir det bara lättare att lokalisera. 😀
Drivaxel och hjullager är inget man går i konkurs av, du är ju STOR-dator-IT-nisse! :+
/J
1 februari, 2006 kl. 13:04 #41531Manor
DeltagareSkönt att höra, bara inte hela växellådan skulle till att rasa…det är ju bajs :-(.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.