Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2221
    Rogga
    Deltagare

      Till vekan blir det nog handling av imprezan ska byta in amg`n :7

      Sitter och fundera å så om trim, Ic sattsen som scooby mania har för fram monterad ic är det värd sitt pris? Lr vart handlar ni? Och Ecutek 3 är det nått att ha? Samma med ett 3″ system , racekat, vart tycker ni man ska handla det? Luftfiter ja allt ? 🙂 Som jag ha tänkt nu så blir det

      * Ecutek 3
      * 3″ system med lr utan kat vet jag ej?
      * Sportfilter om det e bra?
      * Frammonterad ic

      Om det nu är bra ??

      #50388
      Kvarnis
      Deltagare

        Jag föreslår att du börjar med 3″ med eller utan kat är upp till dig.
        Sedan kan du även köpa TEK2:a

        Tänker du byta turbo oxå eller ??

        Annars kan du låta bli fmic’n

        Ska du byta turbo och IC oxå..?

        Så då kan det vara värt..att köra utan kat, annars inte.
        skaffa anna ecu än TEK3, tyvärr så kan ingen i Svergie få till en TEK3:a nå vidare än !, okej du får ~300Bhp….men den sista knuffen kommer att saknas.. tyvärr…:(

        JRM rekomendera GEMS i stället och då mappar en kille från UK…
        Slutsaten får du dra själv…(ps i UK finns mängder med TEK3 bilar och +300Bhp dock…)

        Sedan så finns nog bättre alt. än Pace fmic,Ex APS och HKS

        #50393
        Rogga
        Deltagare

          Tack för dina svar..

          Jag ha inte tänkt att jag ska byta turbo, men man kommer nog att göra det senare. Är inte Tek3 bättre än Tek2 då? Skilljer dom mycke i pris? Tänkte om man ska uppgradera med störe turbo längre fram så e det väl lika bra att satsa på en Tek 3 lr? För den går väl att mappa? Jag lär nog nöja mig med 300Bhp till en början 🙂 Trode det skulle bli 300hk endast..

          Det där med ic`n få väl vänta tll störe turbo då? Vart ha du köpt din fmic? (förmodlar att du har sån 🙂 )

          Men som att bytta till sportluft filter måste man ju oxå göra nått ha jag som för mig?j Läste det nånstans men hitta det inte nu.

          Det där med 3″ ska man montera det före kat sen 3″ efter igen?

          GEMS e det typ som Tek3 fast bättre då? Men så måste man ju till UK oxå 🙁 och sk aman dit så kan dom ju ändå mappa en Tek 3 🙂

          Blev mycke frågor nu igen tacksam för svar!

          #50389
          Kvarnis
          Deltagare

            Tek2 mappat efter din bil är TEK3

            Nej dom flyger in en kille från Uk som mappar Gems, Motec i Svergie.

            Är du händig på svetsa så kan du göra sytemet själv annars så har vi bla klubb rabbat på ferrita med Race kat.

            du behöver inte en fmic, om du inte ska åka mycket bana, eller rödljus racea.

            med en större turbo så kommer du ändå att få kallare ladd luft, om du inte kör med jätte höga laddtryck.

            En standard IC med ny slangar klar ~1.25-1.3bar peak md en större turbo

            Ang Gems ..så visst är det bättre..men det finns många bilar i UK med 350Bhp o några med ~400Bhp med Tek3… det sitter inte i ecu’n om man säger så..utan mer kanske den som …tja resten får du fundera ut själv 😉

            #50394
            Rogga
            Deltagare

              Okey.. Men Gems och Motec har dom oxå bra prisklass? MEn om det nu är så att dom inte kan med att mappa TEK3 vem är det då som mappar TEK2`an? Svenskar kass på mappning lr, dom där proospeed e dom inte så kunniga?
              Ja rödjus race ha man ju sysslat med i min nuvarande bil så man lär ju fortsätta med det oxå 🙂
              Palla turbon med att ladda mer än original? (vd är original laddtryck på?)
              Så om jag vill ha uppmot 300BHP vad föreslår du då att jag ska börja med?

              Mera frågor igen 😮

              Det där med svetsa går bra men ej i rostfrit, e nytt ferita lär ju kosta en slant!

              #50392
              the_dog
              Deltagare

                Tek 3 är en mappad tek 2, klart turbon klarar att ladda mer. Om du byter avgas filter och sätter dit en tek 2 så har du ca 270 hk tek 3 ligger i de trakterna också men är bra om du bytt mer grejer.
                Ska du ha mer än 270 hk så kostar det, ny turbo, soppapump och mappning. Börja med 270 hk bu kommer att märka stor skillnad.

