- Detta ämne har 12 svar, 3,580 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2008 kl. 21:03 #22259rallymarkusDeltagare
japp är de nån som har koll på hur stadig originalmotorn är i forestern den ligger ju på 170hästar original..
har snart fixat nytt avgas 3 tum hela vägen tänkte köra så ett tag sen byta turbo o mappa den soppapumpen lär man väl få byta också då kanske?
men hur mycket kan man vässa motorn egentligen innan man måste öppna den?17 september, 2008 kl. 06:30 #190900Lt DanDeltagareHar du kollat denna sida http://www.subaruforester.org
Finns säkert massor av info därMvh Dan
17 september, 2008 kl. 10:30 #190901rallymarkusDeltagarejapp har kollat lite men de e väl bara o leta vidare där då..
jaja man måste iaf byta avgas så de mysiga ljudet kommer fram:+31 oktober, 2011 kl. 14:56 #190902geggeDeltagareKan meddela att Blitz Nür Spec R passar rakt av från classic Impreza. Nog låter det alla gånger…
Körde bakre dämparen från en STI -02 tidigare och det går men avgasröret hänger för lågt.
Ja, det är 10cm för kort och skulle bränna plasten bak. Men har man dragkrok håller den allting nere och det passar perfekt.
31 oktober, 2011 kl. 15:01 #190899OzODeltagareJa, det är 10cm för kort och skulle bränna plasten bak. Men har man dragkrok håller den allting nere och det passar perfekt.
Det där förstod jag inte 🙂 bilder tack!
8 februari, 2012 kl. 19:26 #190909bysseDeltagarejapp är de nån som har koll på hur stadig originalmotorn är i forestern den ligger ju på 170hästar original..
har snart fixat nytt avgas 3 tum hela vägen tänkte köra så ett tag sen byta turbo o mappa den soppapumpen lär man väl få byta också då kanske?
men hur mycket kan man vässa motorn egentligen innan man måste öppna den?Motorn är i allt väsentligt lika den i Imprezan, i vart fall upp till år 2001. Forester -98 hade 170hk, 99-01 hade 177hk.
Jag har lekt med tanken om att flytta över t.ex Impreza ECU mm till min Forester, och därmed vinna en något “generösare” mappning vad gäller laddtryck etc. Men vet inte 100% vilka begränsningar som finns. (om det finna några) Forestern tillåter ca 0.6-0.7bar som max, över det går bränslestoppet in.
Så vad pallar Imprezans motor utan större ingrepp…? 250-300hk nånting?
Bör logiskt sett finnas samma begränsningar i Forestern.8 februari, 2012 kl. 20:24 #190903TimzzonDeltagareMotorn är i allt väsentligt lika den i Imprezan, i vart fall upp till år 2001. Forester -98 hade 170hk, 99-01 hade 177hk.
Jag har lekt med tanken om att flytta över t.ex Impreza ECU mm till min Forester, och därmed vinna en något “generösare” mappning vad gäller laddtryck etc. Men vet inte 100% vilka begränsningar som finns. (om det finna några) Forestern tillåter ca 0.6-0.7bar som max, över det går bränslestoppet in.
Så vad pallar Imprezans motor utan större ingrepp…? 250-300hk nånting?
Bör logiskt sett finnas samma begränsningar i Forestern.Den stora begränsningen är att Forestern har en mycket sämre turbo än vad imprezan har, annars ska motorerna vara lika.
Att få ut 300hk ur en oöppnad GT motor ska väll inte vara några problem 🙂 är grejerna runtom motorn som inte pallar.9 februari, 2012 kl. 18:51 #190910bysseDeltagareJag har möjligtvis en annan värdering i vad orden “klarar av” betyder. Tänker mig att den ska klara av effekten lång tid.
Fast de kanske klarar 300hk en lång tid!? :confused:
Vad har Forester/Impreza för turbo? TD04 i Imprezan? Och TDxx i Forester, eller…?9 februari, 2012 kl. 19:39 #190904TimzzonDeltagareStandard turbon på en Forester heter TF035. Och som du säger, TD04 i Imprezan.
300hk borde den hålla för om man inte plågar den konstant, men om man lägger sig på 250-260hk så ska det inte vara några problem.14 april, 2012 kl. 07:32 #190907FladricDeltagareÄr lite sugen att skaffa en Forester som andra bil!
Därför har jag läst på lite om SF-modellen av Forester, mest om 2.0 S turbo.
Det verkar som att de europeiska modellerna har samma bottendel men snällare kammar och högre kompression än en GT.
Dessutom är originaldumpen byggd lite annars för att laddtrycket ska komma in snällt och lugnt.
Därför bör man som jag har förstått det byta dump om man vill kunna ladda mer än original för annars läker den ut det mesta av trycket! Sitter nån slang mellan dumpen och IC:n som man ska plugga tydligen.
Sen är originalturbon rätt liten så att byta till en TD04 från en GT är nog också en stor uppgradering! 🙂Det jag dock inte riktigt har blivit klok på är vilka avgassystem som passar?
Passar ett från en GT eller från nån nyare Impreza? 🙂14 april, 2012 kl. 22:25 #190905TimzzonDeltagareDet jag dock inte riktigt har blivit klok på är vilka avgassystem som passar?
Passar ett från en GT eller från nån nyare Impreza? 🙂Tror inte det, blir nog samma problem som att sätta ett GT system på en Legacy tyvärr.
Men en sån modifikation har du ju gjort förut 😉15 april, 2012 kl. 05:18 #190906Patrick P931DeltagareNågon gång fick även Forester TD04, kan ha varit i samband med modellen SG?
Denna turbo sitter kvar än idag på Forester om jag minns korrekt. SH har dock lite annan utformning på det mesta men delar design med Legacy istället för Impreza.
Hur som helst, min poäng är att TD04 turbon tappar andan kring 250 hk på de nyare 2.5litersmotorerna. 😉
🙂
Patrick15 april, 2012 kl. 14:25 #190908FladricDeltagareJo, det kan nog stämma! Kan även vara så att den sitter på 2.5-liters motorerna men jag är inte säker 🙂
Timzzon:
Hade nästan förväntat mig det 😉
Var ju dock inte speciellt mycket jobb till Legacyn så det kan ju vara en ide att använda ett GT-rör som utgågnspunkt 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.