Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34029
    Bubben
    Deltagare

      Alltså, bytte dumpventil till en Forge recircle återcirkulerande, åtgärdade även ett gäng mindre läckor mellan insug och turbo. Resultated en mycket snabbare bil. Men när man gasa på fullt och har byggt upp laddet, och släpper av 1/4 av gasen så att man gasar 3/4 istället för fullt, så öppnar dumpen (man hör et litet vissel trotts att den är återcikulerande, ska tydligen vara så) och i samma sekund så “dör” bilen av en sekund för att sedan återfå gången på 3/4gas. SÅ när man släpper av lite snabbt så att dumpen öppnar så slocknar motorn i en kort sekund och sedan kommer den tillbaka med jämn gång.

      Jag undrar om den kanske går snålt?

      Några ideer? Jag ska investera i en BBL så att man ser vad som pågår lite bättre, men det kan dröja några veckor.

      #278140
      Patrick P931
      Deltagare

        En reset av ecu kan hjälpa. Årsmodell och bilmodell? 🙂

        #278142
        Bubben
        Deltagare

          En reset av ecu kan hjälpa. Årsmodell och bilmodell? 🙂

          My00 S-turbo SSM ecu. Hur gör jag det lättast? Tar bort minus och bromsar bort all restenade kräm ur systemet?

          Tack för hjälpen!

          /marcus

          #278141
          Patrick P931
          Deltagare

            Googla järnet hur du gör reset, har ingen egen erfarenhet av din bilmodell. 🙂

            Skriv sen här hur man gör om ingen annan med kunskapen hinner svara före.

            #278143
            Bubben
            Deltagare

              Antingen så gör man det på det icke korrekta sättet, som jag gjorde. Vrid på tänding, koppla loss bateriet, då är ECU’n transistorer påslagna så dom laddar ur. Låt bilen så några timmar. Sätt på bilen utan att röra gasen och låte den stå på tomgång till den är uppe i arbetstemperatur (tills fläktarna går igång tar ca 10-15min). Stäng av, sedan bruka som vanligt men ta det lite piano så ECU’n får lära sig alla kompensationer i lugn och ro.

              Andra alternativet är att värma upp motorn. Stäng av. Koppla ihop dom gröna kontakterna under instrumentbärdan. Sedan förljer en väldigt lång och komplicerad ritual med gasen, bromsen och på och avstänging av tändingen. Man ska därefter köra bilen i över 11km/h i 1 min typ, Check engine lampan blinkar när reseten är klar. Jag vill inte skriva hela förloppet här då dom sidor som beskrev det inte var helt solklara på det heller så jag ber istället dom som tänker göra detta att söka upp informationen (ganska lätt att hitta då jag i princip beskrivit det) och göra det på egen risk.

              Skillnaden på dom två olika reseten är att den senare och “riktiga” även raderar felkoder.

              Och juste, problemet blev lite bättre men inte helt bra än.

              Mvh Marcus

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.