› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motor=skrot?
- Detta ämne har 6 svar, 1,201 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
OscarHagglund.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2009 kl. 16:13 #4331
OscarHagglund
DeltagareHej,
Jag är rädd att min GT motor blev skrot idag…. Bilen hackade en del efter att den stått ett par dagar vid gas pådrag även när den inte laddade (lmm bytt för ca. 400 mmil sedan). Jag varm körde ordentligt och testade sedan gasa lite till men plötlsigt högg det till och det började dunka rätt ordentligt från vänster cylinder bank. Bilen går fortfarande att köra utan problem dock med missljud när den belastas. Tomgången är jämn men återigen med ett mekaniskt malande/dunkande från vad jag tycker. kkan det vara så att ett vevaxel lager skurit eller att ett kamaxel lager allt bränd ventil?Är rädd för at jag måste ha i en ny motor och det är u inte det billigaste…
/Oscar
GT Kombi -99
5 februari, 2009 kl. 16:21 #64775b20mannen
DeltagareEtt säkert ’bet’ är ju vevlager.
Vilken motormodell har du?
5 februari, 2009 kl. 17:10 #64778OscarHagglund
DeltagareEJ20 tror jag bestämt den heter… Om vevlager ras, byta motor eller renovera?
5 februari, 2009 kl. 17:33 #64776b20mannen
DeltagareBästa rådet är att hitta en komplett begagnad originalmotor i bra skick och bara byta rakt av.
Vill du göra en uppgradering samtidigt, men inte vill ta resan med motorbygge så är det bästa att stoppa i en JDM STI 2,0 -motor komplett med motorkabelhärva och styrbox. Rätt så skottsäkra motorer som även har variabla kammar. Dom är också relativt tillgängliga från japan. Vill du ha hjälp med transplantationen av motorkabelstammen in i din bil så säg till.
Näst bäst är att skaffa ett helt nytt shortblock med en uppgraderad oljepump och flytta över toppar m.m. till det.
Kan du mappa om så är 2,5-litersblocken lätt tillgängliga och förhållandevis billiga.
Ska du renovera så ska du vara medveten om att du riskerar att tusenlapparna börjar rulla ifrån dig på ett okontrollerbart sätt.
5 februari, 2009 kl. 17:48 #64779OscarHagglund
DeltagareOK! Vad bör en rova gå loss på då i runda slängar? Om man kikar på FBT så är det ju priser på allt från 8´till 35´? Jag har tyvärr inte tillgång till nån bra garage själv så vad kan det tänkas att ett byte på verkstad går loss på? Nån som har nån bra mekaniker i Malmö trakten att rekommendera!?
/Oscar
GT Kombi -99
6 februari, 2009 kl. 00:53 #64777Impreza112
DeltagareTjena Oscar
Är de inte du som köpte min gt? silver.
Har gamla betan gått skrot;(
Kontakta Streetpower de hjäper dig med jobbet.
Jag ska slå ett öga efter en maskin till dig.
Jag har en som står överbliven här fast dock har den med ett kass vevlager.
Mvh/Christian6 februari, 2009 kl. 06:34 #64780OscarHagglund
DeltagareJo,
Det är jag som köpte din GT. Om du har nåon som helst möjlighet att underlätta för mig med ev. motorbyte är jag grymt tacksam. Ska höra med Streetpower./Oscar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.