SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt n00ben vill ha hjälp…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #403
    stefanssj
    Deltagare

    Hej alla glada!

    Jag och min Impreza GT -00 har snart levt tillsamans i tre långa år. Vi har gjort många roliga saker ihop, åkt ifrån snuten, raggat brudar och njutit av många långa slingriga skogsvägar i alldeles för hög hastighet.

    På sistone har min gammla trotjänare börjar viska att det kanske vore dax för lite uppdateringar både här och där.

    Så min fråga till er kära Subarufanatiker är:

    Om jag vill ha en blygsam uppdatering av min lilla bil; avgassystem, filter, dumpventil och ett litet chip kanske, vad ska jag ha för grejjer?
    Jag vill inte ha ett 400 hästars monster utan bara lite mer trycka och lite goare ljud.
    Jag vill inte ha 1000 olika delar från 1000 olika tillverkare.
    Jag vill inte plocka isär bilen i bitar varje gång jag ska till farbror besiktare och jag vill inte ha några problem med grejjerna. Bara plocka i dom en gång och aldrig behöva tänka på det mer.

    Tacksam för svar, eller en länk till tidigare, liknande topics kanske?

    /Stefan

    #37572
    dlehtihet
    Deltagare

    PowerEngineering T75 downpipe, mellanrör med racekat och slutburk (http://www.powerengineering.co.uk),
    ITG Panelfilter (samma som ovan)
    Tek3 mapp (jrm/prospeed)

    Klart som korvspat 🙂

    M v h

    Danne

    http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif

    #37574
    Kvarnis
    Deltagare

    LAST EDITED ON May-07-03 AT 11:54AM (GMT)
    Det du vill byta då är…

    – Dp 3″>2.5″
    – Behålla mellan röret alt köpa en Race kat.
    – Ny slut burk som ser till att det blir gött ljud

    Chip är för mig om mappning finns en rad alt att välja på.
    – Unichip hängs dit på kabel stammen å mappas

    – Ecutek är en om mappning av orginal ecu, finns två bra steg att välja på
    TEk2 är universial , Tek3 är en efter din bil och moddar

    – Link ett utbytes kort som inte kräver LMM, mappas själv eller av nån
    som kan ;), Jerry(SAM) i klubben beitter nog dom bästa kunsakperna
    i deta land för det 😀

    Det finns lite olika firmor att välja på.
    APS sortiment köper du av tsmotor och dom har allt och fixar unchip
    Prospeed fixar lite av varje men enda som mappar ecutek.

    Jerry kan fixa vad du vill i pryl väg och fixar en trevlig mapp med Link.

    länkar http://www.tsmotor.com/
    http://www.prospeed.nu/
    Jerry@impreza.nu

    Det hela grundar sig i hur mycket du tänker lägga ut.

    ett avgas kostar~8-10′
    Och en ny mappning ~10′

    Kan du sedan skruva själv beställa grejer från Englans så behöver det inte bli dyrare än ~20-25′

    Avgas systemet avgör hur mycket ljud du får..finns från sportigt till sinnessjukt högt ;):D

    Jag kan även rekommendera en del prylar om du vill..men måste veta lite vad du vill uppnå.. bond trim etc…vilken budget du har att röra dig med.

    /Kvarnis

    #37569
    OzO
    Deltagare

    Vi har gjort många roliga saker ihop, åkt ifrån snuten, raggat brudar
    Raggat brudar?! 😮 Har aldrig fungerat med min bil… kanske är SBS?

    Avgas: Alt.1 -> Ferrita 3″ hela vägen med racekatt. Alt.2 -> Downpipe från Hayward&Scott samt slutburk från Hayward&Scott eller Magnex.
    Filter: ITG panelfilter (avsnorkla för mer ljud)
    Dumpventil: Forge Motorsport dump v5 återcirkulerande
    “Chip”: Unichip hos dom däringa i Trollhättan eller EcuTek3 från JoCCes firma.

    Svårt det där med att köpa från ett ställe. Finns inga paket till denna bil… det är ingen volvo/saab/audi/bmw heller? 😀

    ________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
    ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
    “I’d be unstoppable… if I could just get started!”

    #37578
    Turbomuumi
    Deltagare

    Heter Link bara Link, eller är det en förkortning ?

    Om jag kör med Link, kan jag då montera en dump ( så att man får pys-ljudet ) och lätt mappa så att allt blir rätt ?

    Med tanke på att man dumpar luften och inte återcirkulerar den.

