SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Motortrubbel

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #604
    steax
    Deltagare

    Har en gt 00a med dawes device, ca 1bar i ladd, 3″ system, chip o filter, frontmonterad ic och öppen dump.

    Har nu fått problem. Runt 3000 varv så stammar bilen, känns som bränsle/tändingsklipp. Den stakar. Fullgasar man så laddar den som den ska men draget uteblir, känns som turbon motas…

    Ett annat fenomen som jag haft en tid är att det låter som om att den dumpar genom luftfiltret. Har testat att plocka bort, dawes device, laddmätaren, dumpen m.m. Men dumpljudet från filtret finns kvar och bilen går som sagt var väldigt skumt.

    Kan det vara LMM? Mapsensorn?

    Vad ska jag göra?

    #39135
    dlehtihet
    Deltagare

    Luktar lite LMM det där. Förmodligen går bilen i “limp-home-mode” och begränsar saker och ting vid 3000 varv. Filter på GT brukar vara aja baja (inte alltid, men ofta).

    M v h

    Danne

    >Har en gt 00a med dawes device, ca 1bar i ladd, 3″ system,
    >chip o filter, frontmonterad ic och öppen dump.
    >
    >Har nu fått problem. Runt 3000 varv så stammar bilen, känns
    >som bränsle/tändingsklipp. Den stakar. Fullgasar man så laddar
    >den som den ska men draget uteblir, känns som turbon
    >motas…
    >
    >Ett annat fenomen som jag haft en tid är att det låter som om
    >att den dumpar genom luftfiltret. Har testat att plocka bort,
    >dawes device, laddmätaren, dumpen m.m. Men dumpljudet från
    >filtret finns kvar och bilen går som sagt var väldigt skumt.
    >
    >Kan det vara LMM? Mapsensorn?
    >
    >Vad ska jag göra?

    #39139
    steax
    Deltagare

    Nja, den går över 3000 varv, men mellan 2 o 4000 varv så känns det som att bilen får bränsleklipp eller liknande, går att fullvarva, laddet visar som det ska, men den känns hemskt slö.

    Glömde även att säga att den är väldigt hemsk vid kallstart, då går det ej att fullgasa, han klipper och “poffar” hela tiden.

    #39141
    Morpheus78
    Deltagare

    Låter verkligen som LMM:en är trasig…..

    Har du öppet filter ska du helst köra med ett torrt filter alltså ett som inte behöver oljas in….

    Annars är det risk för att en del av oljan dras med in ( speciellt om det är nyoljat ) och bränner av tråden i LMM:en ( blir varm på ngt sätt )….

    #39140
    steax
    Deltagare

    LMM är alldeles oljig, så den är nog skadad då.

    undrar även om det andra. Det kommer dumpliknande ljud från luftfiltret. Unrar om turbon släpper igenom övertryck när man släpper spjället och därav oljan i LMM?

    #39142
    2ny
    Deltagare

    >Luktar lite LMM det där. Förmodligen går bilen i
    >”limp-home-mode” och begränsar saker och ting vid 3000 varv.
    >Filter på GT brukar vara aja baja (inte alltid, men ofta).
    >
    >M v h
    >
    >Danne

    Om bilen går i “limp -home- mode” vad gör man för att bilen ska börja gå normalt igen?. om inte CEL lyser?

    #39136
    griml0ck
    Deltagare

    Nollställer ECUn ?

    #39138
    Hulken
    Deltagare

    Lite trådkapning här…sorry!

    Jag har oxå ett öppet filter fast orginaldump. Min dumpar oxå ut genom filtret….men det trodde jag var som det skulle tack vare att orginaldumpen är återcikulerande! Stämmer inte det?

    Mvh Magnus

    #39137
    Turbonauten
    Deltagare

    >Lite trådkapning här…sorry!
    >
    >Jag har oxå ett öppet filter fast orginaldump. Min dumpar oxå
    >ut genom filtret….men det trodde jag var som det skulle tack
    >vare att orginaldumpen är återcikulerande! Stämmer inte det?
    >
    >Mvh Magnus

    Jo, den hörs tydligt genom filtret.

    MVH Emil
    http://www.turbonaut.tk
    http://www.raceinorr.com
    http://www.arctictuning.se

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.