› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Motortrubbel
- Detta ämne har 8 svar, 1,432 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av
Turbonauten.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2004 kl. 14:55 #604
steax
DeltagareHar en gt 00a med dawes device, ca 1bar i ladd, 3″ system, chip o filter, frontmonterad ic och öppen dump.
Har nu fått problem. Runt 3000 varv så stammar bilen, känns som bränsle/tändingsklipp. Den stakar. Fullgasar man så laddar den som den ska men draget uteblir, känns som turbon motas…
Ett annat fenomen som jag haft en tid är att det låter som om att den dumpar genom luftfiltret. Har testat att plocka bort, dawes device, laddmätaren, dumpen m.m. Men dumpljudet från filtret finns kvar och bilen går som sagt var väldigt skumt.
Kan det vara LMM? Mapsensorn?
Vad ska jag göra?
22 maj, 2004 kl. 15:24 #39135dlehtihet
DeltagareLuktar lite LMM det där. Förmodligen går bilen i ”limp-home-mode” och begränsar saker och ting vid 3000 varv. Filter på GT brukar vara aja baja (inte alltid, men ofta).
M v h
Danne
>Har en gt 00a med dawes device, ca 1bar i ladd, 3″ system,
>chip o filter, frontmonterad ic och öppen dump.
>
>Har nu fått problem. Runt 3000 varv så stammar bilen, känns
>som bränsle/tändingsklipp. Den stakar. Fullgasar man så laddar
>den som den ska men draget uteblir, känns som turbon
>motas…
>
>Ett annat fenomen som jag haft en tid är att det låter som om
>att den dumpar genom luftfiltret. Har testat att plocka bort,
>dawes device, laddmätaren, dumpen m.m. Men dumpljudet från
>filtret finns kvar och bilen går som sagt var väldigt skumt.
>
>Kan det vara LMM? Mapsensorn?
>
>Vad ska jag göra?22 maj, 2004 kl. 16:07 #39139steax
DeltagareNja, den går över 3000 varv, men mellan 2 o 4000 varv så känns det som att bilen får bränsleklipp eller liknande, går att fullvarva, laddet visar som det ska, men den känns hemskt slö.
Glömde även att säga att den är väldigt hemsk vid kallstart, då går det ej att fullgasa, han klipper och ”poffar” hela tiden.
22 maj, 2004 kl. 16:10 #39141Morpheus78
DeltagareLåter verkligen som LMM:en är trasig…..
Har du öppet filter ska du helst köra med ett torrt filter alltså ett som inte behöver oljas in….
Annars är det risk för att en del av oljan dras med in ( speciellt om det är nyoljat ) och bränner av tråden i LMM:en ( blir varm på ngt sätt )….
22 maj, 2004 kl. 16:28 #39140steax
DeltagareLMM är alldeles oljig, så den är nog skadad då.
undrar även om det andra. Det kommer dumpliknande ljud från luftfiltret. Unrar om turbon släpper igenom övertryck när man släpper spjället och därav oljan i LMM?
28 juli, 2004 kl. 12:48 #391422ny
Deltagare>Luktar lite LMM det där. Förmodligen går bilen i
>”limp-home-mode” och begränsar saker och ting vid 3000 varv.
>Filter på GT brukar vara aja baja (inte alltid, men ofta).
>
>M v h
>
>DanneOm bilen går i ”limp -home- mode” vad gör man för att bilen ska börja gå normalt igen?. om inte CEL lyser?
28 juli, 2004 kl. 17:51 #39136griml0ck
DeltagareNollställer ECUn ?
29 juli, 2004 kl. 13:25 #39138Hulken
DeltagareLite trådkapning här…sorry!
Jag har oxå ett öppet filter fast orginaldump. Min dumpar oxå ut genom filtret….men det trodde jag var som det skulle tack vare att orginaldumpen är återcikulerande! Stämmer inte det?
Mvh Magnus
29 juli, 2004 kl. 17:28 #39137Turbonauten
Deltagare>Lite trådkapning här…sorry!
>
>Jag har oxå ett öppet filter fast orginaldump. Min dumpar oxå
>ut genom filtret….men det trodde jag var som det skulle tack
>vare att orginaldumpen är återcikulerande! Stämmer inte det?
>
>Mvh MagnusJo, den hörs tydligt genom filtret.
MVH Emil
http://www.turbonaut.tk
http://www.raceinorr.com
http://www.arctictuning.se -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.