• Detta ämne har 8 svar, 1,119 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av Rodman.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #930
    Rodman
    Deltagare

      Hej, är ny på formumet och är relativt nybliven ägaren av en Subaru Impreza GT -99. Har fått fixa lite med bromsar och annat men den var i rätt prisklass så jag är kanonnöjd med bilen.

      För en vecka sedan så dök dock ett missljud upp som jag inte blir klok på. Vid exakt 130 km/h så uppstår så är det något som “durrar” ganska högt. Det uppkommer varje gång man passerar 130 på mätaren. Det är inte ett mekaniskt ljud och helt oberoende växel (4:an/5:an).

      Jag misstänker att det kan vara någon vajer eller något annat till hastighetsmätaren som är felet. Lite svårt att felsöka när man ligger i 130 dock 🙁

      Någon hängiven som har någon idé/förslag?

      Mvh
      Mattias

      #41316
      Rodman
      Deltagare

        Kan det möjligtvis vara ett vindljud från originalantennen?Kan det vara från däcken (efter byte till vinterdäck)?mvh Mats N

        Tack för tipsen. Jag har antennen nere och det låter inte från det hållet men jag ska kolla det. Nja, vinterdäcken satte jag på för länge sedan och har inte varit problem tidigare.

        Det är en konstigt ljud – konstant vibrerande med hög frekvens(och uppkommer som sagt vid 130)

        #41312
        Grusdraparn
        Deltagare

          Vajer till hastighetsmätaren kan du utesluta, då denna är elektrisk.

          Mvh Klas

          #41314
          down_the_drain
          Deltagare

            jag tror att det är ditt fruntimmer som för oväsendet när det börjar gå lite för fort :+ 😀

            /P “kunde inte låta bli”

            #41315
            FeA
            Deltagare

              Skakar ratten?
              Balansera om hjulen. Fälgarna KAN snurra/glida lite i däcken.

              /FeA

              #41313
              hberno
              Deltagare

                Kan det være vindstøy fra sidevindu(ene) foran?
                Er et kjent problem på GT.

                #41317
                Rodman
                Deltagare

                  Tackar för tipsen.

                  Det är lite för dåligt väder och väglag där jag bor just nu för att hålla på ta bilen ur garaget för att skruva och testa. Bäst att ta det säkra före det osäkra. Jobbigt men kul med att köra dubbfritt i norrland.:-)

                  Ratten skakar inget – men man vet ju aldrig.

                  Jag är inte känsligt för ljud om någon fattar det så. Det låter så högt att man inte vågar dra på mera, instinkten gör att man lättar på gasen automatiskt och vips ett par km/h mindre så försvinner ljudet helt.

                  /Mattias

                  #41311
                  Manor
                  Deltagare

                    Kan det möjligtvis vara ett vindljud från originalantennen?
                    Kan det vara från däcken (efter byte till vinterdäck)?

                    mvh Mats N

                    #41318
                    Rodman
                    Deltagare

                      Lite uppföljnning då problemet med missljudet är löst.

                      Var tvungen och riva fronten då en plastskada på läppen behövde fixas. Jag passde på att fixa lite annat och som bonus fixade sig resten också. Två orsaker som jag tror kan påverkat saken.

                      1. Fästet på fronten vid vänster hjulhus hade pajat så fronten var lite lös på den sidan.
                      2. Intagskabeln för motvärmaren satt inte fast ordentligt. Ett par “kattstrypare” extra fixade det.

                      Lite vind på det så vibrerar det nog en del.

                      Hur som helst låter det inte mera 🙂

                      //Mattias

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.