                /A

                #50390
                Plogen
                Deltagare

                  >Okey.. Men Gems och Motec har dom oxå bra prisklass? MEn om
                  >det nu är så att dom inte kan med att mappa TEK3 vem är det då
                  >som mappar TEK2`an? Svenskar kass på mappning lr, dom där
                  >proospeed e dom inte så kunniga?
                  >Ja rödjus race ha man ju sysslat med i min nuvarande bil så
                  >man lär ju fortsätta med det oxå 🙂
                  >Palla turbon med att ladda mer än original? (vd är original
                  >laddtryck på?)
                  >Så om jag vill ha uppmot 300BHP vad föreslår du då att jag ska
                  >börja med?
                  >
                  >Mera frågor igen 😮
                  >
                  >Det där med svetsa går bra men ej i rostfrit, e nytt ferita
                  >lär ju kosta en slant!

                  Tror inte du hängde med vad skillnaden mellan TEK 2 och TEK 3 är. TEK2: en uppgraderad orginal databox, högre laddtryck etc. Den är inte optimerad för din bil. TEK 3 är också en uppgraderad orginalbox, men speciellt mappad för din bil.

                  För att få 300 kusar skulle jag byta följande.

                  Avgassystem
                  Luftfilter
                  Turbo
                  TEK 3
                  Bensinpump

                  Jag har förövrigt avgassystem, luftfilter etc liggandes hemma. Till salu, skicka PM om du är intresserad.

                  #50395
                  Rogga
                  Deltagare

                    Okey som jag förstå så kan det ju vara lönsamast att köpa en TEK3 för den borde man ju kunna mappa som en TEK2 fast man även kan mappa om den senare om man vill uppgradera med störe turbo? iställe för att handla en TEK2 och sen handla en TEK3 om man ska dit med en störe turbo lr tänker jag fel?

                    Plogen dinna grjor låter intressant 🙂 men ska åka å handla bilen först ska titta på denna i dag

                    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=74C6DB9FD0B801&look=ivars_sok

                    I morrn denna

                    http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=5EB023D4D5E08E&look=bilbolagetvasterbotten

                    :9

                    #50391
                    modulated
                    Deltagare

                      Om jag har förstått det hela rätt så går det att mappa om
                      en TEK2’a till en TEK3’a vid behov.

                      // Patrick P.

                      Regionsansvarig Västerås

                      #50396
                      Rogga
                      Deltagare

                        Okey låter ganska konstigt det där iaf, men då vet jag 🙂

                        #50387
                        Strat
                        Deltagare

                          Jag vill minnas att jag läst pedagogik nån gång… 😉

                          När man köper EcuTek så betalar man för en licens, ca 8-9k.

                          Vill man ha Tek2 laddas en färdig map in i ecu’n. Klart.

                          Tek3 innebär att man mappar individuellt efter varje bil. En timkostnad tillkommer.

                          Har man en Tek2’a går det alldeles utmärkt att fortsätta mappa på den, och då heter det helt plötsligt Tek3.

                          Klart som korvspad! 😀

                          #50386
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Strat har helt rätt. 🙂

                            270 pållar är ‘la kanske vad man får ut ur standardturbon för övrigt, skall man ha mer gör man bäst i att köpa Wallinens VF22:a som finns under säljes här – men då verkar det som att JRM & co rekommenderar att man byter insprutningssystem (Gems-prylen som nämns ovan)…vilket som Kvarnis antyder är lite underligt. (Nu är ju allt man snappar upp hörsägen, och fraktat mellan flera munnar/öron – ta det med en nypa salt).

                            Jag vet dock med största säkerhet att det finns funderingar på att flyga över en riktigt duktig kille från landet med njurpajsmumsare och se till att det mappas ordentligt med ecutek, alternativt tar man en liten semesterresa dit och käkar en njurpaj medans de ser över bilen.

                            Kontentan är – skall ni mappa bilen (nu pratar jag inte om en generisk Tek2:a, utan en individuell mappning a’la Tek3), gör klart det som skall göras innan, annars blir det bara till att göra om det.

                            Och Tek3 på standardturbo känns lite overkill kanske, speciellt när Tek2:an verkar ge bra resultat i just England…

                            Mina 50 öre och så…

                            😉

                            /J

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.