SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor misständer vid 6 000 Rpm?

  • Detta ämne har 14 svar, 1,364 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av mmange.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4419
    mmange
    Deltagare

      Impreza type r -98, misständer vid 6 000 Rpm, innan dess går den fint. Sen är det nästan helt stop, smäller och har sig. Vad kan detta vara?

      Ska också säga att det sitter, 3″, störe turbo, filter, och den SKA vara mappad av trollspeed. Men mappningen vet jag inget om, och turbotrycket ligger på c,a 1,5. Är inte det lite väl högt?. tacksam för svar. mvh mange

      #65363
      Adam K
      Deltagare

        Vadå smäller? knackar den eller misständer den?
        Har den gått fint över 6000 varv innan?
        Turbotrycket behöver inte vara väl högt, beror på turbon och IC’n. Och mappningen…
        Det borde vara ett unichip som sitter på, tror du ser boxen nära originalboxen om du skruvar bort fotplattan hos passageraren.

        Impreza type r -98, misständer vid 6 000 Rpm, innan dess går den fint. Sen är det nästan helt stop, smäller och har sig. Vad kan detta vara?Ska också säga att det sitter, 3″, störe turbo, filter, och den SKA vara mappad av trollspeed. Men mappningen vet jag inget om, och turbotrycket ligger på c,a 1,5. Är inte det lite väl högt?. tacksam för svar. mvh mange

        #65366
        mmange
        Deltagare

          Misständer, som det står i rubriken, ok ska kolla det, varför tror du det sitter unichiop i den?. förra ägaren påstår att den är mappad av trollspeed. Nej bilen har inbte gjort det innan. Kan tilläga att jag presic har köpt bilen. tack för hjälpen

          #65367
          mmange
          Deltagare

            Och luftmassemätaren har dom tagit bort, front mont ic, större turbo

            #65365
            specialized
            Deltagare

              Misständer, som det står i rubriken, ok ska kolla det, varför tror du det sitter unichiop i den?. förra ägaren påstår att den är mappad av trollspeed. Nej bilen har inbte gjort det innan. Kan tilläga att jag presic har köpt bilen. tack för hjälpen

              Ett UNICHIP mappar man, du tänker förmodligen på SUPERCHIP.

              Men finns det ingen luftmassemätare så talar mycket för att det sitter ett helt annat sprut monterat.

              Jag skulle börja med att kolla över tändstift,tändkablar til att börja med. 🙂

              _____________________________________
              http://www.garaget.org/?car=18857
              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
              ———————————-
              Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

              #65364
              Adam K
              Deltagare

                Du sparar en hel del tid och irritation hos oss som tror att vi vet något om bilarna om du ger ordentlig information från början.
                Att tala om att lmm är bortmonterad är klart relevant information. Det talar tex om att bilen *inte* bör ha unichip (för det tweakar signalen mellan lmm o originalsprut).
                Varför jag trodde det var för att Trollspeed var en av få svenska firmor som installerade/mappade Unichip och det var nästan det enda som funkar till MY98 sprut.
                Beroende på när bilen togs in till Sverige och mappades hos Trollspeed så kan det skilja på vilket sprut som sitter i, nu gissar jag nog främst på ett Link.
                Hm, om det nu finns till MY98?

                Och bilen har under precis samma förutsättningar gått fint hela vägen till 8000rpm redline innan?.

                #65368
                mmange
                Deltagare

                  Okej, pratade med JRM racing, dom gissade på ett GEMS. får kolla upp det. Ja den gick bra hela tiden innan, hörde någonting om att spännaren, kan vara kass, så att kamaxelhjulen kuggar över. Alltså att kamaxelhjulen inte står som dom ska och då blir det fel??

                  #65374
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Tycker inte den borde gå bra upp till 6000 då heller. Kanske skulle va en idé att provbyta tändspolen och kablarna. Kolla så att kontakten till spjällägesgivaren sitter i ordentligt.

                    #65369
                    mmange
                    Deltagare

                      Va ute och testade idag igen, bilen går dåligt lite då och då, alltså inte bara efter 6 000 rpm som jag sa innan. Tar man den när den är kall, så går den som den ska, tills den blir varm sen går den kasst. Och på tomgång så går den fint.Ska testa och byta tändstiften..

                      #65375
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Tempgivare för kylvätska eller insugslufttempgivare/mapsensor kan ju också va saker som strular.

                        #65370
                        mmange
                        Deltagare

                          Kanske bäst att koppla upp den till en dator :)..

                          #65371
                          mmange
                          Deltagare

                            Bytade stift idag, va inte det heller:( Nu går bilen illa hela tiden, så fort den har blivit varm..

                            #65376
                            kaakaa
                            Deltagare

                              så var min oxå..
                              den tog tjuvluft.. från en spridare..
                              prova spruta lite startgas kring insuget å så, så hör du om motorn varvar upp så tar den tjuvluft någonstans

                              #65372
                              mmange
                              Deltagare

                                okej, ska testa det imorgon, tack för tipset:)

                                #65373
                                mmange
                                Deltagare

                                  Verkar inte vara några givare iaf, ska testa med startgas idag..

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.