Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1455
    jraberg
    Deltagare

      Har bultat på med mutterdragaren och känner att jag har inte 100% koll på hur hårt de verkligen sitter, mer än att de sitter det vet jag…
      Och att dra för hand 200nm är jag för klen plus att det känns som hela bilen flyttar på sig (på pallbockar) och det är inte alltid man kommer åt med den stora momentnyckeln.

      Jag har således 2 frågor.
      1. Fel fråga för detta forumet tror jag men, Finns det ngn typ av momentmätare för mutterdragare?

      2. Generell Moment riktlinje guide för olika bultdimensioner, ngn som vet ngt bra dokument/hemsida där man kan läsa om detta?

      Har för mig att jag sett ett dokuent för detta och Vet att det finns i subarus egna interna dokument som verkstäderna får men känner att det är lite jobbigt att ringa till dem och fråga för varje enskild bult, även om jag vet att vissa bultar drar man hårdare än andra (känns ju i nyckeln när man pressar på när det är dags att lägga av).

      anledning till att jag vill dra lagom är då max nm på centrumbulten ska vara 190nm bak och 220nm fram för att inte skada hjullagren(!)
      Och jag Vet att generellt så drar man oftast åt bultar för hårt och riskerar att skada både bult och gänga.

      -johan

      #45042
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Biltemas stora momentnyckel rockar till det där – och det är inga problem att varesig komma åt, eller att orka dra åt drivaxelmuttrarna med den. 🙂

        Ha någon som bromsar medan du drar åt bara.

        /J

        #45043
        jraberg
        Deltagare

          häpp! får ta den till det. Men de andra chassibultarna och bultar till bussningar.. är det känsla eller hur mkt brukar du dra dem t.ex. de som håller diffhållarmojängen på plats eller bakre bärarmsfästet (som sitter med tre stora bult)

          Får käka gröt, spenat och honung i helgen iaf. 😀

          -johan

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.