Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #521
    syke
    Deltagare

      Jag har noterat att fläkten snurrar ganska sällan (den som fläktar på kylaren), kan den vara trasig, eller är det bara så att det inte är tillräckligt varmt? Ska den snurra så fort motorn är på?

      Nu i vintertid har jag märkt att bettan har en benägenhet att ryka en massa från kylaren vid tomgång och stillastående, är det vanliga ångor pga av kylan ute och varmt vatten i kylaren, eller är det att fläkten inte är igång och kyler som den ska?

      Tempmätaren står som fastklistrad i mitten!

      /Mvh Stefan

      #38466
      Niklas
      Deltagare

        Ett bra test är att köra bilen en stund så motorn blir varm. Sen stannar du och står still på tomgång. Då skall fläkten gå igång efter ett tag om den inte redan är igång. Det borde inte vara så kallt ute att fläkten inte behöver gå igång…fast det beror kanske på var man bor.

        #38458
        syke
        Deltagare

          Ska testa! Om man kör lugnt och sansat, hur länge behöver man stå still och vänta innan den ska igång? Jag har stått i kanske 2-3 minuter och väntat…

          #38467
          Niklas
          Deltagare

            Med tanke på att vissa engelska forum säger att man skall låta bilen stå på tomgång tills fläkten gått igång om det var en eller två gånger innan man stänger av den då man nollställer ECUn. Andra säger att bilen skall stå på tomgång i 10 minuter. Så jag gissar att bilen måste vara igång längre för att få upp en temperatur som är så hög att fläkten måste gå igång. Det tar ju ganska lång tid för en kall motor att bli varm på tomgång.

            #38463
            Wanderer
            Deltagare

              Det står väldigt fint beskrivet i manualen vid vilka temperaturer vilka fläktar går igång. Samt om du har ACn på eller inte.

              //Mvh B

              #38459
              syke
              Deltagare

                Nu har jag kikat pyttelite. Lät bilen stå på tomgång i ca 5 minuter efter att ha kört kanske 1 mil. Fläkten var stendöd ändå. Kollade i manualen ifall jag kunde hitta nått om fläkten, men det stod nada, vilken sida står det på?

                #38464
                Wanderer
                Deltagare

                  Hmm … Står visst i verkstadsmanualen 😛

                  Jaja …
                  Det var en massa olika moment om grader och hastighet och ac …
                  Ladda hem och slå upp “Engine Section” …
                  Det står där …

                  #38465
                  Wanderer
                  Deltagare

                    Men man kan säga i grova drag att vid 95 grader går fläktarna igång och håller den under 100 grader … Den får aldrig överstiga 100. Iaf enligt de papper jag läst.

                    #38460
                    syke
                    Deltagare

                      Har ingen AC, och vad jag kan se har jag också bara en kylfläkt?

                      Ska ta mig för att köra check:en ikväll.

                      #38461
                      Manor
                      Deltagare

                        När du startar AC:n (om du har någon) så startar alltid bägge kylfläktarna direkt. Detta gäller åtminstone min 99:a.

                        Det finns två säkringar i boxen i motorutrymmet…en per fläkt.

                        Efter min 10000-mila service så hade verkstaden missat att montera tillbaka kontakterna på fläktarna. Detta är lätt att kontrollera.

                        mvh Mats N

                        #38462
                        skytiskapilen
                        Deltagare

                          Kör en “System check mode”. Under instrumentbrädan har du ett par kontakter som hänger lösa. Dels ett par gröna, en hane och en hona, dels ett par svarta, också de en hane och en hona. Koppla ihop de gröna kontakterna och slå sen på tändningen(starta inte!) Då kör ECUn ett kontrollprogram på alla prylar som ECUn styr såsom bränslepump, solenoiden, AC-kompressorn och kylfläktarna. Om fläktarna är som de ska kommer du tydligt att höra när de går igång. Även solenoiden hörs tydligt med ett klickand ljud, bra för dem som undrar om den fungerar som den ska.

                          När du är klar, glöm inte att koppla loss kontakterna…

                          Om man även kopplar in de svarta samtidigt som de gröna gör man en “riktig” reset av ECUn men den proceduren finns beskriven tidigare tror jag.

                          /Andreas
                          http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                          – Original Gangster –

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.