    Hur lätt är det att mappa Linken,
    om man byter avgas och liknande eller det ska man kanske göra innan Linken…?

    Sorry för att jag hoppar in i tråden bara så här …….

    // saknar en länk…..

    #37573
    Subbarist
    Deltagare

    >Vi har gjort många roliga saker ihop, åkt ifrån snuten, raggat
    >brudar

    >Raggat brudar?! 😮 Har aldrig fungerat med min bil…

    Är du säker på att det är bilen som har varit felet, inte den som sitter i då? 😉 😛 😀

    Förlåt för trådkapningen, men jag var bara tvungen.

    Subbarist javisst! Mr.Roadrage
    Sponsoransvarig SSI
    Den GRÜNE FARAN

    #37570
    OzO
    Deltagare

    Kanske var därför jag skrev: “kanske är SBS?” (Sk1t bakom spakarna)

    Link == Link Engine Management som säljs av Possum Bourne Motorsport. Jerry kan allt om Linken… 😉

    ________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
    ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
    “I’d be unstoppable… if I could just get started!”

    #37566
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Allt? *host* 😉

    Link är inte en helt fel lösning, dock drar den med sig lite fippel vid t.ex. besiktning (om man inte har otrolig bondtur a’la OzO eller Blyfot och får tag på killen som inte förstår sig på avgastestaren).

    Måste man köra med öppet filter så rekommenderar jag att man siktar på en lösning som tillåter att man tar bort luftmassemätaren…annars är det Ecutek som gäller (billigt, bra och man använder standardpryttlarna).

    Nackdelen med Ecutek att man inte själv kan ändra i den, och att den är begränsad av luftmassemätarens kapacitet.

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #37576
    vibbe555
    Deltagare

    >Allt? *host* 😉
    >
    >Link är inte en helt fel lösning, dock drar den med sig lite fippel
    >vid t.ex. besiktning (om man inte har otrolig bondtur a’la OzO eller
    >Blyfot och får tag på killen som inte förstår sig på avgastestaren).
    >
    >Måste man köra med öppet filter så rekommenderar jag att man siktar på
    >en lösning som tillåter att man tar bort luftmassemätaren…annars är
    >det Ecutek som gäller (billigt, bra och man använder
    >standardpryttlarna).
    >
    >Nackdelen med Ecutek att man inte själv kan ändra i den, och att den
    >är begränsad av luftmassemätarens kapacitet.
    >
    >/J
    >
    >Banträffsansvarig SSI
    >Stolt ägare till Silverpilen

    Vad blir det för skillnad i avgastesterna? blir det fel värden eller godtar dom inte att man tar bort luftmassemätaren? Från -00 är väl alla bilar enhetstypade så du får väl inte ändra något igentligen.
    /Martin

    #37567
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det är klurigt minst sagt att få till mappningen så att det lirar på förhöjd tomgång – tomgång är inga problem dock.

    Så avgasvärdena är något man riskerar 2:or på…

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #37571
    christopher
    Deltagare

    fraSSe

    EcuTek kan vara “fiffig” då man slipper besigtnings strul och Subaru verkstans Instrument funkar som vanligt, tror inte ens att det går att se att det är ny programvara. Nackdelar är väl LMM och att du får kontakta Prospeed när du vill ändra något. Men byer man allt man tror sig komma byta (avgas och fiter) innan Tek 3 mappningen så 😉
    Vill man bara ha ljudet så byt slutbuk, annars har det mesta nämts , jag kör med ferrita och racekat och är nöjd och förväntar mig att besigtningen inte blir nåot problem.

    Sen gäller det att hålla sig borta från all plast….
    Men när man har efekten vill man ha utseendet 😀
    /
    fraSSe

    #37568
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Å andra sidan tar det ca 30 minuter att skruva tillbaka LMM och originalecu om man är ovan meckare med link i boxen. 😉

    Ecutek är för den som inte vill vara delaktig i pillet, link är det.

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #37577
    Fyhr
    Deltagare

    ursäkta trådkapning lite men…

    Om man kör med tex KN filter och ecutek, kommer LMM garanterat gå sönder? finns inget att göra åt det? Om man kör med ITG panelfilter i luftboxen och ecutek, överlever LMM? Vad kostar en ny LMM om den skulle råka gå sönder? Finns det inga hållbara LMM?

    mvh Pontus

    #37575
    Imp
    Deltagare

    Jag köpte ny lmm när jagg bytte till konfilter komemr inte ihåg vad den kostade men inte va det mycket iallafall.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.