- Detta ämne har 20 svar, 1,758 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 8 månader sedan av Duvan.
-
FörfattareInlägg
-
2 januari, 2018 kl. 20:58 #35663DuvanDeltagare
Hej
Jag har helt nyligen blivit intresserad av hembyggda bilar och jag har bestämt mig för att bygga en Storm VR3, den liknar Ariel Atom. Till denna har jag köpt en motor från Subaru Impreza 2,0 EJ 201 92kw år 2005, inklusive växellåda 5-vxl och drivaxlar. Hela paketet hade gått 2700mil men stått konserverad i flera år.
Alla sensorer sitter på motorn
Jag har läst mycket på detta forumet + andra forum ouch jag har köpt SFRO Bygghandbok och Haynes Repair Manual.
Men det är inte lätt att ta kloka beslut när man är oerfaren, så jag vill höra Era åsikter.Jag saknar motorns ECU !
Vad skall jag köpa?Original ECU
-hur tar jag reda på vilket artikelnummer ECU-n har till just denna motorn ?
-finns det andra sensorer som inte sitter på motorn som måste kopplas till ECU-n för att motorn skall starta ?Eftermarknas ECU
-finns det plugg n play till min motor ?
-vilket fabrikat på ECU skall jag satsa på ?Duvan
Älmhult3 januari, 2018 kl. 06:57 #287479IggeDeltagareFör original (under förutsättning att du vet vad för bil den suttit på) hjälper opposedforces.com väldigt mycket.
Bildelsbasen kan även hjälpa lite men känns inte lika pålitlig.
Men har du inte härvan?
Om inte skulle jag satsa på en eftermarknads ECU
budget: megasquirt (potent, men kräver i regel lite mer arbete om man vill minimera kostnader)
Lite bättre: EcuMaster EMU (eller vad nuvarande variant heter
Ännu bättre: ja något ännu dyrare alternativ, link, syvecs, motec eller så, men de kostar nog mer än motornSkickat från min G8441 via Tapatalk
3 januari, 2018 kl. 20:17 #287488DuvanDeltagare3 januari, 2018 kl. 20:39 #287489DuvanDeltagareHej å tack för svaret
Jo, jag har chassinummer å motornummer så jag försökte hitta opposedforces.com men kunde inte öppna sidan, å det var inte bara jag som kunde öppna den förstod jag när jag kollade runt, tydligen lite random. Ska försöka senare.Nä, jag har inte kabelhärvan från motorn till karossen, sensorer med kablar sitter på motorn enligt bilderna. Jag tänker försöka skaffa kabelhärvan som pluggas in på kontaktdonen som sitter på motorn oavsett vilken ECU jag skaffar.
Jag har lite funderingar på att öka effekten i framtiden å då är det kanske bäst att satsa på en Eftermarknads ECU .
MegaSquirt verkar vara som du säger att det kräver mycket arbete , har läst flera trådar om användarnas problem.
Link, jag kontaktade den svenska generalagenten men han som svarade var allt annat än kundvänlig, tråkigt, tråkigt.
Vad är de största fördelarna med att välja ett dyrare (Link) i jämförelse med ett billigare system (MegaSquirt) ?
Duvan
3 januari, 2018 kl. 21:37 #287480IggeDeltagareHej å tack för svaret
Jo, jag har chassinummer å motornummer så jag försökte hitta opposedforces.com men kunde inte öppna sidan, å det var inte bara jag som kunde öppna den förstod jag när jag kollade runt, tydligen lite random. Ska försöka senare.Nä, jag har inte kabelhärvan från motorn till karossen, sensorer med kablar sitter på motorn enligt bilderna. Jag tänker försöka skaffa kabelhärvan som pluggas in på kontaktdonen som sitter på motorn oavsett vilken ECU jag skaffar.
Jag har lite funderingar på att öka effekten i framtiden å då är det kanske bäst att satsa på en Eftermarknads ECU .
MegaSquirt verkar vara som du säger att det kräver mycket arbete , har läst flera trådar om användarnas problem.
