› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Någon som varit med om detta!
- Detta ämne har 12 svar, 1,883 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 8 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2004 kl. 16:58 #632
Mecman
DeltagareHej på er alla! Jag glömde presentera mig förra gången,men nu kommer den. Jag heter Fredrik och bor i Falun,har en mörkblå Impreza med lite
styling grejor på (blir mer).Har varit med på några träffar och träffat en liten del av er. Nu till mitt problem,Jag har inhandlat en oljetrycksmätare på Realcar som jag inte får att fungera som den skall.(Har varit i kontakt med Realcar och fått en ny och även den fungerar kasst) Det är förmodligen inget fel på mätaren utan på min bil. Oljetrycket sjunker ca 2-3bar när jag slår på någon förbrukare
tex lyset,ac,stero etc.När bilen är varm och oljetrycket lägre så visar mätaren 0 på tomgång,slår jag av tex lyset ökar den ca2bar.
Efter många olika mätningar och funderingar så kom jag på av en slump
att koppla bort generatorn,och vips så den fungerar klockrent.
Är det någon som har varit med om detta? Jag skulle bli glad om någon hade en lösning på detta. Realcar har gått bet och har aldrig varit med om detta.Obs jag har bytt jord punkter på både mätare och givare
och tagit ström direkt från batteriet men ingen skillnad.
Hur svårt kan det vara att koppla in oljetrycksmätare (tydligen jvl svårt).MVH Fredrik
Att lära utan att göra är som att älska utan att röra.
11 augusti, 2004 kl. 17:18 #39336ExOrdis
DeltagareVad jag förstår är det en elektronisk mätare?
Det verkar ju vara ett spänningsnivårelaterat problem
hursomhelst. Fram med voltmätaren och verifiera vad som händer
före och efter förbrukarna slås på. Batterispänningen
ligger ju några volt lägre än laddningsspänningen.
Det bör ju gå att lösa med ett motstånd i serie
över givaren, alternativt en annan givare beroende på hur
det ser ut. Lämpligt att kolla med en mekanisk mätare
för att se om allt verkar rimligt.11 augusti, 2004 kl. 17:44 #39343Mecman
DeltagareJa det är en elektronisk mätare. Jag har mätt batterispänningen för och efter förbrukare såg ut så här
Före: 13,02V
Efter: 13,01V
Detta var lyset jag provade med, nästan ingen skillnad alls.
Men vad jag såg när jag resistansmätte mella jord och signal kabel från givaren var en stor skillnad i ohm med och utan förbrukare.
Det verkar inte som om spännigen är boven utan den resistans som givaren skickar ut varierar väldigt. Jag förstår verkligen att mätaren
ger utslag för dessa förändringar.Jag har oljetryck i verkligheten i allafall(har provat att duscha i olja av en olyckshändelse).Om jag sätter ett motstånd i serie med givaren borde jag väl få fel mätresultat.Ett exempel är 150kohm som motsvarar ca 4bar på mätaren(uppmätt) om jag då sätter dit ett eget motstånd så hjälper jag nog mätaren på traven till fel mätresultat.11 augusti, 2004 kl. 18:21 #39337ExOrdis
DeltagareMät spänningen vid mätaren och till jord istället.
Testa utan och med förbrukare.
Kolla jordflätan mellan motor och chassi.>Ja det är en elektronisk mätare. Jag har mätt
>batterispänningen för och efter förbrukare såg ut så här
>Före: 13,02V
>Efter: 13,01V
>Detta var lyset jag provade med, nästan ingen skillnad
>alls.
>Men vad jag såg när jag resistansmätte mella jord och signal
>kabel från givaren var en stor skillnad i ohm med och utan
>förbrukare.
>Det verkar inte som om spännigen är boven utan den resistans
>som givaren skickar ut varierar väldigt. Jag förstår verkligen
>att mätaren
>ger utslag för dessa förändringar.Jag har oljetryck i
>verkligheten i allafall(har provat att duscha i olja av en
>olyckshändelse).Om jag sätter ett motstånd i serie med givaren
>borde jag väl få fel mätresultat.Ett exempel är 150kohm som
>motsvarar ca 4bar på mätaren(uppmätt) om jag då sätter dit ett
>eget motstånd så hjälper jag nog mätaren på traven till fel
>mätresultat.11 augusti, 2004 kl. 21:02 #39341Turbonauten
DeltagareDra nya jordar i bilen. Det gjorde jag. Originaljordarna är både spea och oxiderar med tiden. Eller jorda mätaren i motorn så den får samma jordpotential som givaren. Inte rätt men funkar.
