› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › motor prob, behöver hjälp snarast
- Detta ämne har 10 svar, 1,262 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
psycho_sw.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2009 kl. 19:14 #4438
psycho_sw
Deltagareäger en impreza GT-99 bytt turbo, 3tums från turbo och öppet apexi filter.
Var ute och körde i förrgår körde väl ganska hårt, men inget brutalt inte nära varvstopp lr liknande.
när jag saktade ner skulle parkera bilen vid en affär märkte jag att bilen gick väldigt ojämnt, varvräknaren var stabil men bilen gungade och misstände som om den gick på 3cyl. körde sakta hem med den och kollade runt lite, plockade loss lmm och den var helkass alltså det saknades plastdelar och och nedre delen var sprucken:o
åkte till örebro 13mil och köpte en lmm åkte hem och slängde i hurra bilen går skitdåligt:-( provade att lyfta av pluspolen och tömma på ström, prova att nollställa ecu:n efter det startade den knappt. vet inte om jag gjorde rätt.. tändstiften är bytta för en vecka sen =NGK pfr6 lr nåt iaf rätt stift. tändkablarna sitter fast. är det lmm lr lambdan? lmm var synbart sönder iaf.. Öppen för förslag, strandad 15mil från lägenheten skulle behöva få ordning på detta snarast.11 juni, 2009 kl. 19:30 #65469psycho_sw
DeltagareHar du kollat om slangen innan turbon och slangen till intercoolern är hel, eller att dom inte har hoppat av? Motorn kanske får tjuvluft.Bara en gissning 🙂
tycker jag har kollat alla slangar och dyligt, men ändå som den lmm såg ut så måste det nästan vara den som det är fel på?
kollade fel koder fick 2st 0,5sek långa sen 3st lite snabbare om och om igen nån som vet vad detta betyder?11 juni, 2009 kl. 20:09 #65467Nikke McRae
DeltagareHar du kollat om slangen innan turbon och slangen till intercoolern är hel, eller att dom inte har hoppat av? Motorn kanske får tjuvluft.Bara en gissning 🙂
tycker jag har kollat alla slangar och dyligt, men ändå som den lmm såg ut så måste det nästan vara den som det är fel på?kollade fel koder fick 2st 0,5sek långa sen 3st lite snabbare om och om igen nån som vet vad detta betyder?
Enligt denna felkodstabell så får du kod 23 och det är som du tror LMM (MAF): http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htm
11 juni, 2009 kl. 20:17 #65470psycho_sw
Deltagareåhhh äntligen fattar jag koderna hjärncellen jobbar inte snabbt 😀
jaja hur får jag ecu:n att fatta att den är bytt och i prima liv nu då?
alt:1 ska man ta bort polen i över 30min och sedan låta den ställa in sig med tomgång mm tills fläkten startat.alt:2 ska man koppla ihop både dom gröna och svarta kontakterna och göra vad? <-- inte fattat denna ändå är jag pinsamt nog bilmekaniker 🙁 är mer för dom mekaniska bitarna rasad vxl inge prob. fel i datorn världs prob 🙂
11 juni, 2009 kl. 21:15 #65468.zip
DeltagareMed andra ord. Dom svarta för att läsa av, dom svarta + dom gröna för att nolla.
EDIT: Såg att jag länkade till samma sida som Nikke 😛
//.zip
11 juni, 2009 kl. 21:35 #65471psycho_sw
DeltagareMed andra ord. Dom svarta för att läsa av, dom svarta + dom gröna för att nolla.EDIT: Såg att jag länkade till samma sida som Nikke :P//.zip
det är uppsnappat, men vad gör man medans/efter man har kopplat ihop dom gröna och svarta kontakterna??? sitter med papprerna framför mig och det jag läser mig till under reset ecu är=
¤if a fault is detected- check ecu codes
¤if no fault is detected- drive the car sensible for a coupleof minutes.
I mitt fall får jag ju felmedelande ”det är detta som jag vill ta bort” snart kopplar jag 220v rätt på ecu:n då lär det hända nått iaf 😉11 juni, 2009 kl. 23:32 #65472psycho_sw
Deltagarefast igentligen, har jag nu nollat ecu:n på rätt sätt så kan det juh fortfarande vara den nya lmm som är trasig ”begangnad” provkörd SKA funka. blir iaf ingen skillnad om man tar bort den lr inte när motorn går, det säger juh en del. mätt alla tändkablar, har efter att läst om imprezas givare konstant i 4timmar räknat bort lamdan iom att den mest arbetar när bilen är kall min är alltid cp. måste vara den j..la lmm. ska skaffa rengörings medel imorn och gå över alla kontakter till givare/kolla sladdar och kanske rengöra nya lmm oxå.
29 juni, 2009 kl. 22:58 #65473psycho_sw
DeltagareOkej, har nu fått en lmm som till 100% säkert fungerar. men bilen beter sig på samma sätt fortfarande. blir så less, vill inte att det ska vara haveri= DYRT
30 juni, 2009 kl. 20:39 #65476Crippe
Deltagarenär jag bytte dumpen så glömde jag att sätta fast en retur slang. och då gick han som du beskrev. ryckte ur lmm gick fortfarande konstigt. provade med polarens öppna dump och helt plötsligt gick den som den ska igen!! ja ja till saken,
satte fast alla slangar för returen och nu går den som den ska igen! kolla det och vacum slangarna….
fast jag vet ju inte vad du har för dump! har du en öppen? så kolla att pluggen sitter ordentligt!
tips: start gas brukar funka vid tjyvlufts felsökning…. spreja lite här och där vid slangar och anslutningar varvar den till då har du läckage….
mvh/christer
6 juli, 2009 kl. 00:33 #65474psycho_sw
DeltagareTillbringade en hel natt med att kolla alla slangar grundligt innan/efter turbo. kollade på ic:n undersida för att se om något gått sönder till min glädje så hade före ägaren gjort om inrören till ic:n till svetsad alu 🙂
kollade alla slangar och rör mellan dumpen, dump från 200sx tillfäligt på den nu. ska slänga på hks öppen igen,.
tröttnade tot efter detta bilen står numera vid firman jag köpte den på så får dom finna ut felet.7 juli, 2009 kl. 15:24 #65475psycho_sw
DeltagareLämnade in bilen som sagt pratade med dom idag, ingen komp på båda höger cyl. okej motorbyte, inte undra på att jag inte fann några fel med slangar, turbo, stift, mm… skulle ta ca2 veckor. inte det roligaste med motorhaveri men nu vet jag iaf felet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.