- Detta ämne har 229 svar, 38,563 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2012 kl. 10:00 #233210GilarskiDeltagare
Jeep om du har större rör är det större risk för compressor surge
Lite OT: Compressor surge, är det när mängden luft som flödar är mindre än det som behövs för turbon ? Om JA, en polare laddade på duktigt med sin Volvo T5 så orginal luftburken inploderade, den svagaste länken ger sig först 🙂
25 januari, 2012 kl. 18:13 #233137Fricke.wDeltagareLite OT: Compressor surge, är det när mängden luft som flödar är mindre än det som behövs för turbon ? Om JA, en polare laddade på duktigt med sin Volvo T5 så orginal luftburken inploderade, den svagaste länken ger sig först 🙂
Ja du, de här ämnet är jag så långt i från en expert man kan komma 😀
Men hade ju för mig i alla fall, som kvarnis sa, att de finns risk för surge med biffiga rör, nu brukar ju vissa turbos ha borrade anti surge hål runt inloppet, hur de funkar, eller varför de funkar? vet jag ej, men de har vell att göra med att någon av luft massorna börjar mot arbeta varandra kan jag gissa, hade deta fenomen på min gamla impreza kommer jag i håg, när den var steg 1 trimmad, hördes väl på den om man gav gärnet på en väldigt hög växel på låga varv, vart ett väldigt flörpande då, när den började bygga tryck 🙂25 januari, 2012 kl. 18:50 #233088TurbovinDeltagareHar fått för mig att Surge är när turbon pumpar in mer luft än motorn kan svälja på låga/mellanvarv. Laddtrycket kan fladdra lite och man får ett tjoffande ljud. Fick det fenomenet på min Saab med gt2871r innan mappning iaf, även Imprezan gjorde så med ecutek på femman.
25 januari, 2012 kl. 20:11 #233218goffemannenDeltagareHar fått för mig att Surge är när turbon pumpar in mer luft än motorn kan svälja på låga/mellanvarv. Laddtrycket kan fladdra lite och man får ett tjoffande ljud. Fick det fenomenet på min Saab med gt2871r innan mappning iaf, även Imprezan gjorde så med ecutek på femman.
har hört samma som du. Min gör det på femman på låga varv.
7 februari, 2012 kl. 10:00 #233138Fricke.wDeltagareSå var äntligen fälgarna betalda och på väg hem 🙂
Vart Enkei PF01 18×9 et35, så får vi se hur pass de passar, och om man måste masera skärmarna?
Tycker ju personligen att dom är lite tråkig i bara silver, men har kommit på att jag förmodligen ska lacka, den gjutna texten på fälgarna som står ut, i någon fin kulör, tex bilens blå färg,
Dock syns inte texten på denna bild, men orginalet har de i alla fall 🙂7 februari, 2012 kl. 14:01 #233274GyverDeltagareHar fått för mig att Surge är när turbon pumpar in mer luft än motorn kan svälja på låga/mellanvarv. Laddtrycket kan fladdra lite och man får ett tjoffande ljud. Fick det fenomenet på min Saab med gt2871r innan mappning iaf, även Imprezan gjorde så med ecutek på femman.
Precis, motorerna har ju bara ett visst varvtalsintervall där dem är som effektivast med den konstanta mängd luft som dem alltid tar in. Motorn har inte rätt varv för att ta emot all luft så det går tillbaka och skapar mottryck på kompressorhjulet. Med typ en gt35 så går luften tillbaka genom de små hålen när det surge’ar och luftströmmen mot kompressorhjulet plockar med sig “surgeluften” in mot kompressorhjulet igen när den väl kan göra det. Men det borde ju bli tryckuppbyggnad när det är mera luft, och då borde det ju justeras ner av wastegaten?… det är det som jag inte fattar.
7 februari, 2012 kl. 18:45 #233139Fricke.wDeltagareJa man får helt enkelt ta med sig 2 olika dimensioner av rör och luft filter, under nästa mappning, så får man pröva om de är värt att gå upp 1″ i dimension.
