Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1864
    Bobbo
    Deltagare

      Hej!

      Nu är det så här att jag skall köpa mig en Impreza. Jag har kollat runt lite på forumet och sett att LMM kan gå sönder om man har konat luftfilter.
      Har även sett att en del säger att det inte är bra att ha atmosfärisk dumpventil, en del andra säger att det går alldeles utmärkt.
      Jag har hittat en bil som jag är mycket intresserad av men tyvärr??, så är den utrustad med både öppen dump och konfilter.

      Fråga 1 är nu, kan LMM gradvis ta skada av öppet luftfilter, eller går den direkt, alltså om jag byter tillbaka till originalfilter, behöver jag fortsätta oroa mig?

      Fråga 2, vad är det som är så farligt med öppen dump, vad kan hända, vad är alternativet?

      Jag smyger in en fråga till, har förstått att Subaru Sverige har en uppfattning om garanti som skulle få vilken konsumentombudsman som helst att gråta blod :-), men hur hårda är de egentligen? Kan man ex. byta fälgar utan att bli av med garantin?

      Tack på förhand!

      /Bobbo

      #47413
      Plogen
      Deltagare

        Jag svarar efter egen erfarenhet, andra har säkert andra erfarenheter, men så här tycker jag!
        >Fråga 1 är nu, kan LMM gradvis ta skada av öppet luftfilter, eller går
        >den direkt, alltså om jag byter tillbaka till originalfilter, behöver
        >jag fortsätta oroa mig?
        Min LMM pajade 1 gång då hade jag åkt med konfilter 6 månader för att sedan åka med orginal i 8 månader. Om det var det mitt konfilter som orsakade problemet vet jg inte. Men byter du tillbaka till orginal så borde det inte vara några problem.
        >
        >Fråga 2, vad är det som är så farligt med öppen dump, vad kan hända,
        >vad är alternativet? Inget kan paja om det är en dump som sköter sitt jobb ordentligt. Det enda som kan hända är att du får lite högre förburkning.
        >
        >Jag smyger in en fråga till, har förstått att Subaru Sverige har en
        >uppfattning om garanti som skulle få vilken konsumentombudsman som
        >helst att gråta blod :-), men hur hårda är de egentligen? Kan man ex.
        >byta fälgar utan att bli av med garantin?
        ÄR man rak mot Subaru är de raka mot dig! Jag har inte haft några problem med garantiärenden trots att min bil är lite moddad. Det breor på vad du gör, byter du fälgar och ac:n pajar är det inga problem, men byter du filter och LMM pajar, då får du stå ditt kast.

        Hoppas mina svar hjälper lite!
        /PloOgen

        PS. Jag har en jättefin impreza som är till salu, skicka ett Pm om du är intresserad ds.

        #47414
        Mange
        Deltagare

          LAST EDITED ON Jun-05-02 AT 08:10PM (GMT)
          Jag fick lägre sopa förbrukning med min forge dump atmosfärisk

          #47415
          Bobbo
          Deltagare

            Solklart var ordet!

            Tack för snabba och uttömmande svar.
            Nu ska jag bara får ar**** ur vagnen och handla mig en bil.

            /Bobbo

            #47410
            Twala
            Deltagare

              Hej och välkommen!

              Lite jobbigt nick du valde, ruskigt likt Björns “boobo”…
              Så nu gäller det att lära sig att läsa ordentligt, men det är kanske bara bra att man ökar sin koncentration även här. 😉

              Eftersom du undrar över garantin så är det en nyare GT du är ute efter antar jag. Själv kör jag en 96:a, hade konfilter på den utan problem ett antal mil, men dem “ska” ha en “bättre” LLM…

              Du gör helt rätt i att skaffa en Impreza, har inte ångrat mitt köp en enda sekund. Ta en koll på plogen. *tipsar*

              //Tobbe
              Hodie mini, cras tibi.

              #47412
              Subbarist
              Deltagare

                LAST EDITED ON Jun-06-02 AT 04:48PM (GMT)
                Håller med Twala helt och hållet Plogen är en riktigt fin bil, hade jag haft stålar hade jag lätt bytt upp mig till Johans bil från min 97´a…

                /Risto

                #47411
                ExOrdis
                Deltagare

                  LAST EDITED ON Jun-05-02 AT 08:03PM (GMT)
                  Mina synpunkter är.

                  Fråga 1 = Ja, Är du osäker dra av på priset för en ny LMM, ca 4500:-.

                  Fråga 2: Effekten med atmosfärisk (öppen) dumpventil i teorin, eftersom LMM talar om för ECU´n hur mycket luft som kommer in i insuget och styr insprutningspulsernas längd. Om då dumpventilen minskar luftmängden genom att släppa ut en del i atmosfären blir inte lambdasensorn särskilt nöjd (mäter syrehalten i avgaserna) och bränslejusteringen blir rätt förvirrad, och om LMM-signalen har prio före lambdasensorn är risken att elda upp katalysatorns innanmäte och ökad bränsleförbrukning. Om däremot Lambdasensorn har prio riskeras bla kolvar pga för mager blandning. Vilken som har högst prio växlar förmodligen beroende på varvtal och last, så har man riktig “tur” lyckas man kanske med båda.
                  Åtgärd = Köp en återcirkulerande modell av bra kvalitet istället.
                  Eller, varför byta när det redan sitter en monterad från fabrik?

                  Fråga 3 = Att byta fälgar förefaller inte vara ett problem med garantier, och har aldrig varit mig veterligen, men däremot vid föregående frågor är det kört. Solklart?

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.