SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Nån kunnig som kan hjälpa till?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1522
    Alexander
    Deltagare

    Hej.
    Jag har haft min GT -00 i ett år ungefär men känner att jag ändå inte riktigt har koll på läget vad gäller modifiering av Imprezan.. Det jag skulle vilja veta är vad mer jag behöver till min bil för att jag ska vara på den säkra sidan och inte riskera motorhaveri eller dyra onödiga reparationer.
    Köpte bilen i stort sett orginal, det enda som är utbytt är avgassytemet.

    Det sitter ett Ferrita 3″ hela vägen från turbon, ingen kat.
    Har även satt dit ett Apexi öppet luftfilter.

    Öppet luftfilter verkar inte vara så populärt här på forumet 😛 men med orginalburken gick han väldigt ojämnt när man drog på men nu accelererar han jämn o fint 🙂

    Laddtrycksmätare är på G! 😀

    Efter att ha sökt runt på forumet har jag lite misstankar på vad jag behöver: Dawes Device och Knocklink, stämmer det bra? 😛 DD är väl till för att styra laddtrycket för att inte laddtryckspärren ska gå i tror jag.. Men vad gör knocklink? Som sagt, är helt ny på det här med modifiering och trimning :S

    Var kan man få tag på grejer jag eventuellt behöver? Kom gärna med tips 😉

    Kan understryka med att jag inte vill trimma vidare med EcuTek eller så, vill bara kunna glida runt och veta att bilen inte exploderar rätt va det är 😛 Nu överdrev jag kanske, Imprezor kan ju inte explodera!

    //Alex

    #45337
    Manor
    Deltagare

    Hej !

    Öppet filter är ett ganska säkert sätt att ta död på LMM:en i förtid. LMM:en kan dock gå sönder ändå, och får nog nästan räknas som en slitvara. 10000 mil brukar den dock kunna klara, verkar det som. En LMM till 99-00 är också relativt billig…runt 1500:-.

    KnockLink visar via diodlampor om motorn knackar. Man monterar en extra mikrofon på motorblocket och vid knackning så lyser KnockLinken upp. Det är en helt visuell mätare som är suverän i all sin enkelhet, men gör alltså inget annat än att lyssna på knack och tända lampor..

    Dawes Device används för att höja laddtrycket. Runt 1,0-1,1 brukar de flesta kunna ladda utan bekymmer. Det man ska vara medveten om är att vid problem med exempelvis LMM:en så klarar inte ECU:n längre av att sänka trycket. Jag ville vara på säkra sidan och plockade bort DD:n efter några dagar. En del andra har kört med DD i flera år och vill inte vara utan den…

    Om du vill ha mer effekt så är nog EcuTek det bästa alternativet, och prislappen är inte heller allt för farlig. Det kanske t.o.m finns en EcuTek:ad ECU till salu på forumet (Lunkans), som är billigare än en EcuTek-licens…

    #45346
    Alexander
    Deltagare

    Tack för svaren 😀
    En Knocklink är då med andra ord ganska onödig om man inte vill trimma upp motorn till max? Om motorn knackar brukar man väl höra ändå?

    Då behöver jag kanske inte heller DD? På subaruverkstaden (i Vinslöv) skruvade Tommy upp wastegaten till ca 1.0 bar. Skillnaden mellan att ändra wastegaten och använda DD är..?

    //Alex

    #45343
    larsallan
    Deltagare

    När du har installerat laddtrycksmätare så märker du ifall du behöver dawes device och om du behöver dawes device så behöver du knocklink och jag hade inte kört en meter med bilen som den står nu.

    #45347
    Alexander
    Deltagare

    När du har installerat laddtrycksmätare så märker du ifall du behöver dawes device och om du behöver dawes device så behöver du knocklink och jag hade inte kört en meter med bilen som den står nu.

    På vilket sätt märker man det? Laddtrycket pendlar eller? Förra ägaren har kört med 3″ avgas utan turbomätare sen bilen var ny… Och jag har kört ett år, bilen går bra.

    Behöver man Dawes Device för att inte laddtryckspärren ska gå i? Vad händer då?

