› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorproblem!
- Detta ämne har 14 svar, 1,593 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
FeA.
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2009 kl. 10:07 #4469
thesmittan
DeltagareJag har en wrx-02 som är lite kittad från jrm.
Idag när jag skulle köra tjejen till jobbet klev jag på fullt ut från en rondell när jag helt plötsligt ”slog huvudet i ratten” ungefär som om jag skulle ha fått en sk fuel cut.Men motorn dog och jag fick stanna till. Bilen går att starta men den dör direkt så det vart bogsering.
Är det någon som har nå tips på vad som kan ha hänt?
Borde väl inte vara totalras iom att motorn går runt…
kolvar, cylinder och stakar borde väl vara ok då?/en ledsen jonas
12 juli, 2009 kl. 11:39 #65665Fricke.w
DeltagareBörja med de simplaste basik först föreslår jag, har du tittat i genom alla säkringar? gåt i genom motorrum i jakt på skumma avikelser, kolla så alla kontakter sitter i, funkar soppa pumpen? i annat fall lägg av bateri polen i ett partimmar och pröva sedan i gen. i annat fall lämmna till verstad och kolla felkåder eller felsök dyrt ja vet men de är ju sissta utvägen om du inte hittar nåt.
MVH
Fricke.w12 juli, 2009 kl. 12:21 #65660thesmittan
DeltagareSäkringarna är kollade och hela. Soppapumpen går oxå.
Jag börjar fundera på om det är imobilizern/startspärren.
Sitter ett defa larm i. Men larmlampan blinkar inte när dörren är öppen vilket jag har för mig att den gjorde förut.12 juli, 2009 kl. 14:41 #65658Adam K
DeltagareFår du motorn att gå på tomgång?
Testa isåfall att dra ut kontakten till LMMen och se om det gör nån skillnad.
Sök annars på felkoder och ta reda på hur du kollar felkoderna med hjälp av kontakterna under ratten (det finns en rätt akuell tråd i ämnet.)12 juli, 2009 kl. 16:08 #65666Fricke.w
Deltagareja larmet som du säger eller startspären, låter ju faktist som en trolig bov, kan bli knäp i bland, kolla även om du har möjlighet så att ingen slad till de är lös eller skadad i plasten så de kortsluter mot nå, efter som du skriver att de hände vid sväng och gas på drag, kan ju vara så att de vart kortis, när något luta i mot, hade en volvo för längesedan, nämligen när jag var 18år 🙂 den muppade ur i imobilazern, och vägrade starta efter de.
12 juli, 2009 kl. 18:56 #65655Mats
DeltagareWRX -02 har inte kontakterna under ratten tyvärr. Endast classic som har det. Alltså 93-00.
Så skall det kollas felkoder får det bli med select monitorn på subaru-verkstan…
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson12 juli, 2009 kl. 20:58 #65661thesmittan
DeltagareNej, bilen går inte på tomgång, startar endast men dör direkt.
Ska kolla kablaget imorgon annars blir det en tripp till stilbil som får läsa felkoder.
Återkommer med mera info senare.Mvh Jonas
13 juli, 2009 kl. 13:33 #65667Fricke.w
Deltagarelåter ju välldigt mycket som just imobilizern/startspärren som du säger, om de är så att bilen startar lätt för att sedan dö på en gång, är de någon givare skulle den garanterat starta för att sedan gå velldigt oroligt, eller om de skulle vara kammgivaren borde den misstända med avgas smäll som följd, tror att de är nå skit fel ja bara, men de är ju svårt att säga när man inte är där IRL och tittar på bilen.
13 juli, 2009 kl. 14:43 #65662thesmittan
DeltagareNu står bilen iaf på verkstan.
Dom skulle läsa av felkoderna imorgon…
Men kan det verkligen vara rimligt att ta 1100 + moms för felsökning?
Tyckte det kändes lite i överkant.13 juli, 2009 kl. 15:53 #65659Oblivion
DeltagareSnackade med min subaru verkstad och dom sa 500:- och en bulle eller så 😉
Så 1100:- + moms verkar lite att ta i
13 juli, 2009 kl. 16:12 #65656Mats
DeltagareBeror väl på vad som ingår i felsökningen.
1100 + moms för att hitta felet oberoende av hur länge det tar eller 500 spänn + bullar för att läsa felkoder…
Allting beror ju på vad du får för dina 1100, men är det 1100 för att läsa felkoder så är det på tok för dyrt!!Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson14 juli, 2009 kl. 08:42 #65663thesmittan
DeltagareFick sms från verkstan idag att bilen var klar till ett pris av 700 kr.
Ringde upp och fråga vad som var fel..
Igår hade dom prövat att starta bilen och det var precis som det var för mig, så idag skulle dom börja felsöka men då startar bilen och går hur fint som helst.
Enda felkoden som kom upp var en abs givare som dom nollställde.Lite jobbigt då detta antagligen är glapp nånstans och förmodligen kommer att återkomma förr eller senare.
Vad gör man? Det är ju jävligt svårt att felsöka ett fel som för tillfället inte ens finns.
Mvh Jonas
14 juli, 2009 kl. 16:16 #65668Fricke.w
Deltagarejag tippar fortfarande på just larmet ja, i vilket skick är dit bateri föresten, kolla hur mycket kräm de är i de, kan bli jäkligt skumma fel om bateriet inte håller den späning de ska, är ju trots allt en och annan givare och el i bilarna, hade en Audi TT quattro som vart väldans konstig av just de.
15 juli, 2009 kl. 12:38 #65664thesmittan
DeltagareLarmet har jag uteslutit då jag prövat starta med larmsäkringen utdragen. Då går inte ens startmotorn igång.
Batteriet har jag faktiskt ingen aning om hur gammalt det är men jag har fortfarande drag i det.
Prövade att koppla loss batteriet ett tag under tiden som jag felsökte men det hjälpte inte heller.17 juli, 2009 kl. 09:05 #65657FeA
DeltagareVad är det för larm? Hör med dom, alt åk till dom om dom finns i närheten.
Att bara rycka ur säkringen räcker inte för att ”stänga av” larmet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.