• Detta ämne har 12 svar, 3,580 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Fladric.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22259
    rallymarkus
    Deltagare

      japp är de nån som har koll på hur stadig originalmotorn är i forestern den ligger ju på 170hästar original..
      har snart fixat nytt avgas 3 tum hela vägen tänkte köra så ett tag sen byta turbo o mappa den soppapumpen lär man väl få byta också då kanske?
      men hur mycket kan man vässa motorn egentligen innan man måste öppna den?

      #190900
      Lt Dan
      Deltagare

        Har du kollat denna sida http://www.subaruforester.org
        Finns säkert massor av info där

        Mvh Dan

        #190901
        rallymarkus
        Deltagare

          japp har kollat lite men de e väl bara o leta vidare där då..
          jaja man måste iaf byta avgas så de mysiga ljudet kommer fram:+

          #190902
          gegge
          Deltagare

            Kan meddela att Blitz Nür Spec R passar rakt av från classic Impreza. Nog låter det alla gånger…

            Körde bakre dämparen från en STI -02 tidigare och det går men avgasröret hänger för lågt.

            Ja, det är 10cm för kort och skulle bränna plasten bak. Men har man dragkrok håller den allting nere och det passar perfekt.

            #190899
            OzO
            Deltagare

              Ja, det är 10cm för kort och skulle bränna plasten bak. Men har man dragkrok håller den allting nere och det passar perfekt.

              Det där förstod jag inte 🙂 bilder tack!

              #190909
              bysse
              Deltagare

                japp är de nån som har koll på hur stadig originalmotorn är i forestern den ligger ju på 170hästar original..
                har snart fixat nytt avgas 3 tum hela vägen tänkte köra så ett tag sen byta turbo o mappa den soppapumpen lär man väl få byta också då kanske?
                men hur mycket kan man vässa motorn egentligen innan man måste öppna den?

                Motorn är i allt väsentligt lika den i Imprezan, i vart fall upp till år 2001. Forester -98 hade 170hk, 99-01 hade 177hk.
                Jag har lekt med tanken om att flytta över t.ex Impreza ECU mm till min Forester, och därmed vinna en något “generösare” mappning vad gäller laddtryck etc. Men vet inte 100% vilka begränsningar som finns. (om det finna några) Forestern tillåter ca 0.6-0.7bar som max, över det går bränslestoppet in.
                Så vad pallar Imprezans motor utan större ingrepp…? 250-300hk nånting?
                Bör logiskt sett finnas samma begränsningar i Forestern.

                #190903
                Timzzon
                Deltagare

                  Motorn är i allt väsentligt lika den i Imprezan, i vart fall upp till år 2001. Forester -98 hade 170hk, 99-01 hade 177hk.
                  Jag har lekt med tanken om att flytta över t.ex Impreza ECU mm till min Forester, och därmed vinna en något “generösare” mappning vad gäller laddtryck etc. Men vet inte 100% vilka begränsningar som finns. (om det finna några) Forestern tillåter ca 0.6-0.7bar som max, över det går bränslestoppet in.
                  Så vad pallar Imprezans motor utan större ingrepp…? 250-300hk nånting?
                  Bör logiskt sett finnas samma begränsningar i Forestern.

                  Den stora begränsningen är att Forestern har en mycket sämre turbo än vad imprezan har, annars ska motorerna vara lika.
                  Att få ut 300hk ur en oöppnad GT motor ska väll inte vara några problem 🙂 är grejerna runtom motorn som inte pallar.

                  #190910
                  bysse
                  Deltagare

                    Jag har möjligtvis en annan värdering i vad orden “klarar av” betyder. Tänker mig att den ska klara av effekten lång tid.
                    Fast de kanske klarar 300hk en lång tid!? :confused:
                    Vad har Forester/Impreza för turbo? TD04 i Imprezan? Och TDxx i Forester, eller…?

                    #190904
                    Timzzon
                    Deltagare

                      Standard turbon på en Forester heter TF035. Och som du säger, TD04 i Imprezan.
                      300hk borde den hålla för om man inte plågar den konstant, men om man lägger sig på 250-260hk så ska det inte vara några problem.

                      #190907
                      Fladric
                      Deltagare

                        Är lite sugen att skaffa en Forester som andra bil!
                        Därför har jag läst på lite om SF-modellen av Forester, mest om 2.0 S turbo.
                        Det verkar som att de europeiska modellerna har samma bottendel men snällare kammar och högre kompression än en GT.
                        Dessutom är originaldumpen byggd lite annars för att laddtrycket ska komma in snällt och lugnt.
                        Därför bör man som jag har förstått det byta dump om man vill kunna ladda mer än original för annars läker den ut det mesta av trycket! Sitter nån slang mellan dumpen och IC:n som man ska plugga tydligen.
                        Sen är originalturbon rätt liten så att byta till en TD04 från en GT är nog också en stor uppgradering! 🙂

                        Det jag dock inte riktigt har blivit klok på är vilka avgassystem som passar?
                        Passar ett från en GT eller från nån nyare Impreza? 🙂

                        #190905
                        Timzzon
                        Deltagare

                          Det jag dock inte riktigt har blivit klok på är vilka avgassystem som passar?
                          Passar ett från en GT eller från nån nyare Impreza? 🙂

                          Tror inte det, blir nog samma problem som att sätta ett GT system på en Legacy tyvärr.
                          Men en sån modifikation har du ju gjort förut 😉

                          #190906
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            Någon gång fick även Forester TD04, kan ha varit i samband med modellen SG?

                            Denna turbo sitter kvar än idag på Forester om jag minns korrekt. SH har dock lite annan utformning på det mesta men delar design med Legacy istället för Impreza.

                            Hur som helst, min poäng är att TD04 turbon tappar andan kring 250 hk på de nyare 2.5litersmotorerna. 😉

                            🙂
                            Patrick

                            #190908
                            Fladric
                            Deltagare

                              Jo, det kan nog stämma! Kan även vara så att den sitter på 2.5-liters motorerna men jag är inte säker 🙂

                              Timzzon:
                              Hade nästan förväntat mig det 😉
                              Var ju dock inte speciellt mycket jobb till Legacyn så det kan ju vara en ide att använda ett GT-rör som utgågnspunkt 🙂

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.