SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor montering av bränsletrycksregulator (BTR)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4418
    ricco
    Deltagare

      hej alla! ska sätta på en btr i min impreza och funderar på vart den ska sättas? ska alltså sitta på returen men vilken soppaslang är det? och vart har ni tagit vaccum ifrån?

      (visa gärna bild)

      en sista fråga, spelar det nån roll hur man koppla in den? alltså kan man koppla in den åt båda hållen eller är bara ett håll rätt?

      tänkte köra 3,1 bar nån som tror nått annat?

      #65355
      Adam K
      Deltagare

        3.1 bar…. Vad ska du med regulatorn till?
        Bara ett håll är rätt, troligen ska tryckslangen komma in på sidan och retur till tank gå ut i botten.
        MEN jag tar inget ansvar för om det inte är så på din för du skriver inte vad du har för modell.

        #65360
        ricco
        Deltagare

          har satt på värre soppapump och ska på med en vf34turbo, känns som man vill köra på lite mer soppa eller tänker ja helt galet?

          ingen som monterat btr på sin impreza?

          #65358
          Turbovin
          Deltagare

            Lite svårt att veta om man verkligen behöver högre tryck om man inte kollar med bredbandslambda. Bättre att åka och mappa egentligen och justera upp trycket då isf. 3.0 bar som original blir nog bra, 0,1 bar extra påverkar nog inget större ändå.

            Placeringen beror ju lite på om du har fmic eller original ic. Jag satte min bredvid tryckröret och tändspolen men det går ju inte så bra om man har en tmic.

            Jag har dubbla ingångar i min regulator och använder båda eftersom jag kör med parallelmatade fuelrailar.

            http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/Picture078.jpg

            #65356
            Adam K
            Deltagare

              OP: Du behöver mer soppa för att flöda vf34’an, det är klart, men det sköter du inte genom att uppa bränsletrycket 0,1 bar.
              Bilen måste mappas.
              Om du har en 99/00 så har du 440 spridare och de borde klara jobbet med mappning och eventuellt högre bränsletryck (men antagligen mer än 0,1 bars höjning), har du -98/wrx 01- så har du 380cc spridare och då behöver du högre bränsletryck, fast det räcker nog inte med det…

              Bränslet kommer från bilens vänster (babord 😉 ) sida, på insidan om hjulhuset kommer det via en svart burk på ca ½liter och går till ett smalt rör mellan plenum-armarna (sedan runt den bakre till fuel-rail’en) den kommer tillbaks via OE bränsletrycksregulator som sitter på bakre änden av höger fuel-rail, precis framför turbon (den måste av för att få bort den gamla, du har väl en ”OE-fpr delete elbow”?, och via ett annat smalt rör ut precis ovanför eller under röret där bränslet kom från ’in the first place’ och via en slang direkt till ännu ett rör vid hjulhuset och bakåt, nu utan att passera någon burk.
              Bästa stället att placera din fpr åt vid höger hjulhus, sätt och vinkla ’oe-fuel delete elbow’ utåt, mot hjulhuset, så blir det en kort och fin slangdragning, sätt fpr på förkant hjulhuset, dra returen samma väg tillbaks och anslut mot röret under plenumet.

              Jag gissar att du kan strunta i att ta bort OE fpr, och sätta din nya fpr på returen, innan den försvinner från motorrummet, men det är ganska klumpigt, IMO…

              Edit: En *ungefärlig* tabell över vad olika spridare klarar vid oe och 3,5 bars tryck. http://bbs.scoobynet.com/general-technical-10/767160-300bhp-380s.html

              #65361
              ricco
              Deltagare

                är en gt-97a

                #65362
                ricco
                Deltagare

                  ingen som kan säga vilken som är soppareturen? gärna bild så de blir rätt ;P

                  #65357
                  specialized
                  Deltagare
                    #65359
                    Turbovin
                    Deltagare

                      För att förtydliga ytterligare så är returen den grå längst upp som har en riktigt slangklämma. Den i mitten har ingen slangklämma utan bara en liten klammer, den går till kolkanistern. Längst ner är bränsle in.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.