Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #418
    SecretAgentMan
    Deltagare

      Sluta vela.

      Vad händer när du är ute och åker och överraskas av ett riktigt svenskt ösregn? Vart tar det vattnet vägen? 😉

      Rinnande vatten (inte högtryck) och Turtles Engine Cleaner lirar kalas….ta med en liten borste.

      Börja med att låta motorn kallna lite (inte bra med kallvatten på en varm motor), spola av den (inte rätt ner i generatorn, eller ned vid luftboxen nu bara).

      Spreja turtlemedlet över hela utrymmet, borsta lite där det är som värst – och spola av igen.

      Voila’!

      /J

      Banträffsansvarig SSI
      Stolt ägare till Silverpilen

      #37726
      Strat
      Deltagare

        Ännu mer effektivt – bräkleen. Har äntligen fått bort (nästan) allt vax och skit i min motorvrå 🙂

        /Claes
        Min automopil

        #37720
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Väldigt sant – dock kanske inte så ekonomiskt – men ruskigt effektivt! 😉

          /J

          Banträffsansvarig SSI
          Stolt ägare till Silverpilen

          #37732
          skytiskapilen
          Deltagare

            ..eller P-14, avfettning som alltid biter bra! Låt verka några minuter, sen är det bara att skölja, precis som hos tandläkaren. 😉

            /Andreas
            http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
            – Original Gangster –

            #37721
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Blablablablabla husvagn blablabla dragkrok. 😉

              Är man lite försiktig och inte spolar rätt över elektronikdetaljer bara (kräver iofs kunskap om vad som är känsligt och inte :D)…

              Men är man sorten som aldrig lyfter på huven så spelar det ingen roll – själv får jag nervösa problem när det skall meckas under en huv där det ser ut som tredje världskriget.

              :p

              /J

              Banträffsansvarig SSI
              Stolt ägare till Silverpilen

              #37722
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Mycket vackert exempel på hur bra det kan bli!

                /J

                Banträffsansvarig SSI
                Stolt ägare till Silverpilen

                #37734
                modulated
                Deltagare

                  Kan inte doktor J spela in en instruktionsvideo på hur man går
                  tillväga i sann Bosse Bildoktoranda ? 🙂

                  // Patrick P.

                  Regionsansvarig Västerås

                  #37723
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    LAST EDITED ON Jun-13-03 AT 12:51PM (GMT)
                    jag saknar det där otroligt irriterande, över-intresserade, hyperaktiva, på-språnget-attityden som Bosse besitter.

                    😀

                    Men visst. 😉

                    /J

                    Banträffsansvarig SSI
                    Stolt ägare till Silverpilen

                    #37725
                    OzO
                    Deltagare

                      Touché Mats! Jag har faktiskt sett Madde sitta hemma och sy till dom där snygga tajta bruna mysoverallerna… :p;):D

                      ________________________________________
                      http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                      ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                      “I’d be unstoppable… if I could just get started!”

                      #37724
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        *fniss*

                        Brun mysoverall i manchester…mmm…

                        /J

                        Banträffsansvarig SSI
                        Stolt ägare till Silverpilen

                        #37731
                        ADDE.H
                        Deltagare

                          LAST EDITED ON Jun-13-03 AT 11:17AM (GMT)
                          Så här ska det se ut efter en motortvätt!http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi183&id=Subaru_impreza_bilder_008

                          /Adde

                          #37727
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Den stora boven i de flesta fall heter…. högtryckstvätt!
                            Ajajbaja för motortvätt och passa er för att tvätta fälgar och hjulhus med den.
                            Otaliga hjullagerbyten börjar med att avfettningsmedel och vatten trycks in i naven. Samma sak gäller även styrleder, spindelleder mm.

                            #37733
                            Imp
                            Deltagare

                              nån här i sthlm som har lust att göra just detta på min bil som har jort detta massor med gånger förut och vet vad han gör? Jag har nämligen nåntingkanpaja Skräck vill inte ha in massa vatten där man inte ska ha vatten osv osv. folk har talat om för mig 10000ggr hur man ska göra men jag vågar endå inte.. hjälp vore tacksamt.. (vill du ha betalt är jag öppen för diskution).

                              #37728
                              Manor
                              Deltagare

                                >nån här i sthlm som har lust att göra just detta på min bil som har
                                >jort detta massor med gånger förut och vet vad han gör? Jag har
                                >nämligen nåntingkanpaja Skräck vill inte ha in massa vatten där man
                                >inte ska ha vatten osv osv. folk har talat om för mig 10000ggr hur man
                                >ska göra men jag vågar endå inte.. hjälp vore tacksamt.. (vill du ha
                                >betalt är jag öppen för diskution).

                                Jag tycker att du gör rätt som velar. Det är fler än en som fått problem efter motortvätt. Två verkstadskillar på två olika Subaruverkstäder har åtminstone sagt åt mig att låta bli (och mitt motorutrymme är SMUTSIGT efter cirka 9500 mil)…den ena verkstaden hade bytt ett antal generatorer efter det att ägarna hade gjort en allt för “grundlig” motortvätt. Ordis hjälpte väl också en polare som efter motortvätt inte fick motorn att gå rent. DeltaDash:en indikerade fel från någon “sensor” som inte mådde så bra i fukten…

                                Jag bör väl tillägga att jag uteslutande använder min bil som bruksbil. De som trimmar och micklar hela dagarna, alternativt ställer ut bilen…eller väntar på ett Bilsportsreportage…måste väl ha betydligt bättre puts på grejerna ;-). Jag är dock övertygad om att motorn mår bättre av att vara skitig än fuktig (åtminstone de elektriska detaljerna…som det finns ett ton av i vårt motorutrymme)…

                                mvh Mats N

                                #37729
                                Manor
                                Deltagare

                                  >Blablablablabla husvagn blablabla dragkrok. 😉
                                  >
                                  >Är man lite försiktig och inte spolar rätt över elektronikdetaljer
                                  >bara (kräver iofs kunskap om vad som är känsligt och inte :D)…
                                  >
                                  >Men är man sorten som aldrig lyfter på huven så spelar det ingen roll
                                  >- själv får jag nervösa problem när det skall meckas under en huv där
                                  >det ser ut som tredje världskriget.
                                  >
                                  >:p
                                  >
                                  >/J
                                  >
                                  >Banträffsansvarig SSI
                                  >Stolt ägare till Silverpilen

                                  Pladderpladderpladder turbo pladderpladder link pladderpladder överliggande kramaxel, kalasvev och bubbla förknasare ;-).

                                  …en vacker dag kanske du får den stora äran att utföra även ett fjärde världskrig :D.

                                  Det går givetvis att tvätta motorn, men det är inte helt “riskfritt” (vilket du nog känner innerst inne, för du är ju en fin och känslosam kille :P).

                                  Vi ses på Tullinge…och du…jag lovar hålla min huv stängd :*.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.