MVH Emil
http://www.turbonaut.tk
http://www.raceinorr.com
http://www.arctictuning.se11 augusti, 2004 kl. 21:16 #39338ExOrdis
DeltagareVa f-n, allt är rätt om det funkar! 😀
>Dra nya jordar i bilen. Det gjorde jag. Originaljordarna är
>både spea och oxiderar med tiden. Eller jorda mätaren i motorn
>så den får samma jordpotential som givaren. Inte rätt men
>funkar.
>
>MVH Emil
>http://www.turbonaut.tk
>http://www.raceinorr.com
>http://www.arctictuning.se12 augusti, 2004 kl. 05:56 #39344Mecman
DeltagareTack för tipsen, skall prova att jorda mätaren i motorn istället.
Med min tur kommer säkert inte det funka heller. Jag provar ändå!Tack skall ni ha
MVH Fredrik12 augusti, 2004 kl. 14:49 #39345Mecman
DeltagareHej igen,har nu provat allt och lite till,Har även labbat med mätare+givare på bänk och fungerar då klockrent,den tål stora spänningsförändringar utan att den får frispel.En bilmek med 20års erfarenhet och även alla anställda på mitt företag som arbetar med el hela dagarna har även dom gått bet.Om inte ens Kroons bil-el kan hjälpa mig,vem skall då göra det?????????
Tappat hoppet!!!
MVH Fredrik
12 augusti, 2004 kl. 15:17 #39339ExOrdis
Deltagare??????
Det verkar vara väldig mycket vodooo här.
Om det är så struligt att koppla in den, vågar du
lita på vad den presenterar?Kanske bättre att köra med en mekanisk eller helt enkelt
skippa det.13 augusti, 2004 kl. 06:19 #39346Mecman
DeltagareTjena. Om jag visste att en Defi mätare skull fungera, skulle jag ha köpt en på en gång,Men jag har en viss känsla av felet sitter i blen.
Föresten åt vilket håll går defi mätaren om man tex tar av givarkabeln från givaren, går den ner på noll då? Min realcar mätar sticker upp på max värde då. Har för mig att de flesta mätare skall gå ner på noll.Det går väl att ställa in både vissuell och akustisk varning för lågt oljetryck på dem? Innan jag slänger ut ca2500kr måste jag veta om det kommer att fungera.MVH Fredrik
19 december, 2005 kl. 06:19 #39340Manor
DeltagareLämna tillbaka mätaren till Realcar, och satsa på Defi istället. Det fungerar klockrent för mig, och jag har heller aldrig hört om någon som haft problem. Det kan väl inte vara värt att lägga ner timme efter timme på felsökning!!?
mvh Mats N
14 augusti, 2007 kl. 05:40 #393475vensson
DeltagareJag har exakt samma problem. Haft två olika mätare från realcar och nu även installerat en Megan racing mätare från Redrum. Mätarna funkar perfekt om man kör utan ac men om man rör elhissar eller dyl. så hoppar dom lite som dom vill 🙁
/Johan
Impreza WRX STi -02
14 augusti, 2007 kl. 20:48 #39342b20mannen
DeltagareSätt en, (eller flera till och med), startkablar mellan jord på motorblocket (eller direkt på generatorn), och koppla andra änden av kablarna till jord på karossen, (exempelvis muttrarna till fjäderbenen).
Funkar det som det ska nu?
I så fall så är jordningen mellan motor och kaross kass. Byt helst alla jordflätorna. Har för mig det var två stycken?
Annars ett café-trix som ska få mätaren att fungera är att dra instrumentets jord till samma jordpunkt som givaren sitter i.
En checkpunkt värt att kolla är om givaren verkligen har bra jord där den sitter. (Läste lite slarvigt – Du kanske har satt givaren direkt i blocket?)
Kan bli struligt om man t.ex sätter givaren i en oljefilterflyttare som kanske inte direkt sitter bultad metall mot metall i karossen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.