Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #694
    modulated
    Deltagare

      Har för första gången sen jag införskaffade bilen lyckats snika
      åt mig en elplats på jobbet och provade den igår. Jag skall
      ha en motorvärmare, dock ej kupévärmare. Vad för slags effekt
      skall motorvärmaren ge (eller snarare hur märker man de effekterna).
      Jag tror nämligen inte att den funkar (kanske den där ¤/#&¤#
      grävlingen som spökar). Eluttaget fungerar det konstaterades i lördags
      då arbetskamraten som jag samåkte med använde det till sin escort.

      // Patrick P – har aldrig använt motorvärmare förut.

      Regionsansvarig Västerås

      #39840
      Golvis
      Deltagare

        Alltså själva instickvärmaren/motorvärmaren värmer ju kylarvattnet för att snabba upp uppvärmningen av motorn och eventuellt minska slitaget. Vet inte, visst märker man det nog litegrann på att bilen startar lite lättare och lite varmluft ur fläkten snabbare.

        Jag skulle gärna ta värmare till växellådsoljan, den kan vara grymt seg nu när det har varit över -20 C.

        Mvh Golvis

        #39836
        jeppe
        Deltagare

          Motorvärmaren på Subaru sitter i blocket(Blockvärmare)
          Du hör om den fungerar !
          I med sladen och lägg örat vid grilen om det börjar att småfräsa
          efter 5-15 sekunder så funkar den !

          #39833
          Kvarnis
          Deltagare

            ett hysat säkert sätt är när det är mörkt ute så rycker du ut stick proppen å försöker se om det gnistrar i uttaget..

            annars finns energi mätare i olika slag.

            Enkelt test är at kolla hur fort det går att få temp nålen at röra sig, det skiljer ordentligt med lr utan MV.

            kolla när du far på morgon till jobbet ~hur lång tid dettog innan den nåde första strecket, när du far hem och har MV inkopplad så kolla då oxå.

            Den bör dock vara ingång mer än ex 1 timme när det är kallt,2 timmar minst är lämpligt vid -10.

            #39837
            Lefty
            Deltagare

              När vi ändå har motorvärmare på tal så kan jag klistra in det jag skrev på stcs…söderborna kanske får nån nytta utav det 🙂

              Jag ser anledning att även långväga söderbor också ska ha motorvärmare!

              Om du använder motovärmare når motorn och såklart katalysatorn sin arbetstemperatur snabbare = MILJÖVÄNLIGARE. Det är ett utmärkt sätt att både minska bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Motorvärmaren är effektiv större delen av året upp till en temperatur av 10+ (Trodde du inte va?). Användning av timer för att koppla in motovärmare är att rekommendera. Det finns ingen anledning att ha den inkopplad för länge. Om det är skadligt eller ej tänker jag inte uttala mig om, har inte hört talas om nått sånt i mina unga år iaf.

              MAX 1,5-2tim i stark kyla kan du använda motorvärmaren, sedan motsvarar inte nyttan att använda motorvärmaren merförbrukningen av strömmen. Alltså beroende på temperatur så har motorvärmaren nått MAX av sin användning.

              Jag förstår att om man är boende i lägenhet och inte betalar elen så slipper man trillskandet med användning av timern, men för er som betalar strömmen så kan det vara mkt användbart

              Tider för motorvärmare(Glöm inte att max tiderna ovan var för sträng kyla):

              10+ grader – 30 min
              0 grader – 60 min
              -20 grader – 90 min

              Jag har alltid vana att använda värmaren, det svider rejält att göra kallstarter… iaf i norrland

              Kvarnis… 2tim vid -10 är överdrivet… men jag ska säga att jag överdriver gärna vid användandet av motorvärmare, men såklart till en viss gräns 🙂 Vid -20 har man gärna i den 2h före man ska iväg iaf!

              #39834
              Kvarnis
              Deltagare

                ehh Om man säger så här en märkes en frutansvärd skillnad mellan 1 lr 2timmar…men jag bor iofs vid en sjö…där det blåser en del…

                Sen så skillanden mellan 1 lr 2 timmar i energi kostand är 25öre…ställ det i mot vad bensin priset är så….;):D

                Dom ineligenta timmer ur’n som finns brukar variera tid intervallen från ca 30min -3timmar beronde på ute tempratur

                #39832
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  *asg*

                  …och jag som kör 3 timmar eller så bara för att kupevärmaren ger så go’ värme i bilen. 😀

                  /J

                  #39838
                  Lefty
                  Deltagare

                    Fast skillnaden mellan mellan 1 och 2 h i -10 måste vara minimal 😀
                    Iaf för mig…

                    Ja det brukar jag också 🙂 Men tiderna som angav är från pojkar som mätt upp det! I vilken förhållanden kan man ju undra…

                    Jag har då inte satt in en tempmätare och kollat om det är lika varmt i bilen, som när jag haft i värmaren 2h eller 3h!

                    #39835
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Betänk ev vind förhållande oxå…har stor påvekan för den “verkliga tempraturen” ;):D och hjälpertill med nerkylning av bilen 😉

                      El’n är fortfarande inte så dyr så att 1-3timmar har nån större betydelse…om du nu inte kör med MV året om…dvs 😉
                      då skulle kostanden bli 750:- vs. 250:- ;);)

                      Sen när vi pratar kupe värmen så är en energi reflekterande filt mycket bra att lägga över vindrutan……..

                      PS. för minimalt effekt uttag så kan ex MAX 1.5 timme inkopplingstid användas vid tempratuer -14> 😛

                      För Maximal energisparing anväd dessa tillslags tider
                      Yttertemperatur C, Tillslagstid i min
                      _________________________________
                      +5 och högre, 30
                      +1 , 55
                      -4,5 , 70
                      -6 , 75
                      -10 , 80
                      -14 och lägre , 90

                      Allt enligt kraven “Användning av motorvärmare vid kallstart” 1997:29.

                      /Kvarnis.. jobbar med energimätningar/verfieringar till vardags 😉

                      #39839
                      Lefty
                      Deltagare

                        Ja kostnaden är inte direkt faslig 🙂

                        Bra bra 🙂 då vet vi de 😀

                        Jag vill ha en söt filt att ha på rutan… det är faktiskt inte dumt att ha! Men det verkar för gammal modigt för att folk ska ha det…
                        själv har jag bilen i garaget men frosten lägger sig fint ändå!

                        #39841
                        tendency
                        Deltagare

                          I början när jag anv motorvärmare, trodde jag inte heller att den fungerade. Efter att ha kört gamla volvon med m-värmare, visade tempmätaren utslag vid start. Vilket det inte gjorde på min GT -99, fastän jag anv samma uttag/timer som till volvon.

                          Men efter lite jämförelser vid start efter användning av motorvärmare, samt utan – märkte jag (vid samma utomhustemperatur, vind och plats etc) att motorn fick upp arbetstemperatur mkt snabbare efter användning av värmaren. Vilket borde tyda på att den funkar.

                          Och att ha motorvärmaren inkopplad längre tider är nog inte skadligt. Jag hade den inkopplad i ett uttag utan timer när jag jobbade ett dubbelskift (16 timmar). Det var bara extra varmt i bilen efter kupévärmaren 🙂

                          Och har man kupévärmare igång ett tag lär väl inte ngn filt behöva användas på rutan.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.