Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1216
    lunkan
    Deltagare

      Jaha då var min 2.5á igång igen o den misständer typ hela tiden när man kör utan ladd ;( Tändstiften är nya 7or med 0,7 i avstånd, tändkablarna är så gott som nya har kanske gått 150mil. Har lämnat bilen till JRM så dom får fixa den men tips på vad det kan bero på önskas så vi hittar problemet snabbt då tid är pengar just nu 😉

      x( x( x( ;( ;( ;( ;(

      #43519
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Ummm….hur ser det ut med bränslet, är det 740-spridare, tvåhalva och standardsprut igen? 😀

        Misständningar utan laddtryck är inte helt vanligt, och luktar absolut sopparelaterat (eller om man vill måla fan på väggen, en gedigen toppacknings-läcka).

        Inga andra fenomen?

        /J

        #43541
        Twinturbo
        Deltagare

          Håller med Jerry, om soppan ser ok ut så känns det tyvärr som topplockspacning(ar).

          #43523
          lunkan
          Deltagare

            Trodde först att det var mappen som inte stämde och orsakade ryckningarna men efter att JRM kört med bilen o sett till att den går optimalt så rycker den fortfarande! Så den är alltså grundmappad för mina 720cc spridare.

            Toppackningsläcka säger ni hmm Kan ni förklara lite hur det kan få motorn att misstända :+ Borde det inte dra med sig vatten eller olja då som i sin tur resulterar i en massa rök?

            Jimmy på JRM ska göra ett leakdown test idag så får vi se vad det visar!

            #43539
            IMPREZA FOREVER
            Deltagare

              Ta ett komp prov så får du reda på om det är packningen
              Tycker den inte ska behöva misstända om det är topp packningen
              och dels är den ju sprillans oxå
              Jag tror inte det är den.
              ____________________________
              http://www.garaget.org/?car=36415

              http://www.rallybilder.com

              #43524
              lunkan
              Deltagare

                Leakdown testet var ok så nu ska det bytas stift och om det inte blir bra av det så vet jag inte vad nästa steg blir 🙁

                #43525
                lunkan
                Deltagare

                  Jrm hittade inget El fel ;( ;( Så då måste det vara något mekaniskt men vad?? 🙁 Jag o min mek kompis funderade på om mina toppar kanske inte funkar någe bra, vi tänkte då på förbränningsrummet! Omöjligt att kolla. Kompet ska ligga runt 8 med den tjocka packningen.

                  Tips o ideer önskas då jag har lessnat rejält nu ;( x(

                  #43520
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Trippelkollat kamremmen?

                    Misständningar utan laddtryck låter riktigt, riktigt skumt trots allt.

                    /J

                    #43540
                    IMPREZA FOREVER
                    Deltagare

                      Och fem dubbel kollat varje kamaxel!! Vridä runt 33varv och
                      kollat så tänspolen står på ettans kabel 😉

                      Kopplat kamläges givaren och vevaxelgivaren?

                      Dålig kontakt nånstans?

                      Eller är an lite kinkig över att gamm växelådan e borta 😉

                      #43526
                      lunkan
                      Deltagare

                        Kan vara saknaden av gammla 5 petaren;-)

                        JRM kollade givarna genom att sätta dit givare dom visste funka. Ska hämta bilen imorgon så får man väl börja kika på´t igen. Kammremmen blev perfekt det vet jag då vi var tre stycken som kollade genom att dra runt motorn o sen kolla markeringarna o dom stämmde, men man får väl kolla den igen. Får ha motorn i källaren den här gången så man hinner med o mecka (barn, sambo o hus tar sin tid!)

                        #43521
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Kolla jordtampen vid startmotorn…det är en sådan detalj som jag alltid är nära på att glömma (man viker undan den i soppaslangshärvan, och den har en förmåga att “försvinna” när man pillar ihop allt igen). 😀

                          /J

                          #43527
                          lunkan
                          Deltagare

                            Det är den man fäster på insuget va? Isåfall så sitter den på plats.

                            #43522
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Umm…näpp, den här går in i jordhärvan mot batteriet om jag minns rätt, stadig rackare med en grövre kabelsko – den sitter standard på övre bulten som sitter i startmotor/låda/motor.

                              /J

                              #43528
                              lunkan
                              Deltagare

                                Den har jag inget minne av 🙁 får kolla det imorgon! Tror att JRM kollade om det var ett jord fel men skadar ju inte att dubbel kolla.

                                #43529
                                lunkan
                                Deltagare

                                  Det är nog så att mäster mekaren (jag) varit i farten o gjort nåt fel eller så har ventilerna slagit in sig o på grund av det ändrat ventilspelet det sista var bara en tanke från TIBS bil i eskilstuna i och med att topparna är bearbetade.

                                  Hur som helst ska bilen in o få en ny vinge nu sen ska boxerklumpen ut igen, börjar kunna det här nu men inte allt uppenbarligen 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.