    //Alex

    #45341
    .zip
    Deltagare

    Sök efter Dawes device här på forumet så kommer du bli fullpumpad med information.
    När man byter avgassystem + filter så ökas även laddtrycket med ca ~0.1bar – ~0.3bar.
    Jag själv fick 0.2bar högre laddtryck genom att bara byta insatsfilter.
    Så en laddtrycksmätare är ett måste, och helst igår 🙂

    #45345
    izual
    Deltagare

    En followup på detta när det ändå är uppe igen.

    Jag har 3″ från snigeln samt dawes ställd på 1,0bar just nu men jag har ingen knocklink, verkar som det är hälften som har det och hälften som inte har det med samma övriga mods.

    Men nu tänkte jag ta det säkra före och ändå ta och köpa en för säkerhets skull.

    Vart får man tag i en sådan enklast och billigast?

    #45342
    .zip
    Deltagare

    http://www.motornord.se

    Mätare (dvs själva dosan med alla diodrar) 1.250,00 kr (inkl moms)
    Sensor (micen som du sätter på blocket) 675,00 kr (inkl moms)

    Deras sida kan vara lite smådjävligt mot Firefox.

    //.zip

    #45338
    Manor
    Deltagare

    Tack för svaren :DEn Knocklink är då med andra ord ganska onödig om man inte vill trimma upp motorn till max? Om motorn knackar brukar man väl höra ändå?Då behöver jag kanske inte heller DD? På subaruverkstaden (i Vinslöv) skruvade Tommy upp wastegaten till ca 1.0 bar. Skillnaden mellan att ändra wastegaten och använda DD är..?//Alex

    Du kanske missförstod mig. Jag tycker att KnockLink är en ypperlig pryl för sin ringa kostnad, och jag kan lova att om du själv hör motorn knacka så är det nog tyvärr försent…

    Dawes Device ger dig ett stabilt laddtryck till skillnad från originalprylarna där det kan pendla en del. En annan trevlig effekt är att den spoolar upp betydligt snabbare och rappare.

    Laddtrycksmätare är aldrig fel, och det är synd och skam att Subaru inte inkluderade en sådan som standard.

    Om du är nöjd med bilen som den är så tycker jag inte att du ska mickla med den. Det brukar vara billigast och bäst i längden :).

    #45339
    Manor
    Deltagare

    När du har installerat laddtrycksmätare så märker du ifall du behöver dawes device och om du behöver dawes device så behöver du knocklink och jag hade inte kört en meter med bilen som den står nu.

    På vilket sätt märker man det? Laddtrycket pendlar eller? Förra ägaren har kört med 3″ avgas utan turbomätare sen bilen var ny… Och jag har kört ett år, bilen går bra.Behöver man Dawes Device för att inte laddtryckspärren ska gå i? Vad händer då?//Alex

    …om du inte har något problem med laddtryckspeakar idag så behöver du ingen Dawes Device.

    #45348
    Alexander
    Deltagare

    Okej, nu är jag lite klokare 😀

    Tack så mycket för alla svaren! :*

    //Alex

    #45340
    abacus
    Deltagare

    läste denna posten och vet att något är gjort med min bil dock inte vad.
    Det sitter en dump och tydligen ställbart laddtryck ifrån motorrummet, har en ställbar skruv som sitter vid dumpen med 2 slangar som försvinner ner i “råttbot” har även laddtrycks mätare vid kall luft (läs vinter) så laddar den upp till 1.2 – 1.3 bar enligt mätaren dock så går fulecuttern in vid 1.4 och man får en wiplash alá ligth.

    ska den ladda så mycket ?

    vid sommar så laddar den 1.2 max

    Subba -97 GT med fet röv

    ska sägas att den går som ett skott, inga problem förutom min skumma varvräknare

    mvh micke

    #45344
    larsallan
    Deltagare

    Säkert en pysventil du har. Det är inte bra grejer. Om inte bilen är mappad så ska man helst inte gå över 1.1 bar. Har för mig att laddtrycksspärren ska gå in vid 1.2 bar så din laddtrycksmätare visar nog fel eller så är det fifflat med styrboxen.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.