- Detta ämne har 229 svar, 38,563 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 08:24 #233251TomKDeltagare
Du vet att dom kopplar in sig mot ecu’n på nyare bilar right?
Köp en VF whatever+ecu från Ebay. Det blir din enda räddning tro mig !
Om du inte får värdens snälaste gubbe från SBP…dvs som nyss vunnit på lottto, har hemlängtan m.m 😉 😀Ja kan dom inte läsa OBD så är det tyvärr kört.
20 mars, 2012 kl. 18:16 #233164Fricke.wDeltagareLåt oss säga att jag fixar en ecu, men blir de inte ett jäkla krongel ändå?
tycker mig sett att de är klipt och skarvat i kabelstamen på bilen, för nya map censorn, luft temp givaren mm. har inte ens någon kontakt kvar för lmm,
sen ska ju orginal lambdor på, lmm, orginal mapcensor, måste ju även mappa den ecun för spridare och annat tjafs som siter kvar på bilen, för jag tänker ju inte riva ner den i små bitar bara för besiktningen?
VF36an kan jag ju faktist använda mig av, är ju bara att göra en ny up pipe som passar befintligt grenrör, samt egen snidad down pipe.20 mars, 2012 kl. 19:58 #233080GT99DeltagareBorde det inte gå att koppla en original ecu till OBD uttaget och sen koppla ström och ett gäng motstånd för att lura boxen att inte retunera någon felkod när dom kopplar upp sig?
Skulle kanske kunna vara en ide, för såvida du inte har en väldig tur kommer bilen ej bli godkänd utan avläsning.
20 mars, 2012 kl. 20:57 #233211GilarskiDeltagareSom Pontus/Kvaris säger så är det tufft läge, OBD uttaget är ju pärleporten till bilens alla styrenheter och där skall alla enheter vara Ok, dvs inte rapportera några aktiva felkoder. Vet ej från vilket modellår detta krav om utläsning tillkom dock 🙁
Tror det finns specat 4 olika kommunikationsprotokoll specade via OBD.
Om du fixar orginalstyr och kopplar motstånd med rätt värden till de IO som
de har andra eller inga sensorer till så kan du nog komma runt att enheten sätter felkod.20 mars, 2012 kl. 21:04 #233221goffemannenDeltagarelåter inget roligt de där. tur man har en gammal bil som också är import =)
21 mars, 2012 kl. 06:54 #233074andreaswrxDeltagareSka du sälja den? Såg att den låg på annons på norska Subaru forumet,
21 mars, 2012 kl. 16:53 #233165Fricke.wDeltagareSka du sälja den? Såg att den låg på annons på norska Subaru forumet,
Ja tanken har slagit mig, kan jag säga, vart ju ingen solskens historia de här, som jag tänkt mig från början.
Börjar tappa intresset lite nu, när de vart så jäkuls bökigt 🙁
Men kör på en stund till, och lackar och gör ordning bilen, så får vi se sen om jag tar ställning till att sälja, eller kör obesiktigt hellt enkelt,
men de tråkiga med de är ju att man är ju inte välkommen på någon ban träff 🙁21 mars, 2012 kl. 17:30 #233166Fricke.wDeltagareNu läser jag ju på links hemsida, att link g4 plug and play, stödjer chek engien med fel koder, samt can data, är inte de samma som can obd2, lite lyckligare nu 🙂
21 mars, 2012 kl. 18:23 #233079GT99DeltagareNu läser jag ju på links hemsida, att link g4 plug and play, stödjer chek engien med fel koder, samt can data, är inte de samma som can obd2, lite lyckligare nu 🙂
Tror det bara fungerar genom att ecu:n kan visa fel genom check engine lampan inte att det går att läsa ur OBD porten.
21 mars, 2012 kl. 18:35 #233252TomKDeltagareJa tanken har slagit mig, kan jag säga, vart ju ingen solskens historia de här, som jag tänkt mig från början.
Börjar tappa intresset lite nu, när de vart så jäkuls bökigt 🙁
Men kör på en stund till, och lackar och gör ordning bilen, så får vi se sen om jag tar ställning till att sälja, eller kör obesiktigt hellt enkelt,
men de tråkiga med de är ju att man är ju inte välkommen på någon ban träff 🙁Det gäller bara inom “kartellen” alla andra har ej det som krav.
21 mars, 2012 kl. 18:46 #233167Fricke.wDeltagareOk ja jag har fåt erbjudande om att låna en ecu, samt lite andra grejer, så börjar se lite ljus i änden av tuneln nu i alla fall, samt att jag frågat ägaren till min oem ecu om han fortfarande har den till salu.
Planerna i helgen är att svetsa bak luckan, och göra klart för lack, kränga på gummin på fälgarna om dom kommer i tid, och se hur de ser ut på 🙂
Skicka vinge och lucka på lack, dra färdigt kablarna för BB lambdan, samt oljetryck mm mm.Så håller fanan högt, och hoppas på en lösning 🙂
21 mars, 2012 kl. 19:18 #233215VinceKeymasterHoppas verkligen att det löser sig för dig med bilen o sbp…det hade varit skitkul att ha bilen kvar i klubben o se den på nån träff. Stor respekt för alla ni som orkar med sådana projekt.
21 mars, 2012 kl. 23:03 #233230MäkiDeltagareHoppas du kommer fram till en lösning Fricke, hade varit grymt häftigt att få se bilen irl.
22 mars, 2012 kl. 09:48 #233168Fricke.wDeltagareFå se den kommer du att få göra. säljer inte den förens jag åt minstone, hunnit av njuta bilen ordentligt, vare sig de blir i obesiktigat skick eller ej 😀
Ska vell åka på fallens dag utställningen i år i gen, brukar vell vara nu på vårkanten den va?
Å de är vell runt hörne för dig dit 😀22 mars, 2012 kl. 10:40 #233231MäkiDeltagareFå se den kommer du att få göra. säljer inte den förens jag åt minstone, hunnit av njuta bilen ordentligt, vare sig de blir i obesiktigat skick eller ej 😀
Ska vell åka på fallens dag utställningen i år i gen, brukar vell vara nu på vårkanten den va?
Å de är vell runt hörne för dig dit 😀Ja, men de brukar alltid krocka med något annat tycker jag, men isåfall lär jag väl ta mig dit! 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.