Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #585
    LMB
    Deltagare

      Idag fick jag hem min hks sqv dump , någon som har bilder på en som är monterad på en gt99-00.
      Är det bara att skruva loss den gammla och sätta dit den nya med samma slangar som sitter på orginal dumpen(en tunn och en tjock).
      Eller ska man plugga igen någon slang?

      #38951
      SecretAgentMan
      Deltagare

        1. Plocka bort den gamla, den tjocka slangen är returen (luften som “dumpas” går tillbaka till insuget), den tunna är vaakumsignal från plenumet (den ser till att dumpen öppnas).

        2. Montera den nya, var försiktigt med bultarna, det är aluminium i ic:n…har du retur på dumpen kopplar du in den grova slangen där, har du ingen sådan utan dumpen skickar det rätt ut – då skall den grova slangen pluggas, den lilla slangen skall alltid kopplas in.

        /J

        #38959
        LMB
        Deltagare

          Ok tack:)
          Jag har en tjock slang på dumpen, så då måste det vara en återcirkulerande dump eller?
          Om jag vill att den ska vara “öppen” ska jag plugga slangen från ic+ den från dumpen.
          Vore bra om någon har en bild på vart man placerar dumpen lämpligast, tror att det blir bäst till höger om ic:n.
          /Rickard

          #38953
          nisse
          Deltagare

            bara den tjocka slangen som ska pluggas…

            bild lånad av subarurobban
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi514/Dumpventil_bild9.sized.jpg

            #38954
            Micke81
            Deltagare

              Om du inte redan är klar med dumpen så kan vi kika på det på måndag när vi ser över avgasbytet 😉 Kolla med nya packningar när du ändå är igång 🙂

              /Micke

              #38957
              Assazel
              Deltagare

                alukork till vodka eller en hårdplastkork från ex ramlösa funkar utmärkt som plugg.

                #38955
                Micke81
                Deltagare

                  >alukork till vodka eller en hårdplastkork från ex ramlösa
                  >funkar utmärkt som plugg.

                  Tänkte du dra den med slangklämma sen eller 😀 😀 Nej, köp en riktig plugg och dra dit, kostar inte många tior och den sitter ABSOLUT 😉 kvar.

                  /Micke

                  #38952
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    >>alukork till vodka eller en hårdplastkork från ex ramlösa
                    >>funkar utmärkt som plugg.
                    >
                    >Tänkte du dra den med slangklämma sen eller 😀 😀 Nej, köp
                    >en riktig plugg och dra dit, kostar inte många tior och den
                    >sitter ABSOLUT 😉 kvar.
                    >
                    >/Micke

                    Don’t underestimate the power of a grappokork. 😀

                    /J

                    #38961
                    Niklas
                    Deltagare

                      >Tänkte du dra den med slangklämma sen eller 😀 😀 Nej, köp
                      >en riktig plugg och dra dit, kostar inte många tior och den
                      >sitter ABSOLUT 😉 kvar.

                      Ramlösa och slangklämma funkade finfint för mig då jag körde atmodump.

                      #38958
                      Assazel
                      Deltagare

                        japp… givetvis har jag också en slangklämma runt korken. (glömde skriva ut det) 🙂

                        #38960
                        LMB
                        Deltagare

                          Igår fick jag dit mitt 3″system med hjälp av micke:-)
                          Det blev underbart ljud och den känns lite piggare också.
                          Tack för alla tippsen om korkar och pluggar, jag tror jag väntar lite med att montera dumpen tills jag druckit upp vodka flaskan eller fixat en riktig plugg;-)

                          #38956
                          Micke81
                          Deltagare

                            Japp, det gick ju bra det där 😉 Men originalsystemet satt rätt bra faktiskt. Vissa bultar fick jag typ hänga i skaftet för att få loss (90kg) utan att de ens rörde sig 🙁
                            Men du, Rickard! Visst drar den längre innan den tappar orken 🙂 Har iofs aldrig provat originalsystemet men det låter inte kul iaf 😀 och tunt var det också, med biltema förstoringsrör i änden.
                            Det var riktigt trevligt att meka lite och tack för de fina burgarna på McD 😉

                            /Micke

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.