Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #547
    dlehtihet
    Deltagare

      Och jag antar att det är kopplingen….

      Gjorde några snabba acc. med bilen (dock inga idiotstarter) utan smög igång ifrån 1500 varv och stämplade ur varje växel innan jag (med varsam hand) växlade upp. Märkte efteråt att de luktade lite bränt och antar att kopplingen fått sig en rejäl omgång (har aldrig märkt detta förut, men så har jag kört in bilen som “miss daisy” också). Visserligen är jag inte längre orolig för att växellådan ska palla eftersom den ska vara ganska biffig, men är lite konfunderad över kopplingens kvalitet. Någon som vet hur stabil WRX STI kopplingen egentligen är? Är det balsaträ eller rejäla doningar?

      M v h

      konfunderad

      #38672
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Det kan vara allt möjligt, gunk på motor/avgassystem känns mest troligt, om du inte slirar på kopplingenvid varje växling…

        Bränd organisk (den vanliga modellen) koppling har en karakteristisk lukt – drar lite åt fiskhållet, det luktar riktigt illa.

        Men varför bekymra sig om världsliga saker – kör, var glad, fundera och eventuellt reparera när något verkligen ÄR kass istället.

        Njut av era investeringar.

        /J

        #38673
        dlehtihet
        Deltagare

          Hej Jerry (allas vårt stöd i lamellångorna) 😉

          Tror inte att de var fiskdoft som jag kände, lite mer åt “tunnelbana i hagsätra”-bränd doft (gummi??). Kanske var något gunk på motorn som hettades upp och brändes bort. Ska hålla näsan uppspärrad vidare för att se om det försvinner (hoppas att det gör det).

          M v h

          Danne

          >Det kan vara allt möjligt, gunk på motor/avgassystem känns
          >mest troligt, om du inte slirar på kopplingenvid varje
          >växling…
          >
          >Bränd organisk (den vanliga modellen) koppling har en
          >karakteristisk lukt – drar lite åt fiskhållet, det luktar
          >riktigt illa.
          >
          >Men varför bekymra sig om världsliga saker – kör, var glad,
          >fundera och eventuellt reparera när något verkligen ÄR kass
          >istället.
          >
          >Njut av era investeringar.
          >
          >/J

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.