Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
  • Författare
    Joakimgabrielsson
    Deltagare

Lite smått och gott har hänt och kommer hända.

Motor byggd av Hansson Bil Vänersborg.

Bilen:
      Wiseco smidda kolvar 1a öd
      Eagle stakar
      sti racing vev
      Tomei arms 7960 turbo.
      Ecutec
      walbro 255.
      CompetitionClutch 2-skivig keramisk

Cobb Ställbara kraftigare krängninghämmare bak och fram
      Cobb Öppet filter
      Cobb sänkfjädrar
      Cobb downpipe med 100 cell
      Cobb remaxelhjul
      HKS catback
      Rota Torque bronze 17″
      Seibon kolfiberhuv
      04-05ns baklycktor
      BC BR coilovers
      angeleyes

Joakimgabrielsson
      Deltagare

Det som jag tänker ska köpas:
        1.Wiseco-kolvar som verkar väldigt prisvärda. Bra el dåligt? Vet att min kusin har dessa i sin 550 hk evo.
        2.Packningsats. Var hittar jag detta billigast. Letar mest på realstreetperformance.com. men det verkar ha bra priser! ca 2500-3000 kr.
        3. 11mm Oljepump
        4.Tändstift och oljefilter är nybytt, men kommer köra på agip racing 15w-50-olja då jag har 5 liter i garaget.
        5.funderar på att byta drivaxlar bak också då dessa knackar. Var köper man detta? Svårt att hitta.
        6.kamremsatts
        7. vattenpump
        Vad saknas?

packningarna:http://realstreetperformance.com/store/genuine-oem-subaru-full-engine-gasket-set-with-head-gaskets-1073.html

kolvarna:http://realstreetperformance.com/store/wiseco-forged-pistons-subaru-wrx-sti-ej25-ej257-2-5l-227.html

TomK
        Deltagare

Det som jag tänker ska köpas:
          1.Wiseco-kolvar som verkar väldigt prisvärda. Bra el dåligt? Vet att min kusin har dessa i sin 550 hk evo.
          2.Packningsats. Var hittar jag detta billigast. Letar mest på realstreetperformance.com. men det verkar ha bra priser! ca 2500-3000 kr.
          3. Oljepump
          4.Tändstift och oljefilter är nybytt, men kommer köra på agip racing 15w-50-olja då jag har 5 liter i garaget.
          5.funderar på att byta drivaxlar bak också då dessa knackar. Var köper man detta? Svårt att hitta.
          6.kamremsatts
          7. vattenpump
          Vad saknas?

packningarna:http://realstreetperformance.com/store/genuine-oem-subaru-full-engine-gasket-set-with-head-gaskets-1073.html

kolvarna:http://realstreetperformance.com/store/wiseco-forged-pistons-subaru-wrx-sti-ej25-ej257-2-5l-227.html

Säker på att det inte är stötdämparna du hör?
          Väldigt vanligt att dom låter.

Joakimgabrielsson
          Deltagare

Säker på att det inte är stötdämparna du hör?
            Väldigt vanligt att dom låter.

Helt säker är jag förståss inte. det knackar i takt med att det rullar. låter endast i låga farter, speciellt när man backar och svänger. Tänker att det är drivaxlarna då? Men de kostar ju skjortan så ska verkligen forska i detta innan jag beställer något.

Kvarnis
            Deltagare

Du kommer inte ha problem med kolvarna då du inte har ett slutet block 🙂

Sen fundera på vilken effekt du är ute efeter inann du beställer stakar&kolvar

Joakimgabrielsson
              Deltagare

Du kommer inte ha problem med kolvarna då du inte har ett slutet block 🙂

Sen fundera på vilken effekt du är ute efeter inann du beställer stakar&kolvar

Är inte ute efter massa effekt, bara en driftsäker rolig bil. Är för rädd om grejorna för att busa för mycket. Får bli en gammal 740 eller liknande att köra sönder om vintrarna 🙂 Tror min bil har ca 320 hk i dagsläget och är rätt nöjd med detta.

Kvarnis
                Deltagare

Ca 400 medd smidda kolvar och stakar funkar alla dagar i veckan så länge det inte spikar 🙂

Joakimgabrielsson
                  Deltagare

Har inte råd med turbo… Tror jag;) Ska ju mappa bilen så spikningen kan man väl undvika med rätt tändning.

Joakimgabrielsson
                    Deltagare

Några tips på hur man bästa håller reda på alla skruvar så man vet vad som hör till vad. Hur gör ni? Bara att hålla reda på alla packningar är ju imponerande.

Gyver
                      Deltagare

Ta ett stort pappersark med lite stadga i eller slakta en flyttkartong. Sen tar du en spritpenna och skissar av alla sidor av respektive blockhalva lite enkelt och trycker igenom alla skruvar på pappen där dem ser ut att sitta på blocken;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Joakimgabrielsson
                        Deltagare

Ta ett stort pappersark med lite stadga i eller slakta en flyttkartong. Sen tar du en spritpenna och skissar av alla sidor av respektive blockhalva lite enkelt och trycker igenom alla skruvar på pappen där dem ser ut att sitta på blocken;-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Smart!

Joakimgabrielsson
                          Deltagare

Någon som någon bra länk till en 11mm oljepump som passar ej257?
                            Funderar på att byta alla lager i motorn… någon som har länk till detta?

Joakimgabrielsson
                            Deltagare
                              Fricke.w
                              Deltagare

Glöm inte maskerings tejp heller, kan vara bra första gången man river ur motorn, att skriva med penna på tejpen vad som hör till vad, på alla slangar och dyligt, så slipper du stå och klia dig i huvudet sen när allt ska i hop vid motor i 🙂 efter någon gång så går allt av farten, men första gången kan de vara bra som sagt.
                                Glöm ej heller kopplings gaffeln!!!!! vanligt fel som många gör första gången, även jag 😉
                                Behöver du verkstads manual på pdf, för alla moment i motorn mm mm, så ska jag ha de liggandes på datorn någon stans.

MVH
                                Fredrik

Joakimgabrielsson
                                Deltagare

Glöm inte maskerings tejp heller, kan vara bra första gången man river ur motorn, att skriva med penna på tejpen vad som hör till vad, på alla slangar och dyligt, så slipper du stå och klia dig i huvudet sen när allt ska i hop vid motor i 🙂 efter någon gång så går allt av farten, men första gången kan de vara bra som sagt.
                                  Glöm ej heller kopplings gaffeln!!!!! vanligt fel som många gör första gången, även jag 😉
                                  Behöver du verkstads manual på pdf, för alla moment i motorn mm mm, så ska jag ha de liggandes på datorn någon stans.

MVH
                                  Fredrik

fedrik. Jag ska varje gång jag hör någon heta Fredrik buga mig i aktning för ditt namn om du kan ordna verkstadsmanual åt mig. Jag blir tårögd vid bara tanken. Min mail är joakim.gabrielsson@gmail.com

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.