SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Motorproblem!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4469
    thesmittan
    Deltagare

      Jag har en wrx-02 som är lite kittad från jrm.
      Idag när jag skulle köra tjejen till jobbet klev jag på fullt ut från en rondell när jag helt plötsligt ”slog huvudet i ratten” ungefär som om jag skulle ha fått en sk fuel cut.

      Men motorn dog och jag fick stanna till. Bilen går att starta men den dör direkt så det vart bogsering.
      Är det någon som har nå tips på vad som kan ha hänt?
      Borde väl inte vara totalras iom att motorn går runt…
      kolvar, cylinder och stakar borde väl vara ok då?

      /en ledsen jonas

      #65665
      Fricke.w
      Deltagare

        Börja med de simplaste basik först föreslår jag, har du tittat i genom alla säkringar? gåt i genom motorrum i jakt på skumma avikelser, kolla så alla kontakter sitter i, funkar soppa pumpen? i annat fall lägg av bateri polen i ett partimmar och pröva sedan i gen. i annat fall lämmna till verstad och kolla felkåder eller felsök dyrt ja vet men de är ju sissta utvägen om du inte hittar nåt.

        MVH
        Fricke.w

        #65660
        thesmittan
        Deltagare

          Säkringarna är kollade och hela. Soppapumpen går oxå.
          Jag börjar fundera på om det är imobilizern/startspärren.
          Sitter ett defa larm i. Men larmlampan blinkar inte när dörren är öppen vilket jag har för mig att den gjorde förut.

          #65658
          Adam K
          Deltagare

            Får du motorn att gå på tomgång?
            Testa isåfall att dra ut kontakten till LMMen och se om det gör nån skillnad.
            Sök annars på felkoder och ta reda på hur du kollar felkoderna med hjälp av kontakterna under ratten (det finns en rätt akuell tråd i ämnet.)

            #65666
            Fricke.w
            Deltagare

              ja larmet som du säger eller startspären, låter ju faktist som en trolig bov, kan bli knäp i bland, kolla även om du har möjlighet så att ingen slad till de är lös eller skadad i plasten så de kortsluter mot nå, efter som du skriver att de hände vid sväng och gas på drag, kan ju vara så att de vart kortis, när något luta i mot, hade en volvo för längesedan, nämligen när jag var 18år 🙂 den muppade ur i imobilazern, och vägrade starta efter de.

              #65655
              Mats
              Deltagare

                WRX -02 har inte kontakterna under ratten tyvärr. Endast classic som har det. Alltså 93-00.

                Så skall det kollas felkoder får det bli med select monitorn på subaru-verkstan…

                Mats
                Type R ’99

                _________________
                ”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
                – Homer J Simpson

                #65661
                thesmittan
                Deltagare

                  Nej, bilen går inte på tomgång, startar endast men dör direkt.
                  Ska kolla kablaget imorgon annars blir det en tripp till stilbil som får läsa felkoder.
                  Återkommer med mera info senare.

                  Mvh Jonas

                  #65667
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    låter ju välldigt mycket som just imobilizern/startspärren som du säger, om de är så att bilen startar lätt för att sedan dö på en gång, är de någon givare skulle den garanterat starta för att sedan gå velldigt oroligt, eller om de skulle vara kammgivaren borde den misstända med avgas smäll som följd, tror att de är nå skit fel ja bara, men de är ju svårt att säga när man inte är där IRL och tittar på bilen.

                    #65662
                    thesmittan
                    Deltagare

                      Nu står bilen iaf på verkstan.
                      Dom skulle läsa av felkoderna imorgon…
                      Men kan det verkligen vara rimligt att ta 1100 + moms för felsökning?
                      Tyckte det kändes lite i överkant.

                      #65659
                      Oblivion
                      Deltagare

                        Snackade med min subaru verkstad och dom sa 500:- och en bulle eller så 😉

                        Så 1100:- + moms verkar lite att ta i

                        #65656
                        Mats
                        Deltagare

                          Beror väl på vad som ingår i felsökningen.
                          1100 + moms för att hitta felet oberoende av hur länge det tar eller 500 spänn + bullar för att läsa felkoder…
                          Allting beror ju på vad du får för dina 1100, men är det 1100 för att läsa felkoder så är det på tok för dyrt!!

                          Mats
                          Type R ’99

                          _________________
                          ”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
                          – Homer J Simpson

                          #65663
                          thesmittan
                          Deltagare

                            Fick sms från verkstan idag att bilen var klar till ett pris av 700 kr.
                            Ringde upp och fråga vad som var fel..
                            Igår hade dom prövat att starta bilen och det var precis som det var för mig, så idag skulle dom börja felsöka men då startar bilen och går hur fint som helst.
                            Enda felkoden som kom upp var en abs givare som dom nollställde.

                            Lite jobbigt då detta antagligen är glapp nånstans och förmodligen kommer att återkomma förr eller senare.

                            Vad gör man? Det är ju jävligt svårt att felsöka ett fel som för tillfället inte ens finns.

                            Mvh Jonas

                            #65668
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              jag tippar fortfarande på just larmet ja, i vilket skick är dit bateri föresten, kolla hur mycket kräm de är i de, kan bli jäkligt skumma fel om bateriet inte håller den späning de ska, är ju trots allt en och annan givare och el i bilarna, hade en Audi TT quattro som vart väldans konstig av just de.

                              #65664
                              thesmittan
                              Deltagare

                                Larmet har jag uteslutit då jag prövat starta med larmsäkringen utdragen. Då går inte ens startmotorn igång.
                                Batteriet har jag faktiskt ingen aning om hur gammalt det är men jag har fortfarande drag i det.
                                Prövade att koppla loss batteriet ett tag under tiden som jag felsökte men det hjälpte inte heller.

                                #65657
                                FeA
                                Deltagare

                                  Vad är det för larm? Hör med dom, alt åk till dom om dom finns i närheten.

                                  Att bara rycka ur säkringen räcker inte för att ”stänga av” larmet.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.