Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34172
    kribbe
    Deltagare

      Hej har lite problem med forestern. Den har nu nyligen börjat gå ojämnt under 2000 varv. Man känner att den inte lämnar full effekt heller. Man märker det mest när man kör i ca 50km/h i fyrans växel och ligger på strax under 2000 varv. Trycker jag då till på gasen så spottar och fräser den mest. Går man upp till runt 2500 varv så går det jämnare men man känner att inte full effekt ges.

      Innan har bilen stuckigt iväg med än rätt bra fart under ovanstående omständigheter

      Har folket här ute några tips på vad felet kan vara.
      Ska testa med ett par andra tändkablar i veckan (om jag nu kan använda dom från min legacy 91 utan turbo (helt nya kablar på den)

      Allt är original förutom ett öppet luftfilter då jag inte hittat en original luftfilterlåda än. (satt öppet när jag köpte bilen)

      #279359
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Jag skulle kollat luftmassemätare, bränslepump, bränslefilter och tändstiften i första hand.

        #279335
        Pubbe
        Deltagare

          Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
          Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…

          #279339
          kribbe
          Deltagare

            Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
            Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…

            Jo det är ju så med ett sånt här fel. Kan vara det mesta.

            #279360
            SmilesPerHour
            Deltagare

              Öppet filter är nästan alltid orsaken till dessa symptom, det man kan göra är att försöka göra rent luftmängdmätaren (LMM) och sätta tillbaka orginal filter.
              Men det kan vara fel på lambdasonden också… eller något annat…

              Är det lambdasonden som krånglar så bör bilen gå bra tills dess att sonden kommit upp i temperatur. Går bilen bra nystartad så kan du misstänka den.

              #279369
              Högerstyrd
              Deltagare

                Kan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.

                #279361
                SmilesPerHour
                Deltagare

                  Kan också vara att tomgång kontroll ventilen krånglar. Som sagt. Svårt att säga vad det är. Många olika möjligheter som orsakar problemet.

                  Tomgångsventilen brukar gå att testa genom att vrida på tändningen och se om den brummar.

                  Och lite förgasarrengöring kan rädda dem. 😉

                  #279340
                  kribbe
                  Deltagare

                    Tackar för olika tips 🙂 Ska kolla tomgångsventilen då. Va inne och ombesiktade bilen idag. Så att jag inte får körförbud. (Gick inte igenom…nånting med avgasvärde som blev för höga 😛 )
                    Lamda värdet var däremt bra (0,9)

                    har beställt nya tändkablar som jag ska testa med också. Legacy 91:an jag har började gå att dålig när en tändkabel började bli dålig (rejält med överslag) Så vi får se hur den går då når det är byt.

                    #279341
                    kribbe
                    Deltagare

                      Dödade jag tomgångsventilen nu???
                      Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
                      Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.

                      Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll

                      #279342
                      kribbe
                      Deltagare

                        Dödade jag tomgångsventilen nu???
                        Testade skruva av tomgångsventilen för att se hur den såg ut. Kännde då med på om ventilen flytade sig lätt.
                        Men nu är det precis som om den inte går ditt den ska när man startade bilen. Då den antingen varvar upp och ner eller knappt alls beroende på var man ställer ventilen när man sätter tillbaka den på motorn.

                        Har testat byta tändkablar. Lamdan blir ikväll

                        Falskt alarm på tomgångsventilen. den började håfngera igen.
                        Även byt lambda. Motorn går fortfarande ojämnt. Inga felkoder heller att gå efter. Ska man testa byta luftmassemätaren (sensorn) också innan det börjar bli många dyra grejor utbyta

                        #279343
                        kribbe
                        Deltagare

                          Kan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.

                          #279362
                          SmilesPerHour
                          Deltagare

                            Kan ju tillägga med att när bilen står stilla så verkar det som om den går lite jämnare kall.

                            Vakumläcka?

                            Kallstart borde ge en fet bränsleblandning. Drar insuget tjuvluft då så bör bilen gå bättre.

                            Har du möjlighet att göra ett rök test på insuget så testa det. Det går att spraya startgas runt motorn också, men det är lite knepigt.

                            #279344
                            kribbe
                            Deltagare

                              Varför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
                              Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.

                              #279363
                              SmilesPerHour
                              Deltagare

                                Varför ska man vara envist dum ibland. Eftersom jag inte hade verktyg hemma till att kolla tändstiften så kollade jag aldrig det först/direkt. Fixade verktyg i veckan och tog idag av stiften. Vit tjock beläggning på alla. Ordentlig rengöring av dessa och så gick helt plötsligt motorn bättre. Ska köpa helt nya imorgon så går den väl 100% perfekt.
                                Tur att jag inte kom längre än att köpa nya tändkablar. Var väl i och för sig dags att byta dom så det gjorde inte så mycket.

                                Såg dem ut så här?

                                #279345
                                kribbe
                                Deltagare

                                  Såg dem ut så här?

                                  Ja fast med inte lika tjockt lager beläggning.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.