› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Motorn ströps
- Detta ämne har 14 svar, 1,534 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 4 månader sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2004 kl. 10:36 #646
Nano
DeltagareHej!
Hade precis hämtat min bil efter ett kammremsbyte. Var ute på E22:an och körde. Gjorde en omkörning, men helt plötsligt så när jag låg i runt 130 och gasade fullt på femman, så stöps motorn. Jag släppte genast gasen och körde försiktigt en bit. Provade sedan att dra den lite igen, inga problem på någon växel. Gjorde omkörningar och starter från 0. Ströps inte en gång. Någon som vet vad det kan ha varit???
Nämnas bör att det sitter en Dawes device och laddar 15PSI det är allt som är gjort med den.
MVH
Mårten8 september, 2004 kl. 13:34 #39467Kvarnis
Deltagarelåter som laddtrycks spärren gick i, om bilen för ett himmla oväsen så bode det vara lugnt.. Vilken MY ???
8 september, 2004 kl. 17:22 #39464OzO
Deltagare>>En Dawes kan behövas justeras ibland. Fjädern måste sträcka
>på
>>sig ibland… 🙂
>
>..men om man inte sträcker på fjädern så laddar den väl
>mindre…och inte mer…eller?
—Äsch då, skrev slarvigt (eller så ordmärks det lite ;)). Menade att fjädern måste antingen sträckas eller tryckas ihop… den håller inte sin ”form” under hela bilens livstid. Så! 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::8 september, 2004 kl. 19:53 #39465ExOrdis
DeltagareKan oxå ha varit ett litet skräp som tillfälligt satte igen blödhålet, då kan laddtrycket skena rejält. Om det var det kan du känna dig lycklig att du har fuelcut-spärren kvar….
9 september, 2004 kl. 18:25 #39469Nano
Deltagarebilen är en MY00:a
Har varit ute och kört flera repor. Har inte hänt en gång. Jag ska iaf. beställa mig en knocklink tänkte jag.
Det där med justera dawes:en. Ska jag typ skruva in den max och sen skruva tillbaka den som den var innan???
MVH Mårten
9 september, 2004 kl. 18:54 #39461SecretAgentMan
DeltagareNej, laddar den som den skall behöver du inte pilla. 🙂
/J
15 januari, 2005 kl. 20:39 #39470Nano
DeltagareHej.
Sen jag skrev inlägget om att motorn ströps så har det inte hänt en gång…..förens idag igen. Låg i ca 90km/h hade fyrans växel i och gav fullgas. Plötsligt stryps motorn. Släpper gasen och testar att köra lite lungt med bilen. Allt går bra. Testar sedan efter en mil igen att gasa fullt på fyran från 80km/h. runt 3000-3500 ströps motorn igen. (är väll där bilen laddar mest??). Blir lite skraj och kör lugnt på femmans växel i ca 3 mil. Testar sedan att dra den lite på femman. Allt går bra. Sakta ner farten och drar den på fyran igen. Kollar på laddtrycksmätaren. Den ligger stabilt på 15 PSI. Billen accar utan det minsta ryck. Testar att dra den på 3:an utan problem. Provade några gånger till att dra den på diverse växlar och inte ett problem. Kollar ladtrycksmätare och den går aldrig över 15 PSI. Det är ju en marginal på nästan 0,2 bar till spärren. Nån som kan ha nått tips om var jag ska börja rota??? Kan LMM:n kanske börja bli dålig. Nån slang?? Jag har kört nästan 900 mil sen det hände sist. Inga andra moddar en Dawes.
MVH Mårten
16 januari, 2005 kl. 10:03 #39474Niklas
DeltagareProva att sänka till 13-14 PSI och se om det händer igen. Eller varjefall precis under 15 istället för precis över 15. Better safe than sorry. Så stor skillnad är det inte.
Du skriver att mätaren visar 15 PSI, är det peaken du menar eller är det där den lägger sig efter peaken?
Tänk på att kall luft medför högre laddtryck men detta är ju något du bör se på din mätare. Det kan dock vara en anledning till problem på vintern då man ställt in laddtrycket på sommaren då det är upp till 30 grader varmare.
16 januari, 2005 kl. 10:55 #39462SecretAgentMan
DeltagareDet kan vara så att mätaren inte är 100% kalibrerad heller, och dina ”15 psi” är precis på gränsen – vid hård belastning så peakar laddtrycket lite mer, Aliens förslag är inte alls dumt.
/J
16 januari, 2005 kl. 15:14 #39468griml0ck
DeltagareKan vara luftmassemätaren oxo. Jag har haft liknande problem fast jag inte laddar för mycket. Är inte helt säker på att det är borta helt än heller. Det kan komma o gå som det vill verkar det som. Har iaf köpt en ny Lmm som jag ska stoppa i när jag får tid.
// grim
16 januari, 2005 kl. 15:33 #39472Mujo84
DeltagareMin bil gjorde exakt som du beskriver nano, när det va kallt. Jag laddade mer när det va vinter än sommar. Kan va därför det bara händer ibland…?
Enligt mätarn så laddade turbon 0.1-0.2bar mer vintertid, dock va det ingen jättedundersuperdyr mätare.//Mujo
-Nu subba-lös (bilen:)-
16 januari, 2005 kl. 19:47 #39471Nano
Deltagarebilen peakar på 15. Kan ha en tendens till att bli närmare 16. Men ska testa att sänka laddtrycket lite, lägga mig strax under 15. Sen är det lite som Jerry säger, litar inte riktigt på mätaren heller.
OT: Kunde Jerry tänka sig hjälpa till med DEFI???
MVH Mårten
19 december, 2005 kl. 06:19 #39463OzO
Deltagare>Nämnas bör att det sitter en Dawes device och laddar 15PSI det
>är allt som är gjort med den.
—-Du vet att den laddar max 15 psi? För du har en turbotrycksmätare som visar det? Fast trots det kan det bli toppar om man stampar på femman, så visst är det möjligt att det var laddtrycksspärren.
En Dawes kan behövas justeras ibland. Fjädern måste sträcka på sig ibland… 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #39466Manor
Deltagare>En Dawes kan behövas justeras ibland. Fjädern måste sträcka på
>sig ibland… 🙂..men om man inte sträcker på fjädern så laddar den väl mindre…och inte mer…eller?
Jag tror däremot också att det var laddtrycksspärren, vilket innebär att den torde ha laddat mer än 15psi!!?
mvh Mats N
12 december, 2007 kl. 16:43 #39473Building Micke
DeltagareNär fuelcuten slår in, är de nåt som kan ta skada på motorn eller ska man bara vara glad att den fins;)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.