Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #279364
    SmilesPerHour
    Deltagare

      Ja fast med inte lika tjockt lager beläggning.

      Kontrollera oljenivån och håll lite koll på den.

      Jag skulle även rekommendera att du kollar de nya tändstiften efter ett tag och ser så dem inte blivit smutsiga igen.

      #279346
      kribbe
      Deltagare

        Jo jag börjar misstänka att kolvringar får bytas inom en snar framtid. Även om jag har fått reda på att dom tar lite olja så tar denna onormalt mycket.
        Oljenivån sjunker rätt snabbt. Så jag ska ta av dom sen och kontrollera efter att jag har hunnit köra några mil

        #279365
        SmilesPerHour
        Deltagare

          Jo jag börjar misstänka att kolvringar får bytas inom en snar framtid. Även om jag har fått reda på att dom tar lite olja så tar denna onormalt mycket.
          Oljenivån sjunker rätt snabbt. Så jag ska ta av dom sen och kontrollera efter att jag har hunnit köra några mil

          Kolvringarna är ett stort jobb att byta, jag skulle rekommendera att du testar kompressionen innan du lägger ut massa pengar.

          Det kan ju vara turbon som läcker olja in i insuget också.

          #279347
          kribbe
          Deltagare

            Kolvringarna är ett stort jobb att byta, jag skulle rekommendera att du testar kompressionen innan du lägger ut massa pengar.

            Det kan ju vara turbon som läcker olja in i insuget också.

            turbon glömde jag nästan. Frågan är bara hur fasen man kommer åt att komptesta. Får bli en vidare undersökning senare

            #279368
            Mickey_gbg
            Deltagare

              Hej!

              Nu är det väldigt länge sedan jag pillade med komptest, men jag vill minnas att jag lånade en mätare med slang på som du skruvade in i tändstiftshålet, en som borde ju funka på en Subaru boxer.

              Om du har otur och det är turbon som gett upp har jag en begagnad TD035 (13000 mil) liggandes du kan få snorbilligt, har du vägarna förbi Göteborg får du hojta till om intresse finns.

              /Mickey

              #279348
              kribbe
              Deltagare

                Hej!

                Nu är det väldigt länge sedan jag pillade med komptest, men jag vill minnas att jag lånade en mätare med slang på som du skruvade in i tändstiftshålet, en som borde ju funka på en Subaru boxer.

                Om du har otur och det är turbon som gett upp har jag en begagnad TD035 (13000 mil) liggandes du kan få snorbilligt, har du vägarna förbi Göteborg får du hojta till om intresse finns.

                /Mickey

                Jag tänkte mest på platsbristen på komptestet. Då på forestern så sitter ju tändstiften helt vågrätt medan på tex min gamla legacy så sitter dom snett uppåt. Att byta tändstift på forester tar allt mellan 30-60 minuter 😛 Då där är kanske en halv decimeter mellan ventilkåpa och balk.

                Jag ska ha den turbon i åtanke om det nu är så att turbon börjar ge upp 🙂

                #279367
                Bubben
                Deltagare

                  Jag kan endast rekommendera att lossa bulten till motorfästet på motorbalken, och hissa lite försiktigt med domkraft. Då får man helt annat spelrum.. Jag försökte utan att göra det och då höll jag på att bli galen först. 🙂

                  #279338
                  kribbe
                  Deltagare

                    Efter några mils körning så började motorn gå dåligt igen. Byte till nya dyra fina ngk platinumstiftoch då tyckte jag motorn gick bra igen. Men nu har den börjat igen och fick nerslag på besiktningen. Lambdavärdet var nog det ända son var rätt.
                    Ska väl tilläga att den går bättre än innan med nya stift men inte bra

                    #279349
                    kribbe
                    Deltagare

                      Kan tilläga att HC halten var nu runt 200. De andra värdena var en bit över gränsvärdet. Lambdavärdet fortfarande bra.
                      Låter på motorn som om den går nästan jämnt.

                      Filmade lite på hur den går

                      https://www.youtube.com/watch?v=uIeezaRvrSI&feature=youtu.be

                      #279350
                      kribbe
                      Deltagare

                        Börjar bli orolig för motorn nu. Tänkte dubbelkolla stiften nu igen efter dom varit byta för att se om det gick att diagnosera något. Alla såg bra ut utom ett. Det närmast förarplatsen (Det som var allra jobbigast att ta av)
                        Såg nästan ut som någon form av gegga (olja?)
                        Verkade gå lite bättre efter att jag rengjorde stiftet. Men blev rätt snabbt sämre igen

                        #279336
                        abacus
                        Deltagare

                          Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

                          skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

                          #279351
                          kribbe
                          Deltagare

                            Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

                            skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge

                            Det är lite det jag är orolig för. Den tar ju onormalt mycket olja tycker jag. Kan var att felet ligger här. Bilen har varit på en långtur nyligen när syrran lånade bilen. Efter där började den jävlas. Kan vara att den slet till det sista då?

                            #279352
                            kribbe
                            Deltagare

                              Idag kom domen från verkstaden.
                              Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
                              Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

                              Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

                              Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med

                              #279366
                              SmilesPerHour
                              Deltagare

                                Idag kom domen från verkstaden.
                                Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
                                Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

                                Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

                                Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med

                                Motorn måste till en motorrenoverare och tas isär för att de ska kunna ge svar på dina frågor.

                                Är det endast kolvringarna som är dåliga borde det inte vara nåt större jobb att fixa.

                                Men mäter dem och finner att cylindrarna är slitna dom med så kan det behöva honas och nya kolvar på det.

                                Sen kan man ju fråga sig om dåliga kolvringar är symptomen av ett annat problem.

                                #279337
                                _bystrom_
                                Deltagare

                                  Har du fått någon rätsida på motorn?
                                  Jag har just haft samma bekymmer på min GT, började med dåliga ventiltätningar och fortsatte med kolvringarna och en honing eftersom den blankslitit loppen.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.