7 februari, 2012 kl. 21:05 #233242TomKDeltagareJa man får helt enkelt ta med sig 2 olika dimensioner av rör och luft filter, under nästa mappning, så får man pröva om de är värt att gå upp 1″ i dimension.
Det låter vettigt.
7 februari, 2012 kl. 21:06 #233243TomKDeltagareSå var äntligen fälgarna betalda och på väg hem 🙂
Vart Enkei PF01 18×9 et35, så får vi se hur pass de passar, och om man måste masera skärmarna?
Tycker ju personligen att dom är lite tråkig i bara silver, men har kommit på att jag förmodligen ska lacka, den gjutna texten på fälgarna som står ut, i någon fin kulör, tex bilens blå färg,
Dock syns inte texten på denna bild, men orginalet har de i alla fall 🙂Riktigt snygga fälgar!
8 februari, 2012 kl. 19:01 #233140Fricke.wDeltagareTackar 🙂
8 februari, 2012 kl. 21:09 #233275GyverDeltagareEn sak till angående surge, har läst att om dumpventilen inte öppnar ordentligt (dvs inte helt rätt hårdhet på fjädern) så kan det skapa surge. Såg att du har en APS dumpventil, har för mig att fjädrarna brukar vara rätt billiga till dumpventiler. Ett tips, du kanske skulle kolla vilken hårdhet du har och eventuellt köpa en till fjäder av APS ifall din nuvarande öppnar helt vid ett gränsvärde på hur mycket du laddar? Som sagt så har jag bara läst detta så jag kan inte bekräfta att det skall stämma.
9 februari, 2012 kl. 13:26 #233141Fricke.wDeltagareEn sak till angående surge, har läst att om dumpventilen inte öppnar ordentligt (dvs inte helt rätt hårdhet på fjädern) så kan det skapa surge. Såg att du har en APS dumpventil, har för mig att fjädrarna brukar vara rätt billiga till dumpventiler. Ett tips, du kanske skulle kolla vilken hårdhet du har och eventuellt köpa en till fjäder av APS ifall din nuvarande öppnar helt vid ett gränsvärde på hur mycket du laddar? Som sagt så har jag bara läst detta så jag kan inte bekräfta att det skall stämma.
Du har helt rätt, men deta är 2 olika surge du pratar om nu, vet inte riktigt hur dom benämns, men de som har att göra med att turbon mattar in mer luft, än vad motorn orkar med att svälja vid ett viss cykel på kammar varvtal med mera, kallas för kompresor surge har jag för mig.
Och det du nämnde nu med dumpen, är en annan sort surge, där luften studsar tillbaks mot turbons kompresor hjul, vid gas avslag, alltså när spjälet stängs, har man då för hårt stäld dump, så trycks luft tillbaks mot turbon, i stället för att gå ut genom dumpen, är detta fenomen många garaget användare tror är en speciel dump, som orsakar kvitret eller fladret eller vad man vill kalla de, orsakat av just detta 😀 blir ju samma ljud och fenomen om man kör utan dump, men de dödar agregaten i sinom tid.10 februari, 2012 kl. 21:31 #233066KvarnisDeltagareC.surge är om du försöker forcera in mer luft än vad motorn sväljer.
Det andra fallet är inte surge utan luft som studsar tillbaka över kompressorn och skappr en kvitter typ wrc eller som min gam kokare back in the days 😀
http://www.youtube.com/watch?v=7_fJFo0vvNY10 februari, 2012 kl. 21:51 #233244TomKDeltagareC.surge är om du försöker forcera in mer luft än vad motorn sväljer.
Det andra fallet är inte surge utan luft som studsar tillbaka över kompressorn och skappr en kvitter typ wrc eller som min gam kokare back in the days 😀
http://www.youtube.com/watch?v=7_fJFo0vvNYGött ljud!! 🙂
10 februari, 2012 kl. 23:09 #233067KvarnisDeltagareDet var väl hyfast en gång i tiden …var ju en 7 år sedan lr nått 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.