Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34711
    holyhatten
    Deltagare

      Hallå!

      Nu är solen och värmen här med besked. Igår när jag var ute och åkte kom det kall och skön luft från fläktutblåsen men helt plötsligt började det komma varm luft. Provade att stänga av och starta bilen igen men ingen skillnad. Dock när bilen har fått stå ett tag och man startar bilen så funkar AC fint igen, i typ 10 minuter.

      Jag har provat att pysa till lite på ventilen till köldmediet och det är rejält tryck där så jag tror inte att jag har något läckage. När man står stilla med bilen vid t.ex. rödljus och har AC påslagen så dyker varvtalet ner mot 200 rpm och när man är ute och kör så känner man tydligt när ac försöker slå till men misslyckas.

      Här är en film på problemet, https://youtu.be/NB3LzQWjE-8

      Frågan är om jag kan verifiera att det är kompressorn eller magnetkopplingen som har lagt av på något sätt?

      #282399
      Christian S
      Deltagare

        kan vara för stort spel i magnetkopplingen, hade det felet på en V70 jag hade, den fungerade jätte bra när det inte var så varmt ute men när det var riktigt varmt och gött och man verkligen behövde den så fungerade den inte då den inte orkade hålla imot när den fick jobba hårt så jag fick shimsa om den och efter det fungerade den utmärkt.

        så ta reda på hur stort spel det ska vara och sen får du mäta hur stort spel du har.

        #282401
        holyhatten
        Deltagare

          Tack, det är inte någon som har tillgång till en servicemanual som kan berätta hur stort spelet ska vara? EDIT: 0.30 – 0.60 mm

          #282402
          holyhatten
          Deltagare

            Får in ett 0.55 bladmått med lite lirkande. Tror nog att 0.60 går in med om man försöker. Så kan vara en ide att börja med att prova plocka bort en shims. Tror inte jag har något att förlora på det iaf 🙂

            #282400
            Christian S
            Deltagare

              då är det förhoppningsvis det som är felet.
              och det är nu det är gött att skruva boxermotor för då sitter ac kompressorn lätt tillgänglig:)

              #282403
              holyhatten
              Deltagare

                Beslutade mig för att lämna in bilen på verkstad för kompressorbyte, verkade vara mycket som kunde bli fel om man gav sig på det själv. Visade sig att bilfirman jag köpt bilen av överfyllt systemet, så nu har jag en bättre beg. kompressor till salu om någon är intresserad.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.