Link, jag kontaktade den svenska generalagenten men han som svarade var allt annat än kundvänlig, tråkigt, tråkigt.
Vad är de största fördelarna med att välja ett dyrare (Link) i jämförelse med ett billigare system (MegaSquirt) ?
Duvan
Bilderna funkar inte (åtminstone inte för mig)
opposedforces funkar fint för mig
Gå in i katalogen, välj bilmodell och sedan hittar man reservdelsnummer 🙂Link vs MS är nog att Link kanske har lite mer förfinad mjukvara och stabilare hårdvara, har begränsat med erfarenhet av MS dock så kan bara basera det på vad jag har hört.
4 januari, 2018 kl. 06:50 #287485leolulzDeltagare" />
Det har inte med frågan att göra men ett tips. Ladda upp bilden på https://imgur.com/ istället. Photobucket har sedan en tid tillbaka restriktioner på hur man får dela bilderna externt.
5 januari, 2018 kl. 22:10 #287490DuvanDeltagare5 januari, 2018 kl. 22:18 #287491DuvanDeltagare5 januari, 2018 kl. 22:47 #287481IggeDeltagareDropbox funkar inge vidare, satsa på imgur och ta deras direct link alternativ för bästa resultat, tror iofs det finns ett alternativ som kan funkar bra, klart med taggar och så, men minns inte vad det heter
6 januari, 2018 kl. 19:25 #287492DuvanDeltagareTack Igge
Jag fick kämpa en del för att hitta en app till att re-sizea foton och sedan ladda upp dem på Imgur för att sedan klistra in länkar, pust.När det gäller ECU har jag inte blivit klokare, jag försöker hitta någon lokal förmåga som sysslat med ECU.
Jag behöver hitta en original kabelhärva, den mellan ECU och motorkontakterna, är det någon som kan tipsa var jag får tag i.
Finns det någon skrot i landet som har särskilt många Subaru i sitt6 januari, 2018 kl. 21:57 #287482IggeDeltagareIngen skrot jag känner till. Testa England, där finns det mer Subarukompetens
Pole position UK, jap performance parts, allmänt eBay osvSkickat från min G8441 via Tapatalk
26 januari, 2018 kl. 22:25 #287494DuvanDeltagareHej
Jag har varit i kontakt med några skrotfirmor i UK, utan resultat. Så då satsade jag på svenska skrotfirmor och har pratat med 6st, men det verkar vara vanligt att man inte demonterar kabelhärvor och att man pressar karossen så fort som möjligt. Eventuellt har jag en kabelhärva på G, en firma hade inte börjat demontera en krockskadad bil, svar i nästa vecka.När det gäller ECU då har jag läst handböckerna på Link G4, ECU Master ECU och MaxxECU. Det lutar åt MaxxECU då det är Svenskt system och en återförsäljare var bäst på att upplysa/sälja in den.
Mycket är lika pga av att all styrs av samma typ av sensorer mm.
Men det är en sak som jag inte förstår och det var inkopplingen av tändspolen. På min Subarumotor har jag bara en tändspole med 4 högspänningsutgångar och 4 ingångar röd, blå, grön, gul.
I handböckerna skriver de om olika tändspolar “Coil with built-in igniter27 januari, 2018 kl. 09:14 #287486FrostyDeltagareJag hade nog rekommenderat ett nytt ECU.
Jag vet inte hur det är men -05 men äldre bilar har lös Immo-box vilket kan ställa till om du inte får med de delarna.Jag vet att det finns boxar för att eliminera men jag har inte satt in mig i det då jag vill ha kvar möjligheten.
Håller på att rensa en härva från en ej20 -98 för att sätta i en annan bil men där har jag plockat ut allt själv.
27 januari, 2018 kl. 12:33 #287495DuvanDeltagareFrosty, nä jag kommer inte använda original ECU.
27 januari, 2018 kl. 15:49 #287483IggeDeltagareSpekulationer om spolen:
Är väl s.k. wasted spark typ?
Chansar då på att det är matning, jord, cylinderpar 1 (cyl 1&2?) och cylinderpar 2 (3&4?) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.