Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1602
    .zip
    Deltagare

      Hej alla.
      Det är dax att jag kopplar in en lambdamätare på smurfrumpan för att kunna få en liten hum hur mkt soppa bilen får.
      Mätaren som jag har funderat på är en Autometer Phantom 52mm (snål som jag är så avvaktar jag med en bredbands lambda)

      Nu till min fråga.
      Måste man köpa en till sond eller ska jag bara gå in på den befintliga?
      Sonden måste ju vara kopplad till styrboxen, annars får bilen krupp.
      Eller har jag missat nått?

      //.zip

      #45787
      b20mannen
      Deltagare

        Lägg inte pengar på ett smalbands lambdainstrument. Du kommer bara att bli besviken.

        En sådan mätare kan i princip bara avgöra om blandningen är över eller under lambda 1, och det bara på lite lägre varv på lätt last.

        Vill du ha budgetalternativet för en bra bredbandslambda så är det Innovate du ska titta på.

        #45791
        .zip
        Deltagare

          Läste just igenom pm:et som du skickade.
          Ska ta mig en funderare tills imorgon.

          Ang. mätaren, är det en 52mm mätare som passar i en hållare på a-stolpen?
          Hittade inte den infon på sidan du skickade.

          //.zip

          #45788
          b20mannen
          Deltagare

            Yes box. Dom är femtiotvåmillimeters.
            Passar som handskar i ett handskfack. …handsfack…hanskfack… Äsch! :+

            Här är en lite mer informativ länk:

            http://www.innovatemotorsports.com/products/db.php

            #45792
            NickeH
            Deltagare

              Jag vet inte om det finns men jag skulle vilja ha larmnivå och minne som i defi-mätarna. Det är ju hopplöst att sitta och titta på mätarn hela tiden.
              Iofs kan man ju koppla till datorn men då måste man ju ha den liggandes i bilen. Ingen som vet om det finns mätare med minne.

              #45789
              b20mannen
              Deltagare

                Om du tittar på länken till Innovate så ser du att du kan ansluta en dator till mätaren och logga ditt AF.

                Minnesmätare är bra. Funkar utmärkt på laddtrycksmätare och avgastempmätare, där man kan kolla i mätarminnet vilket som vad dagens högsta notering.

                Tyvvär så är det värre med lambdamätar, oljetrycksmätare, bränsletrycksmätare… Där har man väldigt liten, för att inte säga obefintlig, nytta av ett MIN/MAX-minne i mätaren.

                Ta en lambdamätare till exempel. Där är man ju rädd för att det går lean på högt laddtryck. Om motorn skulle gå ett snäpp rikare än det var tänkt så gör det ju bara att man tappar en handfull hästar, och att motorn går säkrare.

                Sen så har man ju alltid leanare blandning på lätt last och tomgång, än man har på laddtryck.

                Dessutom så har man antingen bränsleavstängning när man släppt gasen och motorbromsar, eller så tas bara en del av bränslet av.

                Resultatet av det är att det leanaste värdet för dagen alltid kommer att vara nånstans mellan lambda 1 och friskluft.

                Därför är det inte användbart med ett MIN/MAX-minne på ett lambdainstrument.

                Och för att ha ett larm i en lambdamätare så måste mätaren veta vilket som är gränsvärdet för just det varvtal och laddtryck som man kör på just då.

                Däremot om jag skulle ha en kund som vill ha en Autronic SM4 uppmappad, och som har en fast installerad bredbandslambda, så lägger jag gärna upp en karta med larmvärden för lambda i en GPC-tabell som kan styra loggning av fel internt i boxen, och även driva en varningslampa eller summer. Ett utmärkt sätt att förebygga motorras.

                #45793
                NickeH
                Deltagare

                  Användningsområdet för en fast installerad bredbandslamda med varningslampa/summer är för min del när man mappar bilen.

                  Dom gånger jag varit med och mappat måste en person sitta med laptop och hela tiden kolla att AFR-värdet inte sticker i höjden när man drar på.

                  I dessa fall kunde man ha rationaliserat bort en extra person om man haft en mätare med varning. Men som sagt resten av tiden är den bara onödig.

                  Det lät riktigt smart det där att lägga in i Autronicen så den larmar.

                  #45790
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Det lät riktigt smart det där att lägga in i Autronicen så den larmar.

                    Det är “värre” än så. Du kan lägga in ganska avancerade skräddarsydda funktioner i SM4.

                    Till exempel så kan du lägga in en funktion som sänker tändning och laddtryck samt rikar på bränslet, om AF går utanför det gränsvärde du satt.

                    Eller om du själv trycker på en knapp. Eller egentligen beroende på vilket som helst av allt indata som SM4 kan se.

                    SM4 kan även stänga av motorn helt i extrema fall, om man vill det.

                    Förutom detta med egna skräddarsydda funktioner, så har Autronic alltid haft mycket skyddsfunktioner.

                    Om till exempel slangen till MAP-sensorn hoppar av så känner Autronicen av detta med hjälp av så kallad “fuzzy logic” och klipper genast motorn om den ligger på laddtryck. Sen kan man lugnt köra hem till garaget och laga.

                    Detta har hänt mig en gång på fullgas i hög fart. Det som blev värst drabbat var väl tyget i kallingarna. 😀
                    Bara att montera tillbaks slangen ordentligt och köra vidare. Hur många styrenheter har detta?

                    Allt beror på kundens önskemål, hur mycket tid som mapparen får lägga ner på arbetet, och på mapparens kunskaper förstås. Men SM4 är med sina GPC-funktionsblock en redig “målarlåda” för mapparen.

                    Dessutom så är “extrapersonen” redan bortrationaliserad med Autronic, då dess mappningsstöd Autotune automatiskt hanterar sådana fall där AF skenar utanför väntat område, genom att kasta statistiken och sätta cellen till ett mycket rikt värde på just den lastpunkten för att skydda motorn. Och om den inte kan hantera situationen så tjuter datorn och man har ett larmmeddelande i rött på laptopen.

                    #45794
                    uranium
                    Deltagare

                      Yes box. Dom är femtiotvåmillimeters.Passar som handskar i ett handskfack. …handsfack…hanskfack… Äsch! :+Här är en lite mer informativ länk:http://www.innovatemotorsports.com/products/db.php

                      Sorry om man snor tråden lite. Men jag undrar bara om de är nån som har erfarenheter av just den här mätaren i länken? Ser vettig ut iaf 😛

                      #45795
                      xzeus
                      Deltagare

                        jag kör med innovate LC1 controller och bredbandslambda på min gt, har ingen mätare till men kört ganska mycket med laptopen å loggat vid olika temperaturer å laddtryck. jag kör med dawes å 1,1 – 1,2 i ladd
                        den går ordentligt fett på högre varv 10:1 afr e det snålaste jag mätt vid fullast, med org laddtryck va det 8:1 afr.
                        det fina med LC1 e att det finns två programmerbara utgångar, den ena kan simulera en vanlig lambda så den kör man till org boxen 🙂 den andra kan man koppla till en mätare eller annat sprut, skulle gå lätt att fixa några lysdioder som tänds vid olika blandningsförhållanden.
                        är även en felkodslampa till LC1an som borjar blinka om blandningen ligger helt åt skogen å då tänds även checkengine lampan

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.