Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28606
    Joakimgabrielsson
    Deltagare

      Lite smått och gott har hänt och kommer hända.

      Motor byggd av Hansson Bil Vänersborg.

      Bilen:
      Wiseco smidda kolvar 1a öd
      Eagle stakar
      sti racing vev
      Tomei arms 7960 turbo.
      Ecutec
      walbro 255.
      CompetitionClutch 2-skivig keramisk

      Cobb Ställbara kraftigare krängninghämmare bak och fram
      Cobb Öppet filter
      Cobb sänkfjädrar
      Cobb downpipe med 100 cell
      Cobb remaxelhjul
      HKS catback
      Rota Torque bronze 17″
      Seibon kolfiberhuv
      04-05ns baklycktor
      BC BR coilovers
      angeleyes

      #244492
      Joakimgabrielsson
      Deltagare

        Det som jag tänker ska köpas:
        1.Wiseco-kolvar som verkar väldigt prisvärda. Bra el dåligt? Vet att min kusin har dessa i sin 550 hk evo.
        2.Packningsats. Var hittar jag detta billigast. Letar mest på realstreetperformance.com. men det verkar ha bra priser! ca 2500-3000 kr.
        3. 11mm Oljepump
        4.Tändstift och oljefilter är nybytt, men kommer köra på agip racing 15w-50-olja då jag har 5 liter i garaget.
        5.funderar på att byta drivaxlar bak också då dessa knackar. Var köper man detta? Svårt att hitta.
        6.kamremsatts
        7. vattenpump
        Vad saknas?

        packningarna:http://realstreetperformance.com/store/genuine-oem-subaru-full-engine-gasket-set-with-head-gaskets-1073.html

        kolvarna:http://realstreetperformance.com/store/wiseco-forged-pistons-subaru-wrx-sti-ej25-ej257-2-5l-227.html

        #244464
        TomK
        Deltagare

          Det som jag tänker ska köpas:
          1.Wiseco-kolvar som verkar väldigt prisvärda. Bra el dåligt? Vet att min kusin har dessa i sin 550 hk evo.
          2.Packningsats. Var hittar jag detta billigast. Letar mest på realstreetperformance.com. men det verkar ha bra priser! ca 2500-3000 kr.
          3. Oljepump
          4.Tändstift och oljefilter är nybytt, men kommer köra på agip racing 15w-50-olja då jag har 5 liter i garaget.
          5.funderar på att byta drivaxlar bak också då dessa knackar. Var köper man detta? Svårt att hitta.
          6.kamremsatts
          7. vattenpump
          Vad saknas?

          packningarna:http://realstreetperformance.com/store/genuine-oem-subaru-full-engine-gasket-set-with-head-gaskets-1073.html

          kolvarna:http://realstreetperformance.com/store/wiseco-forged-pistons-subaru-wrx-sti-ej25-ej257-2-5l-227.html

          Säker på att det inte är stötdämparna du hör?
          Väldigt vanligt att dom låter.

          #244493
          Joakimgabrielsson
          Deltagare

            Säker på att det inte är stötdämparna du hör?
            Väldigt vanligt att dom låter.

            Helt säker är jag förståss inte. det knackar i takt med att det rullar. låter endast i låga farter, speciellt när man backar och svänger. Tänker att det är drivaxlarna då? Men de kostar ju skjortan så ska verkligen forska i detta innan jag beställer något.

            #244440
            Kvarnis
            Deltagare

              Du kommer inte ha problem med kolvarna då du inte har ett slutet block 🙂

              Sen fundera på vilken effekt du är ute efeter inann du beställer stakar&kolvar

              #244494
              Joakimgabrielsson
              Deltagare

                Du kommer inte ha problem med kolvarna då du inte har ett slutet block 🙂

                Sen fundera på vilken effekt du är ute efeter inann du beställer stakar&kolvar

                Är inte ute efter massa effekt, bara en driftsäker rolig bil. Är för rädd om grejorna för att busa för mycket. Får bli en gammal 740 eller liknande att köra sönder om vintrarna 🙂 Tror min bil har ca 320 hk i dagsläget och är rätt nöjd med detta.

                #244441
                Kvarnis
                Deltagare

                  Ca 400 medd smidda kolvar och stakar funkar alla dagar i veckan så länge det inte spikar 🙂

                  #244495
                  Joakimgabrielsson
                  Deltagare

                    Har inte råd med turbo… Tror jag;) Ska ju mappa bilen så spikningen kan man väl undvika med rätt tändning.

                    #244496
                    Joakimgabrielsson
                    Deltagare

                      Några tips på hur man bästa håller reda på alla skruvar så man vet vad som hör till vad. Hur gör ni? Bara att hålla reda på alla packningar är ju imponerande.

                      #244479
                      Gyver
                      Deltagare

                        Ta ett stort pappersark med lite stadga i eller slakta en flyttkartong. Sen tar du en spritpenna och skissar av alla sidor av respektive blockhalva lite enkelt och trycker igenom alla skruvar på pappen där dem ser ut att sitta på blocken;-)

                        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                        #244497
                        Joakimgabrielsson
                        Deltagare

                          Ta ett stort pappersark med lite stadga i eller slakta en flyttkartong. Sen tar du en spritpenna och skissar av alla sidor av respektive blockhalva lite enkelt och trycker igenom alla skruvar på pappen där dem ser ut att sitta på blocken;-)

                          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                          Smart!

                          #244498
                          Joakimgabrielsson
                          Deltagare

                            Någon som någon bra länk till en 11mm oljepump som passar ej257?
                            Funderar på att byta alla lager i motorn… någon som har länk till detta?

                            #244499
                            Joakimgabrielsson
                            Deltagare
                              #244456
                              Fricke.w
                              Deltagare

                                Glöm inte maskerings tejp heller, kan vara bra första gången man river ur motorn, att skriva med penna på tejpen vad som hör till vad, på alla slangar och dyligt, så slipper du stå och klia dig i huvudet sen när allt ska i hop vid motor i 🙂 efter någon gång så går allt av farten, men första gången kan de vara bra som sagt.
                                Glöm ej heller kopplings gaffeln!!!!! vanligt fel som många gör första gången, även jag 😉
                                Behöver du verkstads manual på pdf, för alla moment i motorn mm mm, så ska jag ha de liggandes på datorn någon stans.

                                MVH
                                Fredrik

                                #244500
                                Joakimgabrielsson
                                Deltagare

                                  Glöm inte maskerings tejp heller, kan vara bra första gången man river ur motorn, att skriva med penna på tejpen vad som hör till vad, på alla slangar och dyligt, så slipper du stå och klia dig i huvudet sen när allt ska i hop vid motor i 🙂 efter någon gång så går allt av farten, men första gången kan de vara bra som sagt.
                                  Glöm ej heller kopplings gaffeln!!!!! vanligt fel som många gör första gången, även jag 😉
                                  Behöver du verkstads manual på pdf, för alla moment i motorn mm mm, så ska jag ha de liggandes på datorn någon stans.

                                  MVH
                                  Fredrik

                                  fedrik. Jag ska varje gång jag hör någon heta Fredrik buga mig i aktning för ditt namn om du kan ordna verkstadsmanual åt mig. Jag blir tårögd vid bara tanken. Min mail är joakim.gabrielsson@gmail.com

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.